Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 7649 ۱۳۹۸/۰۲/۱۴   ۱۷:۴۱:۱۵

یادداشت؛
ضرورت ایجاد ارتباط ارگانیک بین دانشگاه و صنعت

 

 بر این باورم که عملا به بحث تحقیق و توسعه در شرکت‌ها و صنایع ما، به‌گونه‌ای که باعث ایجاد یک ارتباط تنگانگ بین صنعت و دانشگاه و تعریف پروژه‌های علمی، تحقیقی و پژوهشی شود، پرداخته نشده است.

همانطور که اشاره کردم همین امر سبب شده تا ارتباط ارگانیک بین دانشگاه و صنعت برقرار نشود و بنابراین هر کدام از آنها مسیر جداگانه‌ای را طی می‌کنند. اگر بتوانیم این ارتباط را آن هم به‌صورت موثر و کارساز ایجاد کنیم به نفع اقتصاد ما خواهد بود.

همچنین باید به این نکته اشاره داشته باشم که تولیدات ما اساسا در حوزه رقابت تعریف نمی‌شود و به معنای واقعی، ما در عرضه تولیدات خودمان نقش نداریم. در حوزه واردات سختگیری‌های زیادی را اعمال می‌‌کنیم و در حوزه صادرات هم آنطور که باید و شاید جایگاه ما در عرصه جامعه جهانی تعریف نشده است و همچنین هر آنچه که ما تولید می‌کنیم از سوی متقاضیان داخلی خریداری و جذب می‌شود.

درواقع باید به‌صراحت به این موضوع اشاره داشته باشم که حوزه رقابت در جامعه ما تعریف نشده است. اگر ما سطح تولیدات خودمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم به تفاوت‌های بسیاری پی می‌بریم. لازم است بخش مهارت در شرکت‌های ما تقویت و مورد توجه قرار گیرد تا هم تولیدات ما از کیفیت لازم برخوردار باشند و هم قیمت تمام‌شده آنها منطقی و قابل قبول باشد تا بتوانیم محصولاتمان را در بازارهای جهانی عرضه کنیم و امکان رقابت برای ما وجود داشته باشد.

متاسفانه ما از این نظر از بازارهای جهانی دور افتاده‌ایم، این بخش‌ها توسعه جدی پیدا نکرده‌اند و به همین دلیل ،اگر ارتباطی هم بین صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد، خیلی ضعیف است. البته در برخی بخش‌ها ارتباطی شکل گرفته و دستآوردها، نمایانگر این است که برآیندها موفقیت‌‌آمیز بوده و می‌توان آن را در دیگر حوزه‌ها نیز مورد استفاده قرار داد اما چون در بعضی از حوزه‌ها این نیاز احساس نشده است یا ارتباط شکل نگرفته یا اگر شکل گرفته بسیار ضعیف است.

درحال حاضر ما در وضعیت تحریمی به سر می‌بریم بنابراین لازم است توجه جدی به بخش تولید صورت گیرد تا تنها اقتصاد ما به درآمدهای نفتی متکی نباشد. رفع محدودیت‌هایی که بر سر تولید با کیفیت وجود دارد باعث می‌شود تا تولیدکنندگان رغبت بیشتری به تولید نشان دهند و تولید با هدف صادرات را مدنظر خودشان قرار دهند. ما ظرفیت‌های گوناگونی داریم که باتوجه به سنگ‌اندازی‌هایی که در بخش صادرات نفت ما صورت می‌گیرد، باید مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرند.

سال گذشته به‌دلیل برخی تصمیمات ارزی فشار زیادی به تولیدکنندگان ما وارد شد که درنتیجه آن تعداد زیادی واحد تولیدی تعطیل شدند یا کمتر از ظرفیت خودشان تولید می‌کردند. بنابراین باید به این بخش توجه بیشتری صورت گیرد.

علیرضا حیدری

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا