Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 7782 ۱۳۹۸/۰۳/۰۳   ۲۳:۱۰:۵۱

در ارومیه؛
نشست تخصصی آیین روزه داری در فرهنگ اقوام و ادیان برگزار شد

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی، در نشست تخصصی آیین روزه داری در فرهنگ اقوام و ادیان گفت: خودسازی فلسفه مهم روزه است.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر خدایاری در این نشست افزود: فلسفه روزه خودسازی، تزکیه نفس و پرهیز از گناهان است .

وی ادامه داد: روزه دار باید از گناه پرهیز کند چراکه روزه گرفتن و گناه کردن یکجا جمع نمی شوند و به عبارتی روزه داری که گناه کند روزه اش نتیجه ایی نخواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهارداشت: روزه داری که عصبانی شود و نتواند برخشم خود غلبه کند بدون تردید فلسفه روزه را نمی داند چراکه فلسفه روزه پرهیز از چنین اعمالی است.

وی افزود: هرروزه واقعی صدرصد به تقوا منجر می شود ولی روزه هایی که برای خدانیست غایتی بنام تقوا هم نخواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان کرد: هرعملی همانند زکات، نمازو ایمان نشانه ایی دارد ولی تنها عملی که نشانه ایی ندارد  و خالصانه ترین عمل برای خداست روزه است .

خدایاری بیان کرد: دراسلام هر چیزی فلسفه ایی دارد چنانکه ایمان موجب منزه شدن از شر شیطان می شود، زکات موجب افزایش رزق و روزی و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه می شود و روزه نیز موجب خودسازی و تزکیه نفس شده و انسان های متفاوتی تحویل جامعه می دهد انسانهایی مومن، متعهد و با ایمان..

وی افزود: واجب شدن هرکدام از احکام الهی اعم از نماز، زکات، ایمان و روزه دلیل و فلسفه ایی دارد چنانکه خداوند نماز را واجب کرده تا از شرک در امان باشیم، زکات را واجب کرده چراکه زکات یکی از عواملی است که موجب رشد و توسعه جامعه شده و مهمتر از همه باعث افزایش رزق و روزی می شود و روزه را به این دلیل واجب کرده چون میزان و آزمون است برای سنجیدن اخلاص مومنان.

*ارائه روزه به‌عنوان رفتار حجیت‌دار در تمامی جوامع بشری

مدیر مرکز مطالعات اقوام و ادیان دانشگاه ارومیه هم گفت: همه مشترکات ادیان توحیدی را می‌توان در انگیزه‌ها و رفتارهای صیام مورد مطالعه قرار دارد و بصورت الگو برای جهانیان پیشنهاد کرد، چراکه افراط و تفریط در آن جایی ندارد و روزه را می‌توان به‌عنوان یک رفتار حجیت‌دار در تمامی جوامع بشری ارائه کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجواد مهدی‌پور اظهار کرد: اطاعت از ولایت و رهبری و وحدت میان اقوام و ادیان، دو عامل مهم تاثیرگذار در فتح خرمشهر بودند.

وی افزود: وقتی از قومیت سخن می‌گوییم، ناظر به استعدادها و پتانسیل‌ها بوده و زمانی‌که نگاه توحیدی به اقوام می‌کنیم، توانمندی‌های خاصی که می‌توانیم پیدا کنیم، باید به‌صورت قانون کلی دربیاوریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی‌پور ادامه داد: ادیان، ناظر به رفتارهای توحیدی بوده و فقه ادیان توحیدی، تایید کردن رفتارها را برعهده دارد و اگر به‌صورت فقه کلان به ادیان بنگریم، خواهیم دید که باید قواعد را دوباره بنویسیم.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با فقه اقوام و ادیان توحیدی، در تمدن اسلامی و توحیدی چند مولفه از جمله اقتصادی، تربیتی و سیاست را داریم، تصریح کرد: ما باید بتوانیم در دنیای جهانی شدن که غرب ارائه می‌دهد، از نظر توحیدی به این گزاره‌ها درست جواب دهیم.

مدیر مرکز مطالعات اقوام و ادیان دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: همه مشترکات ادیان توحیدی را می‌توان در انگیزه‌ها و رفتارهای صیام مورد مطالعه قرار دارد و به‌صورت الگو برای جهانیان پیشنهاد کرد، چراکه افراط و تفریط در آن جایی ندارد و روزه را می‌توان به‌عنوان یک رفتار حجیت‌دار در تمامی جوامع بشری ارائه کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا