اخبار
کد خبر : 7689 ۱۳۹۸/۰۲/۱۸   ۲۱:۴۷:۵۲

یادداشت؛
موازی‌کاری و پراکنده‌کاری؛ آفات اصلی دیوانسالاری‌های ناکارآمد

 

در شرایطی که گفتمان غالب در فضای موجود آنگونه است که از لحاظ اقتصادی باید آرایش جنگی به خودمان بگیریم، معلوم نیست چرا مدیران تکیه داده بر کرسی‌های دولتی، هنوز از سنت قدیمی خودشان که پاسکاری مشکلات است، نمی‌خواهند دست بردارند.

موازی‌کاری، دوباره‌کاری و پراکنده‌کاری در دستگاه‌های دولتی، جزو آفات اصلی دیوانسالاری‌های ناکارآمد است و متاسفانه پاسکاری مشکلات را نیز باید به آن اضافه کرد.

واقعیت این است که دولت‌، در طول دهه‌های گذشته، آنچنان بزرگ و فربه شده که چابکی خود را به‌طور محسوسی از دست داده‌ و این موضوع سبب شده مدیران دولتی نتوانند نسبت به رفع مشکلات و معضلات واکنش مناسبی از خود نشان دهند و به‌جای حل مشکلات به‌صورت ریشه‌ای، آن را بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری کنند.

این موضوع زمانی رنج‌آور‌تر و دردناک‌تر می‌شود که مشاهده می‌کنیم دستگاه‌های دولتی، نه تنها امور و موضوعات را بین خود می‌چرخانند و بدون حل مساله اصلی، آن را پاسکاری می‌کنند، بلکه حتی از پاسکاری آن به فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز ابایی ندارند. این در حالی است که اقتصاد تحت فشار و تنگناهای تحریم‌های خارجی قرار دارد و به‌اذعان کارشناسان، تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی، گریبان اقتصاد را فشرده ساخته و نیاز است که به‌سرعت، گلوگاه‌ها بازگشایی شوند.

شرایط موجود به‌گونه‌ای است که فعالان اقتصادی چه در عرصه تولید و چه در عرصه تجارت، به‌جای تمرکز بر شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌های پیش رو و دور زدن موانع خارجی، در دست‌اندازهای اداری که خودمان ایجاد کرده‌ایم، زمین‌گیر شوند و وقت، انرژی، توان و دغدغه فعالان اقتصادی صرف موضوعاتی شود که هیچ‌ارزش افزوده‌ای برای مردم ندارد و در سایر کشورها، به‌صورت پیش فرض، حل شده است.

اگر دولت به بلوغ بخش خصوصی اعتماد کند و سخن تشکل‌های تخصصی و صنفی در هر حوزه را مورد توجه قرار دهد، به وضوح ملاحظه خواهد کرد که از مهمترین گلایه‌های فعالان اقتصادی، در رابطه با بوروکراسی در هم تنیده، کند، مبهم و مستهلک‌کننده دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های زیرمجموعه آنهاست. بوروکراسی که می‌خواهد با صدور دستورالعمل‌های متوالی، شوک‌آور و گاه متناقض یکدیگر که عمر آنها، به چند ماه هم نمی‌رسد، فعالان اقتصادی را سرگرم کند و به‌جای رسیدگی به مشکلات اصلی، خود و دیگران را به پاسکاری امور، مشغول سازد.

امروز شرایط اقتصادی و وضعیت معیشت مردم حکم می‌کند که همه در یک زمین و برای رسیدن به یک هدف، مشغول فعالیت باشند و با تعهد نسبت به مسئولیتی که قبول کرده‌اند، از پاسکاری امور دست بردارند.

وقت آن است که مسئولان و دولتمردان، دست از انکار مشکلات اقتصادی بردارند و با بازنگری مسائل و توجه به ضرورت حل مشکلات به‌صورت ریشه‌ای، نگاه خود را از معلول‌ها به علت‌ها بازگردانند و دست‌اندازهایی که اقتصاد را تحت فشار قرار داده، را با کمک یکدیگر برطرف کنند.

علیرضا مناقبی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا