Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 7574 ۱۳۹۸/۰۲/۰۴   ۲۱:۳۹:۱۱

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:
دریاچه ارومیه ۱۰ میلیارد تن نمک دارد

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دریاچه ارومیه حدود ۱۰ میلیارد تن نمک وجود دارد که این مقدار در بسیاری از دریاچه‌های دنیا وجود ندارد.

به گزارش نای قلم به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود تجریشی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه و سیلاب‌های اخیر اظهار کرد: در سال‌های گذشته نیز بارش‌های خوبی در مناطق شمال غرب کشور داشتیم، اما سطح تراز دریاچه ارومیه هیچ تغییری در این زمینه نکرده بود.

وی افزود: وضعیت دریاچه ارومیه طی سه سال اخیر در وضعیت تثبیت قرار گرفته است و دریاچه ارومیه تنها دریاچه‌ای در دنیا است که تاکنون افت تراز آن افزایش نداشته و تراز آن ثابت مانده است.

تجریشی گفت: تسهیل در ورود آب از طریق لایروبی‌ها به دریاچه ارومیه و همچنین لایروبی بیش از ۲۵۰کیلومتر طی ۴سال اخیر از اقدامات کار گروه احیای دریاچه برای تثبیت کردن آن بود.

وی بیان کرد: همچنین اجازه پر شدن سد‌های بالا دست را ندادیم، اما در همان سال‌ها برخی نمایندگان با این اقدام ما مخالفت می‌کردند اگر فشار ستاد احیای دریاچه نبود سد مهاباد امسال سرریز می‌شد و ما شاهد سیل بودیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان این که لایروبی تالاب‌ها باید انجام شود، تصریح کرد: اگر زمانی سدی پر آب شد و مجبور به بازگشایی دریچه‌های آن شدیم، رودخانه و یا تالابی که لایروبی شده جریان آب را با خود خواهد برد که این اتفاق در ۳ سال گذشته افتاده بود که وزارت نیرو رها سازی آب سد‌ها دیر انجام داد که موجب شد مزارع کشاورزی را به بستر رودخانه‌ها و کانال ببرند.

وی در ادامه بیان کرد: امسال با پیگیری‌های ستاد دریاچه ارومیه و سازمان حفاظت محیط زیست و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی رها سازی آب در دو مرحله صورت گرفت که در بهمن ماه به صورت روزانه این رها سازی از سد مهاباد انجام می‌گرفت که موجب شد که سد مهابابد قدرت آبگیری مجدد را داشته باشد.

تجریشی با بیان اینکه بارش‌های امسال در شمال کشور را می‌توانستیم با مدیریت درست جمع آوری کنیم، گفت: مخازن‌ سد‌های استان گلستان بیش از ۸۰ درصد پر بود و لایروبی نیز در تالاب ها و رودخانه‌ها صورت نگرفته بود، بنابراین اگر بخشی از ظرفیت سد‌ها را خالی کرده بودند ما هم اکنون شاهد این چنین خساراتی نبودیم.

وی با اشاره به افزایش سطح دریاچه ارومیه نیز افزود: در سال‌های ۸۵ و ۸۶ حدود ۴۱۴ میلی متر بارش داشتیم که این میزان نسبت به سال مشابه ۲۷ سانتی متر افت داشت امادر سال‌های ۸۸ و ۸۹ میزان بارش‌ها نسبت به سال مشابه خود ۴۳ سانتی متر بیشتر بود که این نشان دهند کافی نبودن بارش‌ها برای افزایش و تثبیت سطح دریاچه ارومیه است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری انتظار بر افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه می‌رود، اظهار کرد:در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد با افزایش ۱.۵ درجه‌ای دما انتظار افزایش تبخیر را نیز خواهیم داشت که این موضوع منجر به از دست دادن مقدار قابل توجهی از سطح تراز دریاچه می‌شود.

وی با اشاره به این که دو پروژه برای تثبیت آب دریاچه ارومیه در سال جاری داریم، اظهار کرد:از ابتدای سال ۹۸ طرح ورود آب دائمی به دریاچه را کلید زدیم و طرح بعدی در ۳ ماهه ابتدای سال آینده خواهد بود که این طرح از پنج سال گذشته با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برای جایگزینی توسعه کشاورزی و همچنین تامین زیست محیطی دریاچه ارومیه و کاهش نوسان آب آن صورت گرفت.

تجریشی با بیان این که نمک دریاچه ارومیه می‌تواند یک سود اقتصادی برای کشور نیز محسوب شود، تصریح کرد: دریاچه نمک ارومیه را نیز می‌توان هم به عنوان تهدید و هم فرصت در نظر گرفت.

وی افزود: در حاشیه دریاچه نمک می‌توانیم به کاشت گیاهان یا ملاحظات زیست محیطی که ارزش اقتصادی داشته باشد، اقدام کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: براساس گزارش سازمان زمین شناسی، با برداشت صنعتی پتاس دریاچه ارومیه ما می‌توانیم سالانه ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود اقتصادی داشته باشیم.

وی افزود: در دریاچه ارومیه حدود ۱۰ میلیارد تن نمک وجود دارد که این مقدار در بسیاری از دریاچه‌های دنیا وجود ندارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا