اخبار
کد خبر : 7660 ۱۳۹۸/۰۲/۱۵   ۲۱:۰۸:۰۴

امروز با حضور مسئولان؛
اولین موزه کودک در آذربایجان غربی افتتاح شد

 

اولین موزه کودک در استان، امروز با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح شد.

به گزارش نای قلم، موزه کودک با هدف یادگیری و درک زیبایی‌های هستی به‌صورت ملموس برای کودکان و نوجوانان با ۱۰ غرفه مختلف افتتاح شد.

طرح محتوائی موزه کودک از سوی این اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و با هماهنگی اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور دریافت و پس از بررسی های کارشناسی به تایید رسید و مجوز ایجاد آن صادر شد.

این موزه شامل بخش های مختلفی از جمله تاریخ و باستان شناسی، نجوم و ستارگان، زبان و ادبیات است که با ارائه نمادها، نشانه ها و تصاویر بازسازی شده سعی دارد در قالبی ساده و مفهومی سیر تاریخ علم را برای کودکان و نوجوانان آموزش دهد.

کارگاه آموزشی برای پخش فیلم های مستند تاریخی و علمی، کارگاه نقاشی برای آموزش نقاشی و کارگاه قصه برای آشنائی با فرهنگ و ادبیات از دیگر بخش های این موزه است.

مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی کشور در آئین افتتاح این موزه طی سخنانی گفت: قدرت ما به میزان تغییری است که ایجاد می کنیم و اگر در حوزه میراث فرهنگی نسبت به اهمیت و نقش آن در توسعه پایدار کشور آگاهی رسانی عمومی صورت گیرد، این آگاهی باعث تغییر و پیشرفت می شود.

محمدرضا کارگر ادامه داد: موزه یکی از موضوعاتی است که از نظر آموزشی باعث آگاهی می شود و اگر در عملکردمان بخواهیم تغییر ایجاد کنیم باید آگاهی بخشی و آموزش را هرچه بیشتر تعمیم دهیم.

وی افزود: تاثیرگذاری آموزشی موزه مخصوصا برای کودکان و نوجوانان از سایر ابزار آموزشی بیشتر است زیراکه فرایند آموزش در موزه، براساس برخورد و مشاهده انسان با یک موضوع خاص و به صورت عینی است و این فرایند، باعث کشف و نهادینه شدن می شود.

او ضمن ابراز خوشحالی از افتتاح موزه کودک ارومیه گفت: اتفاق امروز یک حرکت بسوی آگاهی بیشتر است، ما نیاز داریم که هرچه بیشتر بر مقوله آموزش مخصوصا برای کودکان سرمایه گذاری داشته باشیم و امیدوارم این کار تجربه ای شود تا سایر کانونهای پرورش فکری در سراسر کشور موزه های اینچنینی را راه اندازی نمایند.

مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور در پایان گفت: این اداره کل و سازمان میراث فرهنگی کشور از هرگونه درخواست راه اندازی موزه که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی پیشنهاد شود استقبال می کند و پشتیبانیهای لازم را بعمل خواهد آورد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم گفت: تست‌زنی در حالی به عنوان یک مهارت به کودکان آموزش داده می‌شود که هیچ بار یادگیری برای بچه‌ها ندارد، کودکان ما به جای مهارت‌های بدون لذت، نیازمند شادی، مهربانی و یادگیری، صبر و بردباری هستند.

فاضل نظری با بیان این که امروز ماهیت دانش عوض شده افزود: امروز دانستن اطلاعات پیشین فایده‌ای ندارد بلکه باید به دنبال انسان‌های خردمند باشیم و نوجوانان امروز، باید خردمندان آینده باشند.

رییس هیات مدیره کانون همچنین افزود: برای ساخت آینده و حفظ محیط زیست، سنت‌ها و میراث فرهنگی، باید کودکان را مورد توجه قرار دهیم.

مدیرکل کانون استان آذربایجان غربی نیز در این آیین توضیح داد که بخش مقدماتی ایجاد موزه کودک در استان از یک سال پیش کلید خورد و گفت: در طول یک سال رایزنی‌ها و پیشنهادهای مختلفی در رابطه با موزه کودک ارایه شد و امروز نیز شاهد افتتاح این موزه هستیم.

جواد زاهدی با اشاره به این‌که استان، ظرفیت‌های خوبی در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ادبی دارد، خاطرنشان کرد: جای انجمن تخصصی علمی نیز در استان خالی بود که با همت مسئولان و حمایت شورای شهر، مقدمات ایجاد مرکز تخصصی علوم و نجوم در کنار موزه کودک فراهم شده و در روزهای آینده علمیات اجرایی آن نیز آغاز خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: تقویت کنجکاوی و پرسش‌گری در کودکان از دیگر اهداف ایجاد این موزه است.

موزه کودک ارومیه در مساحتی بالغ بر ۵۰۰ متر مربع، شامل غرفه‌های غارنشینی، پیدایش خط، مکتب‌خانه، کارگاه هنری، نجوم و ... در محل اداره کل کانون استان آذربایجان غربی در ارومیه افتتاح شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا