اخبار
کد خبر : 7753 ۱۳۹۸/۰۲/۲۹   ۱۶:۴۷:۱۷

مدیرکل امور زندان های آذربایجان غربی:
جشن گلریزان؛ فرصتی برای مهرورزی و بخشندگی/ ۶۳۱ زندانی جرائم غیرعمد در استان وجود دارد

 

مراسم های گلریزان چندین سال است که در ماه مبارک رمضان به سنت حسنه ای مبدل شده و نیکوکاران، خیران و مسئولان ستاد دیه در استان با کمک های مردمی، زندانیان نیازمندی را که غیرعمد و اغلب ناخواسته به واسطه قضا و قدر دچار سانحه هایی مثل رانندگی منجر به فوت و دیه کامل یا دیه جرح شده اند را دستگیری می کند.

به گزارش نای قلم، گلریزان که به نوعی میراث گذشتگان ایران زمین نیز است، دست جوانان و سرپرست خانواده هایی که دچار حوادث روزگار شده اند را می گیرد جوانان، پدران و سرپرستان خانوارهایی که در اثر بی تجربگی، غفلت یا ناآگاهی نادانسته در دام بلا گرفتار شده اند.

جوانان و سرپرست خانوارهایی که با مهریه های نامعقول و پرداخت نکردن نفقه، حوادث کارگاهی و چک های بلامحل غیرکلاهبرداری در گرداب نداری، بدهکاری، بیکاری یا ورشکستگی گیر کرده و گرفتار شده اند، در ماه مبارک رمضان ماه رحمت خداوند چشم امید به کمک های مردمی و خیران دارند.

برگزاری سالانه جشن های گلریزان در استان که در واقع ریختن گل امیدواری و حیات توسط دل های مهربان خیرین به دامن غمزده همنوعان گرفتار است، بارقه امیدی را برای بازگشت به زندگی این نوع خانواده ها ایجاد کرده است که استقبال مردم و خیران می تواند زخم مصیبت های آنها را التیام بخشد.

*آزادی پنج هزار و ۱۹۴ زندانی جرائم غیرعمد در استان

مدیرکل امور زندان ها و رییس هیات مدیره ستاد دیه آذربایجان غربی امروز در گفتگوی خبری گفت: ستاد دیه فعالیت خود را در آذربایجان غربی از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده است که تاکنون پنج هزار و ۱۹۴ زندانی جرائم غیرعمد آزاد و به کانون خانواده بازگشته اند.

حمزه بروجنی اظهار داشت: در حال حاضر ۶۳۱ زندانی جرائم غیرعمد مانند نفقه، مهریه و محکومیت‌های مالی در استان وجود دارد که با مبلغ بدهی ۹۲۲ میلیارد و ۲۸۵ میلیون ریال در زندان‌ها به سر می‌برند.

مدیرکل امور زندان های استان با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۲۹۱ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در استان به دلیل محکومیت مالی در زندان به سر می‌برند، بیان کرد: بیشترین جرائم غیرعمد در استان را محکومان مالی به خود اختصاص داده است.

بروجنی تعداد محکومان مهریه را نیز ۸۷ نفر و تصادفات غیرعمد را ۱۸ نفر اعلام کرد.

وی افزود: در سال ۹۷ نیز با کمک ستاد دیه و مشارکت خیرین استان، موجبات آزادی ۳۷۰ نفر از محکومان جرایم غیرعمد در استان فراهم شد که این تعداد بالاترین آمار آزادی زندانیان در پنج سال اخیر بوده است.

رییس هیات مدیره ستاد دیه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۴۴.۸ درصد از جرائم غیرعمد از سوی شاکیان زندانیان مورد رضایت واقع شده اند، اذعان کرد: شاکیان بزرگترین خیران جشن گلریزان هستند چراکه این افراد از حق و حقوق قانونی و شرعی خود می گذرند تا زندانی آزاد شود .

* پنج هزار و 309 نفر در استان مشمول عفو شدند

مدیر کل اداره زندان های استان همچنین با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در سال 97 گفت: پنج هزار و 309 نفر در مجموع مشمول عفو شدند که آذربایجان غربی جز 10 استان برتر کشور در خصوص میزان نفرات آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد بوده است.

بروجنی با بیان اینکه ماه رمضان امسال ۲۴ جشن گلریزان در استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: تاکنون بیش از هفت جشن گلریزان در شهرستان‌های قره‌ضیاءالدین، پیرانشهر، پلدشت، نقده، میاندوآب، اشنویه برگزار و هشت میلیارد ریال منابع جذب شده که این عدد در قیاس جذب منابع سال قبل 1.5 برابر افزایش داشته است.

مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تأمینی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه جشن گلریزان ارومیه ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، اظهار امیدواری کرد امسال نیز با برگزاری جشن‌های گلریزان زمینه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در استان فراهم شود.

*ضرورت همکاری رسانه‌ها در راستای فرهنگ سازی گذشت

بروجنی خواستار همکاری و همراهی رسانه‌های استان در راستای فرهنگ سازی گذشت و نیز کمک به زندانیان جرایم غیرعمد در استان شد و تصریح کرد: ماه رمضان فرصت ارزشمندی برای اخذ گذشت از شکات، کمک خیران و مردم به همراه مسئولان در راستای برگزاری جشن‌های گلریزان با هدف آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد است.

وی حفظ کیان خانواده زندانیان، احترام به حقوق شکات و کمک به وصول مطالبات قانونی آنها، کاهش جمعیت کیفری در زندان ها، جلوگیری از حبس های طولانی مدت جرایم غیرعمد، کاهش هزینه های جاری در مجموعه سازمان زندان ها، ایجاد زمینه نیکوکاری برای خیران و کسب رضایت خداوند، ترویج فرهنگ صلح و سازش در بیم مردم و کاهش تنش و نابهنجاری های اجتماعی و تلاش برای اصلاح و تصویب قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی برای دارندگان وسائط نقلیه را از جمله دستاوردهای ستاد دیه عنوان کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا