Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 7630 ۱۳۹۸/۰۲/۱۱   ۱۸:۱۳:۵۹

بارش ها شرطی لازم برای احیای دریاچه ارومیه؛
احیای دریاچه ارومیه؛ جسورانه‌ترین تعهد محیط زیستی دولت

 

سپاس خداوند بلندمرتبه را که شکرگزاری نعماتش فزونی‌بخش رحمتش است. بارش سال آبی جاری به پیکره تشنه تالاب‌های ایران از هامون و جازموریان در جنوب شرق، شادگان و هورالعظیم در جنوب غرب و دریاچه ارومیه این نگین فیروزه‌ای شمال غرب ایران جانی دوباره بخشیده است.

اکنون تراز آب دریاچه ارومیه به 1271.60 متر از سطح دریاهای آزاد رسیده، یعنی ترازی مشابه وضعیت دریاچه در چنین زمانی در سال 1390؛ این به معنای غلبه تلاش‌های صورت گرفته طی چهارسال گذشته بر کاهش سالانه 40 سانتیمتری تراز آن لااقل برای سه سال از مجموع سال‌های 1374 تا 1393 است. اما این به معنای آن نیست که دست روی دست گذاشته، برای بهبود وضعیت دریاچه منتظر چنین بارش‌های نادری باشیم که هر چند سال یکبار به وقوع می‌پیوندد.

نگاهی به وضعیت توأمان بارش حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تراز این دریاچه حاکی از آن است که حتی بین دو دهه وضعیت رو به افول دریاچه بین سال‌های 1374 تا 1393 لااقل در دو سال آبی 86-1385 و 89-1388 شاهد بارش‌هایی این چنینی در این حوضه بوده‌ایم. بسی جای تأسف است عدم بهره‌برداری مناسب از روان آب‌های حاصل از این بارش‌ها، سهمی در تأمین حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه نداشته است. هم از این‌رو است که تراز آب دریاچه در سال 1386 نسبت به سال 1385 هیچ بهبودی نیافت. این کاهش در سال 1389 نسبت به سال 1388 هم وضعیت بدتری داشته، به‌طوری که شاهد کاهش 24 سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه طی آن سال بوده‌ایم.

در کنار شکرگزاری از بارش رحمت الهی، ‌باید با تلاش بیشتر پیگیر برنامه‌ها و اقدامات مفید سنوات اخیر باشیم و نیز بیشترین بهره را از این رحمت نازله نصیب دریاچه کنیم؛ به امید آنکه همانند آنچه در سال آبی جاری به وقوع پیوست، تراز دریاچه ارومیه در فاصله یکساله نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته، 85 سانتیمتر فزونی را تکرار کند. بنابراین، بارش رحمت الهی قطعاً شرطی لازم برای حفظ و احیای دریاچه ارومیه بوده، لیکن شرط کافی تلاش ما برای بهره‌برداری صحیح از این رحمات است.

آنچه دولت تاکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده بالغ بر 3635 میلیارد تومان است که صرف اجرای بیش از دویست طرح و پروژه در سطح استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان شده است. گفتنی است حدود نیمی از این رقم (1750 میلیارد تومان) صرف اجرای دو پروژه عظیم انتقال آب به دریاچه ارومیه شده است. در سفر اخیر جناب آقای دکتر جهانگیری، معاون اول محترم رئیس جمهوری و رئیس کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به استان آذربایجان غربی، 45 طرح و پروژه، به ترتیب 29 پروژه در حوزه مدیریت برداشت از منابع آب و لایروبی رودخانه‌ها، 11 پروژه در حوزه تثبیت کانون‌های تولید گرد و غبار، دو پروژه در حوزه تصفیه فاضلاب و انتقال پساب، دو پروژه توسعه شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و نهایتاً طرح انتقال سالانه 95 میلیون مترمکعب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه با مجموع رقم سرمایه‌‎گذاری 377 میلیارد تومان آماده افتتاح و بهره‌برداری خواهد بود.

همچنین در این سفر پروژه کانال انتقال آب از تونل زاب به سمت دریاچه ارومیه با برآورد هزینه 108 میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود که در یک بازه زمانی یکساله آماده بهره‌برداری می‌شود. بدین ترتیب با پیشرفت مناسب تونل انتقال آب، طرح مهم و ماندگار دولت در انتقال آب از حوضه جنوب غربی به دریاچه ارومیه از ابتدای سال 1399 آماده بهره‌برداری می‌شود. امید است سفر اخیر معاون اول محترم رئیس جمهوری و رئیس کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه فتح بابی در مسیر افتتاح دیگر پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه در سال 1398 باشد. از جمله، بهره‌برداری از مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال سالانه 54 میلیون مترمکعب پساب آن به دریاچه ارومیه در نیمه نخست سال 1398، همچنین مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز و فاز اول خط انتقال 125 میلیون مترمکعب پساب آن به دریاچه ارومیه در نیمه دوم سال 1398 و حسن ختام برنامه سال 1398 نیز افتتاح طرح مهم و ماندگار انتقال آب از حوضه آبریز مجاور به میزان 623 میلیون مترمکعب در سال به دریاچه ارومیه خواهد بود، ان‌شاءالله.

با توکل بر خدا و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، می‌توان امیدوار بود که با اجرای مجموع این پروژه‌ها در طول دوره خدمت دولت تدبیر و امید، در پایان سال آبی 1400-1399 تراز دریاچه ارومیه از سطح دریای آزاد به رقم 1270.75متر رسیده، تهدید طوفان‌های گرد و غبار نمک برای همیشه از سطح روستاها و شهرهای شمال غرب کشور عزیزمان مرتفع شود و این مسیر با بهره‌برداری از سایر پروژه‌های باقی مانده در سال‌های بعد از آن، تا دستیابی به هدف احیای اکولوژیک نگین فیروزه‌ای شمال غرب کشور ادامه یابد.

عیسی کلانتری

انتهای پیام /


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا