اخبار
کد خبر : 7740 ۱۳۹۸/۰۲/۲۶   ۲۱:۱۳:۱۸

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی مطرح کرد؛
ملامحمد فضولی؛ از تأثیرگذارترین شاعران عرصه ادبیات

 

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی بر تاثیرگذاری عمیق فضولی بغدادی بر ادبیات دوران بعد از خود تاکید کرد.

به گزارش نای قلم، مصطفی قلیزاده علیار در سی و سومین محفل ادبی فضولی خوانی حوزه هنری استان با بررسی افکار و اندیشه‌های ملا محمد فضولی، اظهار کرد: اشعار و اندیشه های ژرف ملامحمد فضولی تاثیر بسیار بزرگی بر آثار شاعران فارسی زبان و ترک زبان ایران، بعد از خود به خصوص صائب تبریزی و محتشم کاشانی داشته است و این دو شاعر در بیشتر آثار خود دنبال روی فصولی بغدادی بودند.

 شاهین هاشمی و یعقوب اصولی از شاعران حاضر در این محفل نیز در ادامه هر کدام به نوبه خود با قرائت اشعار صائب تبریزی و تاثیرپذیری وی از فضولی برملا محمد فضولی به عنوان یکی از پایه گذاران اصلی سبک هندی در شعر فارسی تاکید و بر تحت تاثیر بودن صائب تبریزی در آثار ترکی و فارسی خود از فضولی بغدادی با ارائه آثاری از این شاعر صحه گذاشتند .

محفل فضولی خوانی حوزه هنری آذربایجان غربی از سال گذشته به همت واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان با هدف معرفی آثار و بررسی اندیشه ها و افکار ملا محمد فضولی با حضور جمعی از شاعران و اندیشمندان ادبی درسالن شیخ صفی الدین اورموی   شهرستان ارومیه برگزار می شود.

مولانا حكيم ملا محمد فضولي،‌ شاعر و انديشمند متفكر و شاعر سه زبانه‌اي است كه تأثير عميقي در تاريخ ادبيات تركي، عربي و فارسي بر جاي نهاده است. نام او محمد، نام پدرش سليمان بوده است. گفته شده كه در سال 910 هجری در خانواده‌اي شيعي مذهب و آذربايجاني‌ در جوار مرقد سيد الشّهدا در كربلا به دنيا آمده است.

او را «بزرگترین شاعر ترکی آذربایجانی در سدهٔ دهم هجري قمري» می‌دانند از كودكي و كيفيت تحصيلاتش آگاهي‌هايي به دست نيامده است. در جواني لقب «ملا» گرفته و مشهور به ملا فضولي بوده است. علوم عربي را نزد عالمي به نام رحمت الله و علوم ادبي را نزد «حبيبي» شاعر معروف آذربايجان آموخته و نيز با دختر رحمت الله ازدواج كرده و پسري عالم و شاعر با تخلص فضلي داشته است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا