اخبار
کد خبر : 7506 ۱۳۹۸/۰۱/۲۰   ۲۰:۴۳:۲۳

برگزاری کارگاه آموزشی جامعه ایمن و مروج سلامت؛
44 نقطه پرحادثه در آذربایجان غربی شناسایی شده است

 

طرح پایلوت کشوری جامعه ایمن و مروج سلامت با مشارکت استان های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل در حال اجراست.

به گزارش نای قلم، این طرح با هدف توسعه فرهنگ ترافیک، کاهش حوادث رانندگی و کاهش میزان مرگ و میر حوادث ترافیکی با مشارکت استان های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل و همکاری تمام دستگاه های مسوول اجرایی و پس از اتمام مرحله آزمایشی آن به عنوان طرح کشوری عملیاتی می شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در کارگاه آموزشی این طرح گفت: عامل انسانی در مجموعه عوامل بروز حادثه ترافیکی در کنترل تصادفات و کاهش مرگ و میر نقش موثری دارد و نتایج حاصل از اجرای این طرح می تواند در ارایه راهکارهای موفق در این زمینه موثر باشد.

پیمان آرامون برخورد علمی با مفاهیم عمرانی را یکی از راهکارهای اصلی حل مشکلات عنوان و درخواست کرد نتیجه یافته های کارگاه های آموزشی به صورت یک نقشه راه در اختیار دستگاه های اجرایی مثل شهرداری ها و فرمانداری ها قرار گیرد.

وی افزود: بر اساس آمارهای جهانی تا سال 2020 حوادث رانندگی در میان عوامل مرگ و میر از رتبه هشتم به رتبه سوم خواهد رسید که بر همین اساس برای کاهش این آمار و ارتقای ایمنی در جامعه مشارکت همگانی دستگاه ها و نهادهای دست اندرکار و مردم بسیار ضروری است.

آرامون خاطرنشان کرد: توسعه کاهش سالانه 10 درصدی میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی تکلیف قانونی شده است که با اقدمات و مصوبات شورای ترافیک و کمیسیون ایمنی استان و با همکاری دستگاه های دست اندرکار از سال 1393 این موضوع با شیب ملایم در حال تحقق است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی همچنین افزود: در راه های ارتباطی استان 44 نقطه پرحادثه در آذربایجان غربی شناسایی شده است که در قالب برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت با اقدماتی نظیر آشکارسازی، اصلاح هندسی و تسهیل تردد ایمن سازی می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی هم گفت: ایجاد جامعه ایمن برای دانشگاه های علوم پزشکی که بانی سلامت هستند، بسیار بااهمیت است.

جواد آقازاده اظهار کرد: تشکیل جوامع ایمن موضوعی جهانی و جزء اولویت های سازمان بهداشت جهانی می باشد و تاریخچه تشکیل آن به 22 سال قبل و کشور کانادا برمی گردد وقتی که جوانی 19 ساله دچار سوختگی 90 درصدی شد و مسئولین به فکر تشکیل جامعه ایمن افتادند.

وی ادامه داد: برای دستیابی به جامعه ایمن، دولت به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد نیز باید بر روی کار بیایند و همکاری های لازم را برای داشتن جامعه ایمن با دولت انجام دهند به عبارت دیگر همکاری های بین بخشی و مشارکت مردم در نیل به جامعه ایمن و مروج سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی نکته مهم اینکه لازم است اول خودمان نسبت به این امر باور قلبی داشته باشیم وگرنه موفق نخواهد بود .

آقازاده تصریح کرد: برنامه های مرتبط با ماموریت توسعه دانش حوادث ترافیکی از جمله برنامه جوامع ایمن و مروج سلامت را وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بر عهده دانشگاه های کلان منطقه 2 قرار داده است که امیدواریم به نحو احسن انجام دهیم .

در ادامه تشریح برنامه جامعه ایمن و مروج سلامت برای مسئولین استانی، شهرستانی، شهرداران، روسای شبکه و شوراهای اسلامی شهرها و آموزش پزشکان در خصوص سیستم رجیستری حوادث ترافیکی برای پزشکان طب اورژانس، پزشکان عمومی مشغول در اورژانس، رزیدنت های اورژانس انجام گرفت.

بعد از اتمام این جلسه بازدید از بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه در راستای پروژه ملی بیمارستان های مرجع کنترل مرگ ناشی از تروما انجام گرفت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا