اخبار
کد خبر : 7516 ۱۳۹۸/۰۱/۲۲   ۱۶:۵۴:۰۹

در بازدید خبرنگاران از طرح های در حال اجرای حوضه آبریز دریاچه ارومیه عنوان شد؛
لایروبی تمام نقاط سیل خیز ارومیه

 

وقوع سیل های اخیر در نقاط مختلف کشور زنگ خطری است تا مردم و مسئولان لایروبی رودخانه ها و رعایت حریم آنها را جدی بگیرند.

به گزارش نای قلم، لایروبی عبارت از استخراج یا جا به جایی خاک یا سنگ در بستر انهار و رودخانه هاست که بررسی ها نشان می دهد تجاوز به حریم و بستر رودخانه و انهار و عدم لایروبی آنها مهم‌ترین عوامل وقوع سیلاب است.

به گفته کارشناسان، جاری شدن آب های بالادست، لایروبی نشدن رودخانه های بزرگ و کوچک، کوچک بودن نهرها و متناسب نبودن این آبراه ها با حجم آب ورودی به هنگام بارندگی موجب وقوع سیلاب شده و خسارت های هنگفتی به بخش های مختلف به ویژه کشاورزی وارد می کند.

همچنین توزیع نامناسب آب، دسترسی مشکل آب در پایین دست ها، به هم خوردن ساختار رودخانه ها، تصرف حریم، کندی جریان آب به علت موانع مختلف را از جمله مشکلات لایروبی نشدن رودخانه ها و نهرهای کشاورزی عنوان می کنند.

 به طور قطع لایروبی رودخانه ها و نهرها می تواند در پیشگیری از خسارت های احتمالی سیل بسیار موثر باشد که در سال جاری در این راستا اقدامات مطلوب و مؤثری در شهرستان ارومیه انجام گرفته است.

خبرنگاران شهرستان ارومیه از روند ساماندهی رودخانه ها و طرح های در حال اجرای حوضه آبریز دریاچه ارومیه بازدید کردند.

به گفته مدیر منابع آب ارومیه، با هدف پیشگیری از طغیان رودخانه ها، طرح لایروبی رودخانه ها آغاز شده است.

حسن خرم با بیان اینکه لایروبی طبق مصوبات ستاد احیا صورت گرفته است، اظهار کرد: حریم تمام رودخانه ها متفاوت بوده و از یک تا 20 متر است.

وی تصریح کرد: طی 20 روز گذشته و از آغاز بارش های سیل آسا در منطقه تاکنون، بیش از 12 کیلومتر از مسیر انهار و رودخانه های سطح چهار بخش مرکزی، سیلوانا، صومای برادوست و انزل این شهرستان لایروبی شده است.

خرم اظهار کرد: از اول فروردین سال جاری با همکاری ستاد مدیریت بحران و فرمانداری ارومیه بیش از یک هزار و 69 ساعت لایروبی از مسیر نهرها و رودخانه ها انجام شده است.

وی اضافه کرد: حجم کار انجام شده در منطقه بیش از 84 هزار مترمعکب است.

مدیر منابع آب ارومیه با بیان اینکه این عملیات لایروبی در 19 نقطه از رودخانه ها و نهرها انجام شده است، افزود: این آمار به جز اقدامات انجام شده در «نوشین شهر» است.

وی همچنین اظهار داشت: سال 96 بالغ بر 60 کیلومتر لایروبی رودخانه ها با حجم بیش از چهار هزار و 19 مترمعکب در منطقه انجام شده بود اما در سال 1397 این رقم به 130 کیلومتر لایروبی با حجم بیش از هفت هزار و 19 متر معکب افزایش یافت.

مدیر منابع آب ارومیه در خصوص رودخانه فصلی روضه‌چای که به طول 74 کیلومتر است، اظهار کرد: از سال 94 تاکنون 17 کیلومتر آن لایروبی شده است که بیشتر آن مربوط به سال 97 است.

خرم تصریح کرد: کار لایروبی روضه چای ادامه دارد و 10 کیلومتر از رودخانه روضه‌چای نیز در بازه‌های زمانی بحرانی لایروبی می‌شود.

وی در رابطه با هزینه اقدامات انجام شده نیز گفت: این اقدامات با استفاده از ماشین آلات و دستگاه های در اختیار دولت و ادارات مختلف و با دستور فرماندار انجام شد و هیچ هزینه ای نداشت.

به گفته مدیر منابع آب ارومیه با توجه به لایروبی انجام شده، روضه چای قابلیت دبی 35 متر مکعب بر ثانیه را دارد.

خرم در بازدید از رودخانه شهرچای ارومیه نیز گفت: در این 20 روز نخست سال، 12 کیلومتر از این رودخانه لایروبی شده است.

وی اذعان کرد: دو کیلومتر از بستر رودخانه شهرچای به کشتیبان و میاوق جهت عبور ایمن سیل احتمالی در سال جاری لایروبی شده است.

در ادامه خبرنگاران استان از رودخانه باراندوزچای بازدید کردند، وی با اشاره به اینکه یک هزار و 100 متر لایروبی از 9 فروردین امسال با همکاری مردم و شوراها در این رودخانه انجام شده است، اظهار کرد: از سال 94، هشت کیلومتر از دریاچه به سمت بالادست لایروبی شده و سه کیلومتر از آن باقی مانده و به دست پیمانکار سپرده می‌شود.

در ادامه اصحاب رسانه از رودخانه فصلی درین‌قلعه در بالادست روستای بالانج بازدید کردند، براساس اعلام مدیرمنابع آب ارومیه، اگر در سالیان گذشته لایروبی این رودخانه انجام نمی‌شد، در بارندگی‌های اخیر سیل اتفاق می‌افتاد.

خرم بیان کرد: در 12 اسفند سال گذشته و پیش از بارش باران و وقوع سیلاب، با توجه به اینکه احتمال جاری شدن سیلاب پیش‌بینی شده بود، یک کیلومتر از آن لایروبی شد و هم اکنون 500 متر آن باقی مانده است.

وی افزود: با توجه به اینکه عملیات لایروبی این رودخانه با مشارکت مردم، دهیاری و ادارات در تامین وسایل مورد نیاز انجام شده بود، هزینه خاصی در بر نداشته است.

خرم همچنین متذکر شد: در داخل شهر ارومیه هیچ ساختمانی در حریم رودخانه شهر چای وجود ندارد و تنها ۳۷خانه در حریم حوضه سه چشمه قرار دارند که اخطارهایی برای مقابله با آنها صادر شده است‌.

در ادامه، مدیرمنابع آب نوشین‌شهر و انزل در بازدید اصحاب رسانه از رودخانه نازلوچای تصریح کرد: حوزه رودخانه نازلو از سرو و مارمیشو منبعث شده و 55 کیلومتر حوزه عملکرد مدیریت منابع آب است.

علی احمدی گفت: در سال‌های 96 و سال گذشته 21 کیلومتر لایروبی نازلوچای انجام شده و امسال نیز 2.2 کیلومتر اجرا شده است و اگر اعتباری برای آن پیش‌بینی شود، 18 کیلومتر نیز نیاز به لایروبی دارد.

خبرنگاران آذربایجان غربی همچنین از آب‌بند مرنگلو که اراضی کشاورزی 17 روستا از این کانال تامین شده و 800 متر لایروبی آن در تابستان سال گذشته انجام شده بود، بازدید کردند.

معاون هماهنگی و امور عمرانی فرماندار ارومیه نیز در حاشیه این تور خبری اظهار کرد: در طول ایام اخیر با تدبیر ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان توانستیم تمام خساراتی که بارش‌های اخیر می‌توانست برجای بگذارد را مهار کنیم.

سید عباس موسوی تصریح کرد: اگر برنامه ریزی و پیشگیری های مدیریت بحران استان نبود سیل احتمالی ‌بیش ازچهار میلیارد تومان تنها به مزارع ارومیه خسارت وارد می کرد.

وی افزود: مسئولان ارشد دولتی در آذربایجان غربی از شروع فصل بارش با اختصاص بودجه و به‌کارگیری ماشین‌آلات از تمام ادارات، دستورات لازم برای انجام کلیه اقدامات لازم برای لایروبی انهار و رودخانه‌های سطح شهرستان را صادر کردند.

معاون هماهنگی و امور عمرانی فرماندار ارومیه اضافه کرد: سیاست پیشگیرانه دولت در آذربایجان غربی به خوبی جواب داد و هم اکنون آمادگی بارش‌هایی به میزان دو برابر اوایل بهار نیز در شهر ارومیه وجود دارد.

موسوی یادآور شد: تمام نقاط سیل خیز ارومیه لایروبی شده و در صورت وقوع سیل هیچ آسیبی به مزارع ارومیه وارد نخواهد شد.

وی اظهار کرد‌: ۳۵ دستگاه ماشین آلات سنگین در محدوده شهر ارومیه مشغول به لایروبی انهار و حوزه های آبی ارومیه هستند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا