اخبار
کد خبر : 7619 ۱۳۹۸/۰۲/۱۰   ۲۱:۲۸:۲۱

یادداشت؛
اصلاح‌طلبان به منظور کارآمدی و بقا باید تغییر هویت بدهند

 

بنیادی‌ترین راز بقای همه موجودات از جمله انسان درک و تشخیص عینی و کاربردی اوضاع و احوال محیط زیست است. تنها شانس بقای اصلاح‌طلبان جسارت درک و تشخیص عینی عرصه سیاسی است.

ایده‌های سیاسی همانند هر پدیده دیگر تاریخ مصرف دارند. اصلی‌ترین دلیل ناکامی و ناکارآمدی اصلاح‌طلبان همانند دیگر جناح‌ها این است که به برخی اندیشه‌ها، طرح‌ها، راهکارها و راهبردها دلبستگی رمانتیک دارند و توجه به این امر زیربنایی ندارند که رابطه ای علت و معلولی میان پدیده‌های سیاسی و شرایط عینی انسانی و اجتماعی وجود دارد. از آنجا که شرایط انسانی و اجتماعی بنابر یک قاعده طبیعی پیوسته و بی‌وقفه در حال تحول، تغییر و تکامل هستند، به ضرورت پدیده‌های سیاسی به مثابه معلول‌ها باید متناسب با شرایط عینی انسانی و اجتماعی تحول، تغییر و تکامل یابند. از آنجاکه برخی اصلاح‌طلبان در هراس، رویا و راحت‌طلبی گرفتار شده‌اند، توانایی تشخیص و تحلیل عینی امور و شرایط اجتماعی را که پیش شرط تولید راهکارها و راهبردهای عملی برای برون رفت از شرایط موجود است، ندارند. همچنین تنها دلیل ناکامی و ناکارآمدی این دسته از اصلاح‌طلبان ریشه در تشخیص و تحلیل غیرکاربردی شرایط و اوضاع و احوال عینی جامعه و کشور دارد. این طیف از سیاست‌ورزان عدم توانایی خود برای تاثیرگذاری بر فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کلان را نمی‌بینند یا نمی‌خواهند ببینند.

اندیشه‌ها، راهکارها و سیاست‌ورزانی که توانایی کاستن از درد و رنج بی‌پایان و طاقت‌فرسای شهروندان را نداشته باشند، بود یا نبودشان چه فرقی دارد؟ نظریه‌ها و هویت‌های کاربردی، مقبول و مشروع سیاسی پدیده‌های ذهنی هستند که برگرفته و برآمده از اوضاع و احوال عینی اجتماعی هستند. بستری که هویت و گرایش اصلاح‌طلبانه در آن زاده شد، دیگر یک پدیده تاریخی محسوب می‌شود، نه پدیده‌ای عینی.

بقای نظریه‌های سیاسی مشروط به این است که نظریه منعکس کننده شرایط عینی شهروندان باشد. برخی از نخبگان در کشورهای در حال توسعه با قاعده حرکت، تحول، تغییر و تکامل در عالم هستی آشنا نیستند. انسان‌ها و جامعه به عنوان بستر و اساس نظریه‌های سیاسی پیوسته در حال تحول، تغییر و تکامل هستند. بنابراین امری کاملا اجتناب‌ناپذیر و طبیعی است که نظریه‌های سیاسی از طریق به‌روز‌رسانی پیوسته کاربردی شوند. برخی نخبگان و تئوریسین‌ها به این نکته توجه ندارند که بستر توسعه اجتماعی نه اصلاح‌طلبی، که تفکرملی است. بقای اصلاح‌طلبان درعرصه سیاسی منوط به درک این حقیقت است که در نظر گرفتن جمیع شرایط داخلی، منطقه و فرامنطقه‌ای، کاربردی، خردمندانه، منطقی و طبیعی‌ترین خصیصه سیاست‌ورزی است.

ملی‌گرایی یگانه منشأ کاربردی و مشروع سیاست‌ورزی و مدیریت کارآمد است. اذهانی که توانایی تشخیص و درک امور و شرایط عینی را داشته باشند، می‌توانند تحلیل‌هایی سیاسی را ارائه دهند که منجر به تولید اندیشه‌ها، راهکارها، طرح‌ها و راهبردهای کم‌هزینه و کاربردی شوند.

هویت‌های گوناگون سیاسی تبلور گرایش‌هایی مبتنی بر درک، تشخیص، تحلیل عینی و کاربردی شرایط و امور اجتماعی و انسانی است. اصلاح‌طلبان باید به منظور کارآمدی که تنها شرط بقای آنها است، تغییر هویت بدهند. تنها هویت سیاسی که منعکس کننده شرایط عینی، مطالبات شهروندان و بستر تولید راهکارها، طرح‌ها و راهبردهای کم‌هزینه و عملی به منظور کاستن از مشکلات است، تفکر ملی‌ است.

کوروش الماسی


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا