اخبار
کد خبر : 765 ۱۳۹۴/۰۷/۱۶   

با کمبود پرستار مواجهیم

*آموزش پرستاری به سمت غیردولتی سوق پیدا کند

سلامتي ركن اساسي پويايي و پيشرفت جوامع است و محور اصلي سلامتي در تمام سطوح آن پرستاري است، چرا که براي حفظ سلامت بيمار اهميت پرستاري در طراز اول قرار دارد يعني اگر بهترين پزشكان و جراحان، كار خودشان را با بيمار به بهترين وجه انجام دهند اما از آن بيمار پرستاري نشود، به طور غالب، كار آن پزشك يا جراح عالي قدر بي فايده خواهد بود. بنابراین تمام دانش و مهارت پزشكان بدون ارائه اقدامات مناسب و به موقع پرستاري در سلامت جامعه نمي تواند موثر باشد، اما با توجه به كمبود نيرو که متولیان بخش سلامت به آن اذعان دارند پرستاران در ارائه خدمات مطلوب به یقین با كم و كاستي هايي مواجه مي شوند كه اين مسئله توجه جدي مسئولان ذي ربط را در رفع مشكلات مي طلبد.

به گزارش نای قلم، به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با وجود افزایش ظرفیت دو برابری پرستاری در سال جدید، برای رسیدن به وضعیت ایده آل نیاز به 260هزار پرستار داریم.

محمد میرزابیگی امروز در مراسم یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری در ارومیه، با بیان اینکه در حال حاضر مجوز استخدام هفت هزار پرستار برای بیمارستان های جدید در کشور صادر شده است که امیدواریم بتوانیم این روند را تداوم ببخشیم، افزود: در 181دانشگده پرستاری کشور امسال شاهد افزایش دو برابری ظرفیت جذب دانشجوی پرستاری بودیم که بسیار قابل توجه هست.

میرزابیگی اضافه کرد: در حال حاضر در 181 دانشکده پرستاری تا مقطع دکتری هفت هزار و 500 پرستار سالانه فارغ التحصیل می شوند، 400 دکترای پرستاری وجود دارد و400 دکترا در حال فارغ التحصیلی هستند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای ارتقای تعامل در جامعه پرستاری خواستار تشکیل شورای هماهنگی سیاستگزاری پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی با حضور روسای دانشکده های پرستاری، مدیران پرستاری و منتخبان نظام پرستاری شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود، تشکیل معاونت پرستاری را به عنوان موفقیتی در حوزه پرستاری برشمرد و گفت: از این طریق می توان برای باز تعریف این نقش اقدام کرد.

میرزابیگی افزود: این معاونت و همچنین سازمان نظام پرستاری برنامه هایی دارد که تهیه و تدوین سند عرضه و تقاضای نیروهای پرستاری، باز تعریف نقش پرستار در نظام سلامت، تثبیت و توسعه چارت معاونت در ستاد وزارت و اجرای طرح دانشجویی در بالین از جمله آنهاست.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: تثبیت جایگاه معاونت پرستاری با 8 ماموریت ابلاغی از سوی وزیر بهداشت در دولت جدید انجام شد که چاره اندیشی برای رفع کمبود نیروهای پرستار در کوتاه مدت و دراز مدت، برنامه ریزی برای متناسب سازی آموزش بالینی و برنامه ریزی برای بهبود مستمر خدمات مراقبت پرستاری از موارد مطرح شده در این ابلاغ هستند .

میرزابیگی خاطر نشان کرد: تشکیل معاونت پرستاری فرصتی است که در اختیار نظام سلامت قرار گرفته و ما در حوزه پرستاری باید برای خدمت رسانی بهتر به مردم و رفاه پرستاران از آن بهره ببریم .

معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در سطوح پیشگیری، درمان و توانبخشی و با هدف نزدیکی آموزش و پژوهش و خدمات بالینی و پرستاری جامعه نگر آموزش ها را تداوم خواهیم داد .

وی با بیان اینکه خدمات دولت تدبیر و امید در زمینه بهداشت و درمان بی نظیر است،  بازنگری و تحول اساسی در روند آموزش پرستاری، ساماندهی نظام اعتباریخشی با مشارکت معاونت پرستاری، توسعه آموزش های توانمندسازی پرستاران و مدیران پرستاران و تشکیل شرکت تامین و توسعه نیروی انسانی گروه پرستاری در وزارت و ساماندهی وضعیت نیروهای خرید خدمت را از جمله فرصت ها و چالش های فراروی این رشته در کشورمان عنوان کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا