اخبار
کد خبر : 7749 ۱۳۹۸/۰۲/۲۸   ۲۰:۳۱:۴۳

مشاور جایکا:
شناسایی قابلیت های گردشگری و اقتصادی شمالغرب کشور/ آذربایجان غربی فرصت مناسبی برای جهانی شدن دارد

 

در راستای تفاهم نامه منعقده بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و آژانس همکاری های بین المللی کشور ژاپن ( جایکا) در خصوص تدوین استراتژی توسعه گردشگری شمالغرب کشور، امروز مشاوران این آژانس با حضور در ارومیه و دیدار با مسئولان ذی ربط به تشریح کلیات این طرح پرداختند.

به گزارش نای قلم، در نشستی که به همین منظور امروز با حضور نمایندگان شهرداری، محیط زیست، امور فرودگاه ها، امور اقتصادی و دارائی، جامعه هتلداران و انجمن راهنمایان گردشگری در این اداره کل برگزار شد، مشاور جایکا گفت: بر اساس پیشنهادی که از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران به این آژانس ارائه شد ما بررسی های اولیه را برای شناسایی قابلیت های مناطق شمالغرب کشور آغاز کرده ایم.

تتسو هوسونو در خصوص این طرح گفت: این طرح در سه مرحله اجرا می شود که در مرحه اول ما باید اطلاعات پایه ای و کامل مربوط به ظرفیت های گردشگری و اقتصادی استان های شمال غرب را به دست بیاوریم و در مرحله بعدی، با بررسی نقاط ضعف ها و قوت ها، شناسائی عوامل تاثیرگذار و بررسی های همه جانبه، پلان کلی توسعه توریسم را ترسیم کنیم و سپس مرحله اجرایی آن آغاز شود.

مشاور جایکا ادامه داد: بازه زمانی برای تهیه و اجرای این پروژه حداکثر سه سال خواهد بود و در این مدت، تعدادی از روستاها به عنوان نقاط پایلوت انتخاب می شود و با هزینه این آژانس، طرح اولیه جهت سنجش بازدهی و اهداف مدنظر آن اجرایی می شود تا در نهایت با شناسایی بازخوردها و نتایج آن به عنوان نمونه ای از نقشه راه اجرایی در اختیار مسئولان سازمان قرار گیرد.

او تصریج کرد: چشم انداز به بارنشستن اهداف این طرح برای سال 2030 میلادی پیش بینی شده است و آیتم های مختلفی  از جمله افزایش سرمایه گذاری، بالا بردن میزان مشارکت جوامع محلی در توریسم، آموزش جوامع محلی، ایجاد بیزینس ها و کاسبی های کوچک مرتبط با توریسم و برندسازی در سطح منطقه ای را شامل می شود که برآیند همه اینها در نهایت، توسعه گردشگری را در پی خواهد داشت.

در ادامه این جلسه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: یکی از سیاست های دولت، توسعه گردشگری غرب کشور است و این همکاری که بین سازمان و جایکا برای تدوین برنامه های توسعه این منطقه شکل گرفته فرصت خوبی است تا از ظرفیت های آن بهره ببریم.

جلیل جباری ادامه داد: استان آذربایجان غربی به واسطه ارتباطی که از یکسو با اروپا و از سوی دیگر به واسطه وجود جاده ابریشم و ترانزیت کالا در گذشته و حال با شرق آسیا دارد فرصت مناسبی برای جهانی شدن دارد.

مدیر کل استان تصریح کرد: برای موفق شدن این طرح انتظار می رود که همه دستگاه های مسئول و ذی ربط استان و همچنین فعالان بخش خصوصی و سرمایه گذاران همکاری حداکثری را داشته باشند.

در ادامه، معاون اداره کل برنامه ریزی معاونت گردشگری کشور با اشاره به اهمیت این طرح گفت: برطبق اسناد بالادستی، تکالیفی بر عهده سازمان ها برای توسعه منطقه ای کشور تعیین شده است مضاقا اینکه یک سری وظایف ذاتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مبنی بر همکاری و ارتباط گیری با نهادهای بین المللی فعال در زمینه تدوین استراتژی های توسعه وجود دارد.

حسن گرامی افزود: اهداف این طرح، نیازهای توسعه گردشگری شش استان شمالغرب کشور را تا سال 2030 میلادی در بر می گیرد.

 در ادامه این جلسه نمایندگان و کارشناسان دیگر نهادها و ارگان های حاضر دیدگاه ها و پرسش های مختلف خود را مطرح کردند که توسط مشاوران پاسخ داده شد.

در پایان به رسم مهمان نوازی، هدیه ای توسط مدیرکل میراث فرهنگی استان به سرپرست تیم مشاوره جایکا تقدیم شد و سپس از موزه ارومیه بازدید کردند.

گروه مشاوران جایکا در اواخر خرداد ماه آینده به منظور ادامه روند مطالعاتی و بررسی های مقدماتی خود مجددا به این استان سفر خواهند کرد و از سایت های شاخص میراث فرهنگی و گردشگری استان بازدید می کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا