اخبار
کد خبر : 7503 ۱۳۹۸/۰۱/۱۹   ۲۰:۰۵:۳۰

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی:
ضرورت آگاهسازی جامعه در مورد اُتیسم/ تشخیص زودهنگام، اوتیسم را کنترل می کند

 

اوتیسم به عنوان یکی از اختلالات عصبی رشدی، جنبه مختلف توانمندی های فرد مبتلا شامل مهارت های شناختی، اجتماعی و ارتباطی شخصی را تحت تاثیر قرار می دهد و عدم تشخیص به موقع آن مشکلات بسیار زیادی را برای مبتلایان و خانواده این افراد به وجود می آورد.

اوتیسم یک اختلال پیچیده نوروبیولوژیک است که معمولا تا پایان عمر یک فرد طول می کشد. اوتیسم در تمام گروه های نژادی، قومی و اجتماعی رخ می دهد و احتمال ابتلای پسران چهار برابر بیشتر دختران است.

اوتیسم توانایی فرد در برقراری ارتباط با دیگران را تضعیف می کند. همچنین با رفتارهای تکراری و روتین در ارتباط است مانند وسواس در چیدمان اشیاء یا دنبال کردن کارهای روتین خاص و از طرفی این علائم می توانند از خفیف تا خیلی شدید باشد.

* نشانه های هشداردهنده اوتیسم

هشدار اوتیسم برای یک کودک را باید به خوبی شناخت تا مطمئن شد که فرزند در مسیر رشد صحیح قرار دارد. اگر کودک دارای هر یک از نشانه های اختلال رفتاری اوتیسم است، هرچه سریعتر از پزشک بخواهید فوری این علائم را در کودک بررسی کند.

* علائم اوتیسم

در کودکان دچار اوتیسم تا شش ماهگی یا بعد از آن لبخندهای عمیق یا حالت های شاد و گرم وجود ندارد. در نه ماهگی یا بعد از آن هیچ عکس العملی نسبت به صداها، لبخند یا دیگر حالات چهره را نشان نمی دهد. 10 ماهگی هیچ واکنشی نسبت به اسمش نشان نمی دهد. 12 ماهگی توانایی اشاره کردن، نشان دادن، رسیدن به اشیاء یا بای بای کردن را ندارد. تا 16 ماهگی کودک هیچ لغتی را نمی گوید. 24 ماهگی هیچ عبارت دو کلمه ای معنی دار تکراری تا تقلیدی را نمی تواند تولید کند و تا حدود 36 ماهگی در صحبت کردن، آواسازی و مهارت های ارتباطی - اجتماعی دارای نقص است.

تشخیص به موقع می تواند از شدت علام این بیماری کاسته و در بسیاری از موارد باعث رفع نشانه ها و تبدیل فرد به عضوی مستقل و مفید برای جامعه شود. امروز از هر 100 کودک یک نفر تحت تاثیر گروه اختلالات طیف اوتیسم قرار می گیرد. این اختلالات که در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته همچنان دارای زوایای پنهان است که نیاز به توجه بیشتر مجامع علمی و دست اندرکاران فعال در حوزه اوتیسم دارد.

 مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی ضمن تاکید بر نقش آگاهسازی در کنترل اختلال طیف اُتیسم در جامعه می گوید: به طور قطع همراهی خانواده ها در اطلاع از این اختلال رفتاری که روند رو به رشدی دارد در کنترل آن بسیار اهمیت دارد.

سعید فریور با اشاره به اینکه روز جهانی اُوتیسم امسال با عنوان " فن آوری های یاری رسان، مشارکت فعال" نامگذاری شده است، تصریح می کند: دوم آوریل برابر با ۱۳ فروردین روز جهانی آگاهسازی اُوتیسم است و بر همین اساس آگاهی سهمی عظیم در بهبودی این اختلال رفتاری دارد.

وی ادامه می دهد: خصوصیات اصلی اختلال طیف اتیسم با نشانه‌هایی در دو زمینه رفتاری که عبارتند از نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود مشخص شده است.

 مدیرکل بهزیستی استان اظهار می دارد: اصطلاح «طیف» به این موضوع اشاره دارد که علایم این اختلال، بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر هستند. این کودکان دارای طیف وسیعی از اختلالات روانشناختی و پزشکی می‌باشند.

 فریور تصریح می کند: تشخیص این اختلالات در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد و مداخلات تاثیر بیشتری خواهند داشت.

 وی می افزاید: علایم اختلال طیف اتیسم از حدود دو سالگی مشهود است.اما همیشه مدت زمانی طول می‌کشد تا خانواده و نیز فرد متخصص، اختلال را تشخیص دهد. با اینکه اختلال طیف اتیسم مادام العمر هستند؛ اما فرد مبتلا با آموزش‌های مستمر می‌تواند از زندگی طبیعی‌تری برخوردار شود.

 فریور خاطرنشان می کند: هر چقدر زودتر بتوان این اختلال را در یک کودک تشخیص داد، زودتر هم می‌شود از برنامه‌های درمانی برای کمک به این کودکان بهره برد و بعلاوه هرچه برنامه درمانی منظم‌تر و دارای ساختار دقیق‌تری باشد، می‌توان نتایج بهتری را بدست آورد.

 مدیرکل بهزیستی استان خیره شدن غیرمعمول به اشیا، رفتارهای تکراری و غیر معمول، نقص در آواسازی مناسب با سن، تاخیر در برقراری ارتباط دارای هدف و کاهش علاقه به برقراری تعامل را از جمله علایم اولیه اُتیسم در نوزادی عنوان می کند.

 فریور همچنین نقص در ارتباط و تعامل اجتماعی، علایق محدود، رفتارها یا فعالیت های تکراری، مشهود بودن علایق اختلال از حدود ۱۸ ماهگی، مادام العمر بودن اختلال طیف اُتیسم و بهبودی نسبی در صورت غربالگری، تشخیص و توانبخشی بهنگام را از خصوصیات اصلی اختلال طیف اُتیسم برشمرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا