اخبار
کد خبر : 7737 ۱۳۹۸/۰۲/۲۵   ۲۱:۱۳:۳۲

کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس ارومیه:
با اجرای برنامه "مروج سلامت" مدارس ارومیه ستاره‌دار شدند

 

برنامه «مروج سلامت» برای انتقال مفاهیم سلامت بین دانش آموزان مدارس طراحی شده است و ابتکار آن نیز به برنامه «سلامت برای همه» سازمان بهداشت جهانی برمی گردد. این برنامه نظامی برای ارتقای سلامت دانش آموزان و خانواده های آنها است.

مدارس مروج سلامت با رویکرد مدارس جامع نگر ابتدا بیشتر متوجه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر بود که بخش خاصی از آموزش و پرورش آن را پوشش می داد و بیشتر در دبیرستان ها اجرا می شد، اما حالا این برنامه در راستای بهبود وضعیت سلامت دانش آموزان در تمام دوره های تحصیلی در حال اجرا است.

با توجه به برنامه سازمان جهانی بهداشت از سال 1995 میلادی تغییر شیوه زندگی جوامع از اهمیت خاصی برخوردار شد. براین اساس طرح مروجین سلامت از 10 سال پیش در راستای برنامه سازمان جهانی بهداشت در مدارس کشور اجرایی شد، به گونه ای که در هر استان تعدادی از مدارس به عنوان پایگاه مجری این طرح انتخاب شدند.

هدف از طراحی این مدارس افزایش ظرفیت و توانمندسازی آحاد مختلف جامعه در مورد سالم زندگی کردن، سالم کار کردن و آموزش با کیفیت است و به منزله یک نظام برای ارتقای سلامت به حساب می آید. این طرح منجر به افزایش ظرفیت ها و توانمندسازی مردم در چگونگی و ابعاد مختلف زندگی می شود.

دانش آموزان با اجرای این برنامه می آموزند در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند و احساس همبستگی و تعلق اجتماعی داشته باشند و با اجرای این طرح اعتماد به نفس دانش آموزان افزایش یافته و در نتیجه نسلی مسئولیت پذیر و سالم از نظر جسمی و روحی پرورش می یابد.

کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس ارومیه در حاشیه بازدید از مدارس چهار و پنج ستاره ارومیه، گفت: مقدمات اجرای برنامه مدارس «مروج سلامت» در استان از سال 1389 آغاز شد و به تدریج شتاب بیشتری پیدا کرد و در حال حاضر حدود 244 مدرسه مروج سلامت در ارومیه وجود دارد.

سیمین نورانی زنوز با اشاره به اینکه سلامت دانش آموزان همواره یکی از دغدغه های دانشگاه علوم پزشکی است، افزود: برنامه «مروجین سلامت» یکی از برنامه های عمده حوزه سلامت محسوب می شود که با هدف بهبود کیفیت سلامت در مدارس در حال اجراست.

وی با بیان اینکه برنامه های متعددی در حوزه بهداشت و سلامت مدارس اجرا می شود که برنامه مروجین سلامت در اولویت این برنامه ها قرار دارد، اضافه کرد: در این برنامه رابطان بهداشتی و سفیران سلامت مدارس مشارکت می کنند.

کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس ارومیه گفت: این مدارس طی سه مرحله در هشت بخش شامل برنامه جامع آموزش سلامت، ارائه خدمات بالینی در مدرسه، سلامت محیط مدرسه، بهبود تغذیه سالم در آموزشگاه، تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی، ارتقاء سلامت کارکنان مدرسه، سلامت روان و مشاوره، مشارکت والدین و جامعه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نورانی عنوان کرد: هر سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم شامل این برنامه می شوند.

وی افزود: این برنامه در دو نوبت توسط تیم سلامت مراکز خدمات جامع سلامت ممیزی شده و براساس امتیازهای کسب شده مدارس موفق به دریافت ستاره می شوند.

نورانی با بیان اینکه با اجرای برنامه "مروج سلامت" مدارس ارومیه ستاره‌دار شدند، تصریح کرد: با ارزیابی 244 مدرسه، 35 مدرسه ستاره دار شدند که هفت مدرسه پنج ستاره دریافت کردند.

وی در تعریف امتیازهای در نظر گرفته شده برای رتبه بندی این مدارس اظهار کرد: پنج ستاره بالاترین امتیاز و به این معنی است که هشت محور مورد نظر در مدرسه با موفقیت به اجرا درآمده باشد.

نورانی با اشاره به اینکه اجرای این طرح مشارکت دانش آموزان و والدین را می طلبد تاکید کرد: اهداف سلامت دانش آموزان در اجرای برنامه مروجین سلامت تحقق می یابد.

کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس ارومیه افزود: اجرای این برنامه نقش مثبتی در ارتقای سطح بهداشتی مدارس شهر داشته است و این بازدید در جهت ارزیابی میزان پیشرفت این برنامه بود.

مسئول آموزش مرکز بهداشت شهرستان ارومیه گفت: دربازدیدی که از مدارس به عمل آمد عملکرد آنها در حوزه سفیران سلامت مورد پایش قرار گرفت .

مرادعلی زراعی پور با اشاره به اینکه سفیران سلامت دانش آموزی از میان خود دانش آموزان انتخاب می شوند، افزود: آموزش مبانی بهداشتی توسط گروه های همسال، تاثیرپذیری بیشتری را در امر نهادیه سازی آموزش های بهداشتی در کودکان و نوجوانان دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا