اخبار
کد خبر : 7693 ۱۳۹۸/۰۲/۲۰   ۲۰:۵۱:۰۲

یادداشت؛
"رسانه ها و وسایل ارتباطات جمعی" شریان های حیاتی جامعه هستند

 

سالار صحرانورد/ وسایل ارتباط جمعی جزء لاینفک زندگی است و نقش آنها در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها انکار ناپذیر است و پیشرفت ملت ها و همچنین واپس گرایی آن ها به میزان گسترده ای متعلق به این امر است و اغراق آمیز نیست اگر گفته شود ارتباطات از جمله شاخصه های مهم توسعه ی هر کشور قلمداد شده و برخورداری یا عدم برخورداری ممالک از وسایل ارتباط جمعی و فناوری ارتباطاتی بیانگر توسعه یافتگی و عقب ماندگی آن کشورهاست.

قدرت سحر آمیز وسایل ارتباط جمعی در انتقال حیرت آور اطلاعات و داده های متعدد و توزیع آن ها در گستره ی زمین و ارتباط مستمر بین زمین و فضا بر نقش کلیدی آن ها در عصر کنونی صحه گذاشته است و افزون بر آن رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در پیدایش عادات تازه تکوین فرهنگ جهانی، تغییر در رفتار و خلق و خوی انسان ها، کوچک تر شدن کره ی زمین و همسایه شدن با ملل دوردست سهم بزرگی بر عهده دارند.

جهان شمولی ارتباطات یکی از مشخصه های کنونی عصر حاضر است و نوآوری های بشری در زمینه ی فناوری ارتباطاتی، ظرفیت عظیمی را در جابه جایی و انتقال اطلاعات ایجاد کرده است و این موضوع دست مایه گرانبهایی برای فرد و جامعه است. گردش اطلاعات در سایه ی دستیابی بشر به تجهیزات و ابزارهای کار آمد ارتباطاتی میسر شده است و در این بستر انسان تمامی اهتمام و مساعی خود را به کار گرفته است تا انتقال اطلاعات در کوتاه ترین وقت و بهترین شکل ممکن انجام شود که این موضوع بر نقش ارتباطات و اطلاعات به عنوان منبع ثروت و قدرت تاکید دارد.

تنوع وسایل ارتباطی، قدرت مانور وسایل ارتباط جمعی و شیوه های ایجاد ارتباط، امکان ها و فرصت های جدیدی را در تمام بخش های مربوط به زندگی فردی و اجتماعی انسان ها و حرکت در جهت رشد و بالندگی و پویایی و توسعه یافتگی جوامع فراهم آورده است این در حالیست که بدون وجود سیستم ارتباطی پیشرفته که قسمت اعظم آن ها را رسانه ها تشکیل می دهند، تصویر یک جامعه ی توسعه یافته ممکن نیست و اصولا بسیاری از محققان رسانه ها را پایه و اساس توسعه ی جوامع می دانند و بر این عقیده اند که به وسیله ی رسانه ها فرهنگ و آگاهی همگانی رونق می یابد و این افزایش آگاهی و ارتقای فرهنگی سبب توسعه ی سیاسی، اقتصادی اجتماعی و حتی توسعه ی ملی می شود. 

آنتونی اسمیت در این زمینه معتقد است، نقش تعیین کنندگی که ارتباطات در زندگی انسان های قرن 20 ایجاد می کند تا جایی است که برخی پژوهشگران علوم اجتماعی ،به ویژه آنهایی که در زمینه های مربوط به ارتباطات اجتماعی مطالعه می کنند ،ترجیح می دهند به جای بیان "عصر اتم" از گذاره ی "عصر ارتباطات" سخن بگویند.

ایجاد سرعت انتقال اطلاعات در حجم گسترده، رعایت در انتقال داده ها، سهل کردن امور زندگی مردم و تقلیل ترددها و هزینه ها، نقش کلیدی در تهیه و توزیع کالا، بالا بردن خودآگاهی مردم از طریق ارتباط، پیدا کردن درک متقابل مردم جهان از یکدیگر و معاضدت به توسعه در تمام بخش های زندگی انسان ها از جمله مواردی است که صنعت الکترونیک و ارتباطات را برگ برنده ی عصر حاضر کرده است.

جهان علاوه بر تقسیم بندی های جغرافیایی که مشخص کننده ی مرزهای بین المللی هر کشور است با مرزهای جدید بین المللی دیگری با قالب توزیع ارتباطات و اطلاعات مواجه است که این مرز هیچ تناسبی با مرزهای بین المللی ناشی از تقسیم جغرافیایی ندارد و اتفاقا فراتر از مرزهای بین المللی کشورها و تحت عنوان جریان آزاد اطلاعات در مقیاسی نابابر و عرصه ی تاخت وتاز صاحبان قدرت های ارتباطی برای توزیع اطلاعات هدف دار و جهت دار شده است که در تقسیم بندی جدید تداخل مرزی گسترده وجود دارد و گاه ممکن است یک منطقه ی جغرافیایی در حوزه ی ده ها منبع انتشار اطلاعات قرار بگیرد.

همچنان که بشر مسیر تکامل و پیشرفت خود را در می نوردد، وسایل مخابراتی و ارتباطی تکامل یافته و این مسیر تکاملی تجهیزات مخابراتی و استفاده مطلوب جوامع از آن موجب به وجود آمدن بزرگراه اطلاعاتی شده به عنوان تازه ترین دستاورد بشر در زمینه ی ارتباطات و فناور ی اطلاعات شده است. ویژگی مهمی که این شاهراه ها دارند، توانایی مبادله پیام ها و اطلاعات با قالب صوتی-تصویری و کامپیوتری است و در آن واحد و اسرع وقت میلیون ها کانال ارتباطی را در پوشش کانال تلفنی مخابراتی یا صد ها کانال تلویزیونی و رادیویی را بین 2 نقظه مبادله کنند. ویژگی دیگر این بزرگراه ها سرعت بالا در انتقال داده ها است که سرعت آن برابر با سرعت نور یعنی 300 هزار کیلومتر بر ثانیه است و از طرف دیگر فناوری فیبر نوری ظرفیت بزرگراه ها را به شدت تقویت کرده تا جایی که اگر ما یک زوج تار نوری را بین 2 نقطه به عنوان محیط انتقال در نظر بگیریم، با فناوری امروزی می تواند اطلاعاتی بیش از یک میلیون کانال تلفنی را در آن واحد عبور دهد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا