اخبار
کد خبر : 7648 ۱۳۹۸/۰۲/۱۴   ۱۷:۳۸:۲۵

توسط کارشناسان تغذیه یادآوری شد؛
توصیه های پزشکی در آستانه ماه رمضان

 

ماه رمضان و روزه داری همیشه حال و هوای خاص معنوی و تاثیرات جسمانی بسیار زیادی دارد و همزمان شدن این ماه با روزهای گرم و طولانی سال، اهمیت توجه به تغذیه‌ سالم و مناسب را دوچندان می‌کند.

در ماه مبارک رمضان سه الگوی وعده‌های غذایی، تغذیه‌ای و خواب روزه‌دارن تغییر می‌کند و کارشناسان و متخصصان همواره افراد را به رعایت توصیه‌های پزشکی و تغذیه‌ای، حفظ رژیم غذایی متعادل و نوشیدن مایعات کافی تشویق کرده و اهمیت استراحت و ورزش منظم را به آن‌ها یادآوری می کنند.

برخی از توصیه‌ها در ماه رمضان با توجه به حال و هوای این ماه مبارک عبارت است از:

- به هنگام افطار به طور متعادل غذا بخورید و برای وعده سحری، غذایی سالم و کم‌چرب انتخاب کنید.

متاسفانه یکی از اشتباهات رایج ماه رمضان حذف وعده سحری است در حالی که این کار باعث افزایش احساس تشنگی و گرسنگی در طول روز می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند که در این وعده بهتر است از میوه و سبزیجات استفاده شود تا در طول روز کمتر احساس تشنگی شود.

-گرمای تابستان و روزهای طولانی نیاز دقت در تأمین آب بدن را پررنگ‌تر می‌سازد. بهترین نوشیدنی برای تأمین آب بدن روزه داران نوشیدن «آب» است. توصیه می‌شود که آب در فواصل بین افطار و سحر مصرف شود.

-نکته دیگری که در ماه مبارک رمضان برای بیشتر روزه‎داران اتفاق می‌افتد تغییر الگوی خواب است که گاه موجب خستگی و کسالت در طول روز می‌شود. براین اساس روزه‌داران باید دقت کنند در طول شبانه‌روز خواب کافی و مناسب داشته باشند.

- پس از افطار دو تا سه ساعت صبر کنید و سپس فعالیت‌های سبکی همچون پیاده‌روی سریع انجام دهید.

- با پزشک خود در مورد نحوه مدیریت داروها و بیماری‌های مزمن مانند دیابت قبل از ماه رمضان مشورت کنید.

- سعی کنید کارهای سنگین‌تر خود را اوایل روز انجام دهید و در طول روز با ایمنی کافی رانندگی کنید.

-نکته مهم دیگر پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است زیرا باعث تعریق زیاد و از بین رفتن آب بدن و تشنگی می‌شود.

- توجه بر ایمنی در رانندگی و جاده در زمان روزه‌داری و به ویژه در ساعات قبل از غروب آفتاب، زمانی که تمرکز افراد به دلیل طولانی بودن ساعات روزه‌داری کاهش یافته است، اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا