اخبار
کد خبر : 762 ۱۳۹۴/۰۷/۱۶   

دولتمردان توجه ویژه ای به حوزه سلامت آذربایجان غربی داشته باشند

*یک قرن خدمات صادقانه در طب نوین افتخار ماست

شاخص های بهداشتی و درمانی در استان آذربایجان غربی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و جایگاه استراتژیکی را به خود اختصاص داده است. اگرچه استفاده از امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی در راس هرم ارائه خدمات دولتی قرار گرفته و اجرای طرح های تکمیلی از جمله پزشک خانواده و... در دستور کار است، اما شاخص های بهداشتی نشان می دهد با ایده آل ها فاصله داریم.

قائم مقام وزیر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی امروز در مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری کشور، در شهر ارومیه با اشاره به هم مرزی استان آذربایجان غربی با چند کشور اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در کردستان عراق و بخشی از کشور ترکیه وجود دارد باعث مشکلاتی در کشورمان شده است که می طلبد سیاستگزاران و دولتمردان توجه ویژه ای به حوزه سلامت استان داشته باشند.

جواد آقازاده افزود: در راستای ارتقای شاخص سلامت استان نیاز به احداث و تجهیز بیمارستان های جدید بیش از پیش احساس می شود.

وی با مروری کوتاه به تاریخچه طب پرستاری در ارومیه تصریح کرد: شهر تاریخی ارومیه از قرن ها پیش مهد تمدن و مرکز علم و دانش بوده و یکی از حوزه های معتبر، علوم قدیم به شمار می رفته و از همه مهمتر اینکه در یک قرن گذشته شاهد خدمات صادقانه ای در طب نوین و پرستاری مدرن در ارومیه بوده ایم.

آقازاده اضافه کرد: اولین کلینیک طبی در سال 1835 و نخستین آموزش مدرن بهداشت خانواده در سال 1838 در ارومیه شروع شد، ولی افتخار مهم افتتاح نخستین بیمارستان و همزمان اولین مدرسه عالی طب در ارومیه در سال 1882 توسط دکترجوزف کاکران و تاسیس نخستین آموزشکده پرستاری در سال 1294 بود که اینهمه نشان از قدمت خدمات سلامتی در این منطقه را دارد که مایه افتخار است.

100 سال پیش مطابق با سال 1294 هجری شمسی، نخستین آموزشگاه پرستاری توسط یک گروه مذهبی آمریکایی در ارومیه گشایش یافت، علاوه بر آن آموزش علم طب در ارومیه سابقه طولانی دارد، چنانچه شواهد تاریخی نشان می دهد، اولین مدرسه عالی طب در سال 1257هـ ش (1878م) توسط تعدادی از اطبا خارجی و میسیونرهای مذهبی به سرپرستی دکتر ژوزف کاکران در جنوب غربی ارومیه تاسیس شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا