اخبار
کد خبر : 7705 ۱۳۹۸/۰۲/۲۱   ۲۱:۳۲:۰۴

مشاور وزیر ‌و مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی:
پرداخت مطالبات گندمکاران در اسرع وقت/ نیاز به واردات گندم نداریم

 

مشاور وزیر ‌و مجری طرح محوری  گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال در تولید گندم خودکفا هستیم و نیاز به واردات نداریم و تمامی نیازهای کشور از تولیدات داخلی تامین می شود.

به گزارش نای قلم، اسماعیل اسفندیاری پور در بازدید از روند اجرای طرح تحقیقاتی  ایکاردا و طرح  p v s  گندم در شهرستان های بوکان، مهاباد، نقده و میاندوآب اظهار داشت: با توجه به بارندگی های خوب بهاره وضعیت مزارع گندم در کشور هم از نظر کیفیت و کمیت در سال زراعی جاری بسیار مطلوب است.

وی با ابراز خوشحالی و رضایت از وضعیت سبز و تنوع ارقام در مزارع گندم استان، افزود: بارندگی‌های اخیر باعث افزایش عملکرد در مزارع گندم آبی و به ویژه مزارع گندم دیم می شود بنابراین تولید گندم امسال بیش از نیاز مصرف داخلی است و نگرانی از بابت گندم در سال جاری وجود ندارد.

این مسئول ادامه داد: در استان های جنوبی کشور از اواخر اسفند ماه کار برداشت گندم آغاز شده است و تاکنون یک میلیون و 200 هزار تن گندم مازاد بر مصرف زراعان کشور توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی خریداری شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از رشد 30 درصدی برخوردار است .

اسفندیاری با بیان اینکه مطالبات گندمکاران در اسرع وقت به حساب آنان واریز می شود، تصریح کرد: استان هایی که در اقلیم مرطوب نوار ساحلی دریای خزر قرار دارند از دهه اول خرداد کار برداشت محصول گندم آغاز می شود.

وی یادآور شد: در سال زراعی جاری در کشور نزدیک به شش میلیون هکتار گندم کشت شده است که چهار میلیون هکتار آن به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده است که با توجه به بارندگی های مطلوب بهاره و پاییزه وضعیت سبز مزارع گندم در کشور بسیار مطلوب است .

‌مجری طرح محوری  گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود وقوع سیل در استان های جنوبی کشور مخصوصا خوزستان، میزان تولید گندم نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نیافته است بلکه تاکنون میزان خرید 30 درصد بیشتر از سال گذشته گزارش شده است .

*پیش بینی خرید تضمینی 600 هزار تن گندم در آذربایجان غربی      

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم از پیش بینی خرید تضمینی 600 هزار تن گندم در استان در شرایط مطلوب خبر داد.

اکبر کرامتی اظهار کرد: با توجه به بارندگی های اخیری که در سال زراعی جاری داشتیم، پیش بینی می‌شود از ۳۷۵ هزار هکتار از مزارع زیر کشت محصول گندم در استان، بیش از ۷۵۰ هزار تن گندم برداشت شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال جاری ۱۷ هزار ریال تعیین و ابلاغ شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در سال زراعی جاری 375 هزار و 395 هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول گندم و 37 هزار و 130 هکتار زیر کشت جو رفته است که در حال حاضر از سطح سبز بسیار مطلوبی برخوردار هستند .

وی گفت: به منظور انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور در افقی پنج ساله  ایران در کشت گندم با موسسه تحقیقاتی ایکاردا همکاری می کند که در آذربایجان غربی نیز به منظور اجرای این طرح در سال زراعی جاری در سه شهرستان بوکان، شاهین دژ و نقده در سطح 19 هزار هکتار از اراضی، شامل 14 هزار هکتار گندم دیم، یک هزار و 200 هکتار جو، سه هزار و 850 هکتار نخود و 36 هکتار علوفه کشت شده است.

کرامتی تاکید کرد: به منظور مقایسه عملکرد ارقام ازمایشی نیز در سطح یک هکتار اعم از  9رقم جو، 5 رقم نخود و 2 رقم علوفه توسط محققین و کارشناسان سازمان کشت شده است

وی همچنین تصریح کرد: امسال حدود ۱۹ هزار تن بذر اصلاح شده گندم بین زارعان استان توزیع شده که نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.

کرامتی با بیان اینکه محصول گندم شاخص امنیت اقتصادی و غذایی جامعه است، افزود: پیش بینی تولید و فرآوری بذر طی سال زراعی جاری در آذربایجان غربی ۲۶ هزار و ۵۰۰ هزار تن برآورد شده است که توسط هفت شرکت تولید و فراوری بذر در استان انجام می گیرد.

گفتنی است به منظور انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور در افقی پنج ساله ایران در کشت گندم با موسسه تحقیقاتی ایکاردا همکاری می کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا