اخبار
کد خبر : 755 ۱۳۹۴/۰۷/۱۵   

افزایش دانش و آگاهی موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود

* به کار گیری شیوه های آموزشی مناسب در راستای ارتقای سطح آگاهی جوانان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی ضروری است

در جوامع درحال توسعه، حفظ و توسعه سرمايه انساني مهم تر از سرمايه طبيعي و مادي است. بي شك سرمايه انساني در شرايطي حفظ و موجب رشد و توسعه اخلاقي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي جوامع مي شود كه انواع مختلف آسیب های اجتماعی آن را تهديد نكند .

بنابراين براي تحقق سرمايه انساني و حفظ آن، يكي از مهم ترين اقداماتي كه بايد در برنامه ریزی ها لحاظ شود، مهار این آسیب هاست. يكي از راهبردهاي اساسي در حوزه كنترل اجتماعي پيشگيري است. راهبردي متشكل از راهكارهاي مستقيم و غيرمستقيم كه با هدف ايجاد امكانات و موقعيت هاي بازدارنده از این آسیب ها مطرح مي شود. تجربه دراز مدت جامعه شناسان حاكي از آنند كه پيشگيري كاهشي قابل توجه را در نيروها و هزينه هاي مورد نياز در كنترل اجتماعي در پي دارد.

از طرفی یکی از نگرانی های جامعه جدید، گرایش افراد به خصوص نوجوانان و جوانان به انواع مختلف آسیب های اجتماعی است. به همین دلیل برنامه ریزی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تاکید می کند: افزایش دانش، آگاهی و مهارتهای زندگی موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود.

به گزارش نای قلم، علی افشانی در نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای انتظامی آذربایجان غربی با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی که به مناسبت هفته نیروی انتظامی در محل پارک ترافیک ارومیه در حال برگزاری است، اظهار می دارد: انسان موجود کنجکاوی است و این کنجکاوی در کودکان، نوجوانان و جوانان بسیار بیشتر است ولی باید مهارت ها و آگاهی آنان نیز افزایش یابد زیرا در غیر این صورت تجربه برخی از این کنجکاوی ها به اندازه ای مخرب و ویرانگر است که در خیلی از موارد راه بازگشت ندارد و اعتیاد یکی از این کنجکاوی هاست لذا نقش آموزش در پیشگیری از آن کاملا واضح است .

وی بر ضرورت به کار گیری شیوه های آموزشی مناسب در راستای ارتقای سطح آگاهی جوانان و به ویژه دانشجویان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاکید و اضافه می کند: هر کسی در زندگی با چالش ها و مشکلاتی مواجه می شود که داشتن مهارت هایی همچون مهارت های زندگی به او کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن از عهده این مشکلات برآید و مهارت نه گفتن و جرات مندی یکی از این مهارت هاست .

افشانی می افزاید: جرات مندی عبارت است از توانایی در بیان افکار، احساسات و عقاید خود به شکل مستقیم، صادقانه و متناسب به نحوی که به حقوق خود و دیگران صدمه ای نرساند، به عبارت دیگر جرات مندی احترام گذاشتن به حقوق و احساسات خود و دیگران است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در بخش دیگری از سخنان خود جرات مندانه، درخواست جرات مندانه و بیان جرات مندانه را از انواع رفتار های جرات مندانه عنوان می کند.

وی در ادامه به باورهای نادرست در خصوص اعتیاد و سوء مصرف مواد اشاره می کند و می گوید: لازمه تغییر این باورها اجرای برنامه های آموزشی و تغییر نگرشی در جوانان است که حضور دانشجویان در این نمایشگاه و بازدید از آن یکی از این شیوه هاست که باید از بانیان این برنامه تشکر کنیم.

در ادامه این مراسم محمد طالبی کارشناس ارشد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی نیز مطالبی در زمینه سوء مصرف مواد و پیشگیری از آن بیان کرد .

گفتنی است در این برنامه دکتر سید جلیل موسوی معاون فرهنگی و امور دانشجویی، غفار آذرنوش مدیر امور دانشجویی و دکتر مولود رادفر مدیر فرهنگی دانشگاه نیز حضور داشتند .

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا