Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 7814 ۱۳۹۸/۰۳/۰۹   ۱۰:۰۲:۵۳

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی خبر داد؛
افزایش دو برابری اعتبارات طرح‌های آبخیزداری در استان

 

منابع طبيعي يكي از موهبت هاي الهي به انسان است كه نيازمند نگهداري و صيانت براي تداوم حيات دارد، بي گمان هر چيزي با روش و علم خاصي حراست مي شود و راه حل حفظ و حراست از منابع طبيعي آبخيزداري است.

به گزارش نای قلم، كارشناسان در معناي آبخيزداري مي گويند، آبخيزداري يعني تغذيه سفره آب هاي زيرزميني و افزايش توليد محصول، آبخيزداري بهره گيري از مجموعه اي گسترده از دانش و تجربه است كه با يافتن راه هاي پيشگيري و رويارويي با فرسايش خاك و سيلاب هاي مخرب بدست مي آيد.

آبخيزداري يعني حفظ و احيای آبخيزهاي بحراني، بهره برداري كامل از سرمايه گذاري هاي هنگفت مالي در منابع اقتصادي كشور.

بي گمان بهره برداري مناسب و درست از منابع طبيعي و كشاورزي حوزه هاي آبخيز، تقويت پوشش گياهي و كاهش زيان هاي سيل هاي ويرانگر و تغذيه سفره آب هاي زيرزميني و افزايش توليد محصول مي تواند بهترين تعبير از آبخيزداري باشد.

در هر بارشي كه در سطح زمين صورت مي گيرد مقداري از آن به داخل زمين نفوذ مي كند و مقداري از آن به صورت رواناب و سيلاب در مي آيد و بقيه آن نيز از سطوح مختلف تبخير مي شود.

آبخيزداري به عنوان يكي از اساسي ترين رشته هاي منابع طبيعي، رشته اي است كه با اكثريت رشته هاي ديگر علمي ارتباط تنگا تنگي دارد و اين ارتباط به گونه اي است كه همگي رشته هاي ديگر در حكم مهره هايي هستند كه با كنار هم قرار گرفتن آنها آبخيز داري پا مي گيرد.

آذربايجان غربي از جمله استان هاي نيازمند آبخيزداري به شمار مي رود زيرا اين استان از يك سو منابع آبي لازم جهت ذخيره سازي و مصرف در بخش كشاورزي را دارا بوده و از سوي ديگر اين بخش سهم قابل توجهي از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اهمیت این موضوع، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی از افزایش دو برابری اعتبارات طرح‌های آبخیزداری در سال جاری خبر داد.

هادی قاسمی در گفتگوی خبری اظهار کرد: سال گذشته با تخصیص اعتباری بالغ بر 21 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های آبخیزداری این طرح ها به سرانجام رسید.

وی افزود: سال گذشته با حمایت های همه جانبه از سوی مسئولان کشوری و استانی و همچنین مشارکت آحاد مردم در عرصه های ملی اتفاق بسیار خوبی در اجرای طرح های آبخیزداری در سطح عرصه های ملی استان افتاد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اضافه کرد: امسال نیز با افزایش اعتبارات دو برابری از محل صندوق توسعه ملی نسبت به سال گذشته طرح های آبخیزداری با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت و درآینده نزدیک شاهد افزایش توان عرصه های منابع طبیعی برای سرمایه گذاری در همه زمینه های کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی خواهیم بود .

قاسمی اظهار کرد: توسعه طرح های آبخیزداری مساوی با احیای عرصه های ملی و رونق حوزه های اقتصادی است.

وی اذعان کرد: مهمترین رویکرد طرح های آبخیزداری احیای عرصه های ملی و توسعه پوشش گیاهی در بستر منابع ملی است که این موضوع با توجه به اهداف کوتاه مدت و درازمدت طرح های آبخیزداری موجب رونق اقتصادی و زمینه ساز توسعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله بخش کشاورزی می شود.

قاسمی افزود: با پویایی عرصه های ملی و مشارکت مردم در اجرای طرح های آبخیزداری شاهد افزایش توان اقتصادی بهره برداران عرصه های ملی در تولید محصولات دامی خواهیم بود و از این جهت می توان گفت طرح های آبخیزداری گام بلندی را برای عرصه نشینان برداشته است.

گفتنی است آذربايجان غربي 2 هزار و 750 هزار هكتار منابع طبيعي دارد كه از اين ميزان 2 ميليون و 650 هزار هكتار عرصه مرتعي است.

با توجه به تامین اعتبار و تلاش جهادی مسوولان امر انتظار می رود اجرای طرح های آبخیزداری در آذربایجان غربی بیش از پیش شتاب گیرد تا زمینه كاهش هدررفت آب در بسترهای مختلف فراهم شده و تا حدی جلوی مشكلات كم آبی در سال های آینده گرفته شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا