اخبار
کد خبر : 7646 ۱۳۹۸/۰۲/۱۴   ۱۷:۳۵:۴۸

در مراسم نکوداشت مقام معلم تاکید شد؛
لزوم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید نصب العین مسئولان آموزش و پرورش قرار گیرد.

به گزارش نای قلم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی قریشی در مراسم نکوداشت مقام معلم، اظهار کرد: معلمان پرورش‌دهنده مهمترین سرمایه یک ملت یعنی سرمایه انسانی، جهادگران میدان کارزار مبارزه با جهل و بی‌سوادی و سازندگان هویت و فرهنگ یک ملت هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی با تأکید بر لزوم اجرای سند بسیار مهم تحول در آموزش و پرورش، اضافه کرد: اگر می‌خواهیم به تمدن برسیم لازمه آن این است که آموزش و پرورش ما و نظام آموزشی در کشور به تحول برسد و سند تحول بنیادین به درستی اجرا شود.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه خداوند متعال خود را به‌عنوان معلم برای انسان خطاب کرده و معلمی نیز شغل انبیاء محسوب می‌شود، تصریح کرد: تحول نظام آموزشی کشور خواست مقام معظم رهبری است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گنجانده شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی ادامه داد: لازمه عملیاتی شدن سند تحول آموزش و پرورش داشتن نیروهای انقلابی و جهادی است.

وی بیان داشت: اجرای این سند، مدیران، معلمان انقلابی و جهادی را می‌طلبد و اگر به نحو احسن اجرا شود شاهد تحولی عظیم در نظام آموزش و پرورش کشور خواهیم بود.

به گفته قریشی معلمان احیاگر انسانیت هستند، فلذا واجب است معلمان و مربیان در جامعه مورد تجلیل و احترام قرار گیرند.

*معلمان نقشی اساسی در ارتقای سرمایه اجتماعی دارند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی هم گفت: معلمان نقشی اساسی در ارتقای سرمایه اجتماعی، فرهنگ سازی و آموزش و انتقال ارزش ها و هنجارها به دانش آموزان دارند.

علی مصطفوی سرمایه اجتماعی کشور را مرهون تلاش های معلمان دانست و اظهار داشت: اگر در جامعه ای سرمایه اجتماعی وجود نداشته باشد آن جامعه در بازشناسی هویت خود دچار مشکل می شود.

وی افزود: معلمان می توانند در نگرش فکری و جهان بینی دانش آموزان تاثیر عمده ای بگذارند و با تعلیم و تربیت صحیح خویش، آینده ای درخشان را برای این مرز و بوم رقم بزنند.

مصطفوی در ادامه به نقش پراهمیت معلمان در تولید علم اشاره و خاطرنشان کرد: یک جامعه زمانی از زایش فرهنگی برخوردار می شود که در آن جامعه تولید علم وجود داشته باشد و در این میان نقش معلمان بویژه در فتح قله های علم و دانش، اساسی و غیرقابل انکار است.

وی همچنین به نقش معلمین در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: جوانانی که در گام دوم انقلاب مسئولیت ها را بر عهده خواهند گرفت، محصول تعلیم و تربیت همین مربیان و معلمین هستند؛ لذا لازم است معلمین عزیز با انگیزه ای مضاعف در ساختن آینده ای روشن برای این مرز و بوم، نقش کلیدی خود را ایفا کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با سرلوحه قرار دادن اصول بی طرفی و امانت داری، شاهد انتخاباتی پرشور و با مشارکت حداکثری مردم در اسفند ماه سال جاری در کشور باشیم.

*سیاست اصلی داشتن آموزش و پرورش منسجم و برنامه محور است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی دیگر سخنران این همایش گفت: اولویت و سیاست اصلی آموزش و پرورش داشتن آموزش و پرورش منسجم و برنامه محور است.

ابراهیم محمدی اظهار داشت: امروز سند بالا دستی سند تحول بنیادین است و تمامی برنامه ها در جهت تحقق این سند برگزار می شود.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی میزان با سوادی قبل انقلاب در استان 37 درصد بوده هم اکنون بیش از 91 درصد است.

محمدی تصریح کرد: در هفته معلم ۸۷۰ نفر از معلمان استان در قالب برنامه‌های مختلف تجلیل می‌شوند و امروز به نیابت از تمام معلمان از ۱۴۳ شهید فرهنگی، ۶۴۰ نفر از پیشکسوتان فرهنگی، تجلیل می شود و مجموعا ۲۱۵ برنامه در هفته معلم در سطح استان اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی ادامه داد: قبل از انقلاب تنها ۲هزار و۵۰۰ مدرسه در سطح استان دایر بود اما درحال حاضر ۶۰۰ هزار دانش آموز استان در پنج هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

وی همچنین اذعان کرد: تعداد هنرستان‌های استان قبل از انقلاب شش واحد بود، اما امروز این تعداد به 251 واحد افزایش یافته است.

به گفته محمدی همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، 22 دارالقرآن، 19 پژوهش سرا، 28 مدرسه استعدادهای درخشان، 51 مدرسه شاهد، شش اردوگاه،چهار مدرسه استثنائی، هفت هزار و 412 کتابخانه کلاسی، بیش از 650 نمازخانه مستقل در مدارس، در چهار دهه در استان ایجاد شده است.

*طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش باید عملیاتی شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش باید عملیاتی شود.

سید هادی بهادری به مشکلات معیشتی معلمان اشاره و اضافه کرد: یکی از اولویت های اساسی کشور توجه به مشکلات معیشتی معلمان است.

وی در خصوص فعالیت‌های اولویت‌دار در مناطق مرزی گفت: مناطق مرزی به‌ ویژه مناطقی که در هشت سال دفاع مقدس زیرساخت‌های لازم را از دست دادند باید مورد توجه دولت قرار بگیرند بنابراین، معلمانی که در این استان‌ها خدمت‌ می‌کنند تا سقف ۲۵ درصد از مزایای مناطق مرزی برخوردار شدند.

بهادری بیان کرد: دوره ابتدایی در جهت رشد، شکوفایی و استعداد دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین معلمان باید حساسیت بیشتری در تعلیم آنان داشته باشند تا شخصیت واقعی آنان به نحو احسن شکل بگیرد.
بهادری اذعان کرد: اگر معلم با ذهن درگیر در کلاس درس حاضر شود، ضعف دانش‌آموزان در مدرسه دیده نخواهد شد در نتیجه تربیت و تعلیم خاصی اتفاق نمی‌افتد بنابراین باید به معلمان و معیشت آنان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی استان کمتر از متوسط کشوری است، کمبود سالن ورزشی در مدارس را مورد اشاره قرار داد.

در ادامه این مراسم، با اهدای لوح و هدایایی از معلمان منتخب و فرهنگیان پیشکسوت تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا