اخبار
کد خبر : 763 ۱۳۹۴/۰۷/۱۶   

آذربایجان غربی وضعیت مطلوبی در سلامت ندارد

* درآمد پرستاران در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین است

یکی از بدیهیات جامعه امروزی این است که توسعه پايدار در سايه سلامتی افراد جامعه محقق می‌شود، به طوری که در سند چشم‌انداز 20 ساله كشور نیز برخورداري از سلامت، رفاه اجتماعي به طور عام و برخورد با فساد، فقر و تبعيض مورد تاكيد قرار گرفته است.

با توجه به اینکه سلامت و توسعه ارتباط تنگاتنگی با یكدیگر دارند و برخورداری از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی از حقوق مسلم فردی و اجتماعی است و داشتن جسم و روح سالم یكی از زیربناهای مهم توسعه همه جانبه هر جامعه ای را تشكیل می دهد، توجه به حوزه سلامت یکی از ضروریات محسوب می شود.

حال سوال این است که استان آذربایجان غربی در بحث شاخص های سلامت چه رتبه ای را به خود اختصاص داده است؟

استاندار آذربایجان غربی امروز مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری کشور در ارومیه، اظهار کرد: آذربایجان غربی وضعیت مطلوبی در سلامت ندارد و در رتبه های پایین کشوری قرار دارد.

قربانعلی سعادت با بیان اینکه استان در حوزه سلامت رتبه 29 کشوری را به خود اختصاص داده است، گفت: ضروری است دولت در این زمینه پشتیبانی لازم را انجام دهد تا با ارتقای زیر ساخت ها، شاخص های سلامت در استان افزایش یابد.

وی مرزی بودن استان آذربایجان غربی را یک فرصت و نه تهدید عنوان و در عین حال اضافه کرد: از جمله تهدیدات هم مرزی استان با سه کشور انتقال مشکلات و بیماری های کشورهای مرزی به کشور ما است که سبب مضاعف شدن هزینه ها می شود.

سعادت همچنین به درآمد پایین سرانه مردم استان، بالا بودن نرخ تورم و عدم دریافت خدمات رفاهی و متعاقب آن پایین بودن پس انداز مردم اشاره کرد و گفت: متوسط سرانه درآمد در کشور هشت میلیون تومان و در استان پنج میلیون تومان، نرخ تورم در کشور زیر 15 اما در آذربایجان‌غربی 18.6 درصد بوده و از سوی دیگر بعد خانوار در کشور 3.5 اما در استان 3.7 است.

 

وی به مشکلات معیشتی پرستاران نیز اشاره و تصریح کرد: درآمد پرستاران در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین است و انتظار داریم در دولت تدبیر و امید در راستای ارتقای سطح درآمد این قشر از جامعه تدابیر لازم اندیشیده شود.

سعادت رفع مشکلات پرستاران را نیازمند قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: رفع مشکلات این قشر در سیستم اجرایی استان با برخی اقدامات امکان پذیر است اما برای اینکه برنامه ها بلندمدت باشد نیازمند قانونگذاری است.

استاندار آذربایجان غربی ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی پرستاران و کادر پزشکی استان گفت: بدون تردید تلاش های شبانه روزی کادر پزشکی و به ویژه پرستاران در تسکین و بهبود آلام و درد های بیماران ستودنی است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا