اخبار
کد خبر : 761 ۱۳۹۴/۰۷/۱۶   

ارومیه خاستگاه پرستاری ایران

*از پرچم و تندیس یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری در ارومیه رونمایی شد

پرچم و تندیس یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری در ارومیه امروز با حضور مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد.

به گزارش نای قلم، ارومیه شهری به قدمت خود تاریخ است و گفته‌ها و نگفته‌هایش آنقدر بسیارند که هر لحظه می‌توان وجهه تازه‌ای از این شهر را در آیینه زمان به نظاره نشست. قرار گرفتن در کنار دریاچه زیبای ارومیه، هم مرز بودن با چهار کشور، حضور اقوام و ادیان مختلف در آن و موقعیت استراتژیک جغرافیایی و سیاسی در کنار آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای آن موقعیتی خاص و استثنایی به آن بخشیده که از دیرباز مورد توجه بشر بوده است.

ارومیه از جمله شهرهای ایران با ‌عنوان «شهر نخستین های ایرانی» یاد می‌شود، از جمله نمونه های آن می توان به صفی الدین اورموی اشاره کرد که اولین کسی است که اقدام به ثبت نگارشی موسیقی نمود، میرزا محمد صادق فخرالاسلام اولین کشیش مسلمان شده که به درجه اجتهاد رسید،‌ میرزا حسن بن محمد ولی بیگ افشار ارومی (ارومچی) اولین مترجم بحارالانوار، آیت الله عسگرآبادی، اولین کسی است که مدرن سازی ظاهری مساجد را ترویج کرد.

از اینها که بگذریم، اولین مدرسه به سبک جدید ایران در ارومیه، اولین چاپخانه ارومیه، اولین نشریه‌ها،‌ اولین مهندس برق ایران، اولین صندوق تعاونی ایران و اولین سینما و نمایش به صورت حرفه‌ای در ارومیه از جمله اولین های شهرستان ارومیه است.

اما امروز سالروز یکی از اولین های شهر ارومیه بود، 100 سال پیش مطابق با سال 1294 هجری شمسی، نخستین آموزشگاه پرستاری توسط یک گروه مذهبی آمریکایی در ارومیه گشایش یافت که متقاضیان زیر دیپلم را می پذیرفت و دوره آموزشی آن سه سال بود.

از سال 1355 این آموزشگاه به آموزشکده پرستاری 25 شهریور تغییر نام داد و متقاضیانی با مدرک دیپلم را پذیرا و فارغ التحصیلانی با مدرک فوق دیپلم پرستاری تربیت می کرد. فعالیت این آموزشکده تا انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 ادامه داشته و دو سال بعد از انقلاب به آموزشکده پرستاری صدیقه رضایی تغییر نام داد.

از سال 1360 مجتمع پرستاری و آموزشکده بهداشت جایگزین آموزشکده پرستاری صدیقه رضایی شد و متقاضیان با مدرک دیپلم را پذیرا و فارغ التحصیلان با مدرک فوق دیپلم پرستاری و بهداشت تربیت کرد. این موسسه از سال 1366 به دانشکده پرستاری و مامایی تغییر نام یافت و متقاضیان با مدرک دیپلم علوم تجربی از طریق آزمون سراسری را پذیرش کرد.

اولین دوره کاردانی مامایی در سال 66 با 34 دانشجو و دومین دوره کاردانی مامایی در سال 72 با 16 دانشجو بوده که در مجموع 50 نفر فارغ التحصیل داشته است، اولین دوره کارشناسی مامایی از سال 76 شروع شده است.

گفتنی است در مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری در ایران که امروز با حضور دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور و دکتر غضنفر میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت، دکتر جواد آقازاده قائم مقام وزیر در استان و ریاست دانشگاه، روسا و مدیران دانشکده های پرستاری سراسر کشور، منتخبان نظام پرستاری استان و جمعی از مسئولان ارشد استان در محل دانشکده پرستاری و مامائی سایت نازلوی ارومیه برگزار شد؛ از تندیس یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری در ارومیه با عنوان «یک قرن خدمت صادقانه» پرده برداری شد و پرچم یکصدمین سال به اهتزاز در آمد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا