Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 7633 ۱۳۹۸/۰۲/۱۱   ۲۰:۵۲:۱۷

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی:
اجرای طرح "نماد" در استان/ بزه ضرب عمدی بالاترین رتبه را در استان دارد

 

"طرح «نماد»، عنوان اختصاری طرحی با نام «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان » است که با هدف دستیابی به چارچوب همکاری نظام یافته برای مداخله سریع، به‌موقع و موثر در آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، طراحی و آغاز شد.

به گزارش نای قلم، در این طرح، به تمامی راهکارها در دو بعد مهم «تقویت عوامل محافظت کننده» و «کاهش عوامل مخاطره آمیز» در زمینه‌های گوناگون آموزشی، غربالگری، مداخله مختصر، ارجاع، درمان، حمایت‌های روانی، مددکاری اجتماعی، معاضدت‌های انتظامی و قضایی، به همراه کوشش برای پیشگیری‌های وضعی، توجه شده است.

طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) به منظور آموزش مهارت های لازم به اولیاء و دانش آموزان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی اجرا می شود."

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی گفت: طرح نماد سال گذشته در مدارس ناحیه 2 ارومیه، نقده و ماکو اجرا شده است.

مرتضی حاتمی با اشاره به غربالگری دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم، اظهار داشت: با اجرای این طرح دانش آموزانی که دارای مشکلات روحی و روانی باشند به مددکاری اجتماعی و دانش آموزانی که دارای مشکلات اقتصادی هستند به کمیته امداد، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه های متولی معرفی می شوند.

وی از برگزاری دوره آموزشی با شرکت یک هزار و 700 مربی پیش دبستانی در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: مربیان پیش دبستانی در این دوره های آموزشی 23 مهارت اجتماعی را فرا گرفتند.

*اجرای طرح پابند الکترونیکی در آذربایجان غربی

"طرح پابند الکترونیک طرحی است که با کاهش جمعیت در حبس و جایگزین سازی مجازات، گامی رو به جلو در کاهش حجم و کثرت زندانیان یا همان حبس زدایی به شمار می رود.

اجرای طرح پابند الکترونیکی علاوه بر اینکه نقش به سزایی در کاهش جمعیت کیفری خواهد داشت باعث می‌شود تا زندانی در کنار خانواده دوران محکومیت خود را سپری کرده و دیگر خانواده‌‌های آنها از آسیب‌هایی متعدد در امان باشند. حال نه تنها این موضوع بلکه با اجرای این طرح هزینه‌های زندان‌ها و دولت نیز کاهش می یابد."

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی در خصوص اجرای این طرح در استان اظهار کرد: کاهش جمعیت کیفری از جمله اهداف قوه قضاییه در راستای اجرای احکام جایگزین حبس است.

حاتمی خاطرنشان کرد: طرح پابند الکترونیکی مشمول مجازات های درجه 5 تا درجه 8 است.

وی افزود: سال گذشته 12 نفر از محکومان تحت نظارت سامانه الکترونیک قضایی بودند و در محدوده معین یعنی حبس خانگی یا شهری با پابند الکترونیکی کنترل می شدند.

*صدور احکام جایگزین زندان برای 2 هزار و 919 مجرم

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مجازات‌های جایگزین حبس عبارت از «دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است، تصریح کرد: قضات استان طی سال گذشته برای 2 هزار و 919 مجرم، احکام جایگزین زندان صادر کردند که این رقم در سال 96، یک هزار و 352 نفر بود.

"یکی از راه‌های ارتباطی بین مردم و دستگاه قضایی برای ارسال گزارش تخلفات و جرائم جامعه سامانه اینترنتی سجام (سیستم جامع اطلاعات مردمی) است.

این سامانه که زیر نظر اداره کل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مردمی معاونت اجتماعی دستگاه قضایی اداره می‌شود وظیفه دریافت گزارشات مردمی درباره تخلفات و جرائم را دارد و متناسب با نوع گزارش ارسالی اقدام به رسیدگی و مطالبه‌گری از اشخاص حقیقی و حقوقی می کند.

در این سیستم گزارشاتی که از افراد دریافت می‌شود به صورت محرمانه و ناشناس در سیستم ثبت می‌شود و پس از ثبت و تایید مسئولین برای دستگاه‌های دولتی ارسال و مطالبه‌گری می شود تا دستگاه‌های دولتی نواقص را برطرف کنند."

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی اظهار کرد: سامانه سجام با هدف ساماندهی و آموزش افراد در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه از سال 1397 در استان راه اندازی شده است.

*ثبت نام یکهزار و 500 نفر در سامانه سجام

حاتمی تاکید کرد: تا کنون در آذربایجان غربی یکهزار و 500 نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.

وی اظهار داشت: تخلفات ثبت شده در این سامانه بیشتر در خصوص منابع طبیعی بوده که توسط علاقه مندان و فعالان محیط زیست صورت گرفته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی، با بیان اینکه مردم برای پیشگیری از آسیب ها، تخلفات مختلف مانند زمین خواری، تصرف غیر قانونی اموال دولتی و حوادث کار را از طریق سامانه سجام به قوه قضائیه گزارش کنند، تصریح کرد: صیانت از بیت‌المال و ممانعت از تصرف اموال دولتی جزو وظایف ادارات و سازمان‌ها است که متاسفانه شاهد کم‌کاری و اقدامات ناکافی در این حوزه هستیم که وقوع حوادثی نظیر سیل اخیر و نیز ساخت و سازهای غیرمجاز در نقاط مختلف از نتیجه همین کم کاری ادارات است.

*راه اندازی دو مرکز مهر خانواده در ارومیه

حاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی مراکز ملاقات فرزندان (مرکز مهر خانواده) در راستای حمایت از نهاد خانواده اشاره کرد و ادامه داد: دو مرکز مهر خانواده در ارومیه راه اندازی شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی اذعان کرد: با افتتاح این مراکز فرزندان 100 خانواده توانستند پدر یا مادر خود را ملاقات کنند، همچنین 11 خانواده به زندگی مشترک برگشتند.

وی همچنین گفت که در فرهنگسراهای شهرداری نیز خدمات مشاوره ای ارائه می شود.

حاتمی با اشاره به اینکه ۱۵مرکز مشاوره طلاق در سال گذشته به چهار هزار نفر مشاوره جلوگیری از طلاق داده اند، یاد آور شد که ۲۰ درصد از این تعداد به مصالحه ختم شده که این مشاوره ها موجب کاهش آمار طلاق استان و ورودی پرونده ها شده است.

*شاهد افزایش مطالبه مهریه در استان هستیم

حاتمی، با بیان این نکته که متاسفانه شاهد افزایش مطالبه مهریه در استان هستیم، ابراز داشت: در سال گذشته تعداد پرونده های مطالبه مهریه در استان ۲۴درصد افزایش یافته است و در همین ایام 4 هزار و ۹۰۰ نفر مهریه خود را مطالبه کرده‌اند.

در خصوص راهکار های پیشگیری از طلاق تصریح کرد: در سال جدید نیز ارائه آموزش‌های لازم برای متقاضیان ازدواج در راستای شناخت زوجین و غربالگری با استفاده از ظرفیت بهزیستی برای جلوگیری از وقوع ازدواج‌های پر خطر در جهت کاهش طلاق در حال انجام است.

*طلاق توافقی در استان یک درصد کاهش دارد

وی افزود: در سال گذشته میزان طلاق توافقی در استان یک درصد کاهش داشته است و همچنین ورودی و میزان صدور حکم نیز در این مورد کاهش یافته است.

حاتمی اظهار کرد: 3.8 درصد کل دعاوی حقوقی مربوط به طلاق توافقی است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اضافه کرد: طلاق به درخواست زوجه نیز یک درصد کاهش یافته است.

به گفته این مسئول، 1.4 درصد کل پرونده های حقوقی مربوط به طلاق به درخواست زوجه است.

* بزه ضرب عمدی بالاترین رتبه را در آذربایجان غربی دارد

حاتمی در ادامه متذکر شد: بزه ضرب عمدی بالاترین رتبه را در آذربایجان غربی دارد که 80 درصد آن مربوط به حوزه ترافیک است.

وی گفت: 15 هزار و 511 فقره پرونده ضرب عمدی طی سال گذشته در محاکم این استان مورد رسیدگی قرار گرفت.

این مقام مسئول اعلام کرد: با وجود اینکه ضرب و جرح عمدی اولین جرم استان است ولی در رتبه بندی استان ها آذربایجان غربی رتبه 30 کشوری را داراست.

حاتمی اضافه کرد: میزان بزه ضرب عمدی در سال گذشته نسبت به سال 96 از رشد 17 درصدی برخوردار است.

*کاهش یک درصدی آمار جرائم در آذربایجان غربی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اضافه کرد: در طول سال گذشته شاهد کاهش یک درصدی آمار جرائم نسبت به سال ۹۶ بودیم.

وی، همچنین خاطرنشان کرد: در بخش تصادفات درون شهری به طور میانگین شاهد کشته شدن ۶۰ نفر از همشهریان ارومیه و بیش از ۱۰۰ نفر در سطح آذربایجان‌غربی هستیم که متاسفانه بیشتر آن‌ها به دلیل نبود تجهیزات مناسب در کمربندی و بزرگراه‌های استان دچار حادثه می‌شوند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌غربی، خواستار توجه بیش از پیش مسئولان دستگاه‌های مربوطه به موضوع تصادفات درون شهری شد و گفت: در کنار اقدام مسئولان برای بهبود وضعیت مسیرهای مواصلاتی، رانندگان نیز باید به‌وسیله رعایت سرعت، رانندگی بین خطوط و نیز رعایت حق تقدم نسبت از بروز تصادفات و تلفات جلوگیری کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا