اخبار
کد خبر : 749 ۱۳۹۴/۰۷/۱۵   

برداشت بیش از حد منابع آبی باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده است

* در دو دهه اخیر بارندگی کاهش ۱۸ درصدی دارد

مدیر علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: برداشت بیش از حد منابع آبی باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده است.

به گزارش ناي قلم، پیرو جلسه های پیشین ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه، پنجمین جلسه هم اندیشی این ستاد با رؤسا، شوراهای استانی، بخش‌های فرهنگی، بخشداری و فرمانداری، ائمه جمعه و جماعت برگزار شد.

مسعود تجریشی در این نشست هم اندیشی ضمن تشریح راهکارهای مصوب احیای دریاچه ارومیه در سومین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، انتقال آب رودخانه‌ها به پیکره آبی دریاچه، شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد و تثبیت آن‌ها، مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه با اولویت منطقه جنوبی آن دانست.

وی سپس با اشاره به ضرورت انجام هماهنگی‌های لازم با قوه قضاییه در راستای تسهیل و تسریع در اجرای قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه به ویژه چاه های اثرگذار بر آب‌های سطحی، تسریع در اجرای طرح انتقال آب از رودخانه ارس در محدوده آذربایجان غربی منحصرا برای دریاچه ارومیه بر اساس مصوبه تخصیص وزارت نیرو اظهار داشت: انتقال آب از مخزن سد ارس در محدوده آذربایجان غربی منحصرا برای دریاچه ارومیه بر اساس مصوبه تخصیص وزارت نیرو است.

وی ضمن اشاره به ممنوعیت هرگونه افزایش برداشت از منابع آب حوضه و جلوگیری از توسعه جدید به ویژه در بخش کشاورزی، جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز از آب‌های سطحی، توقف کلیه طرح‌های سدسازی در دست مطالعه و اجرایی (به استثنای سدهای شهید مدنی و چراغ ویس)، آبیاری و آبرسانی پایین دست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: ذخیره و رهاسازی آب در سد شهید مدنی منحصرا برای دریاچه ارومیه، تأمین اعتبار مورد نیاز و تسریع در انتقال آب طرح انتقال آب از رودخانه زاب به حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تدوین و پیاده سازی برنامه جامع آموزش، اطلاع رسانی، آگاه سازی و جلب مشارکت عمومی و جوامع محلی در راستای تبیین پیامدهای وضعیت موجود و اهمیت احیای دریاچه ارومیه نیز در جلسه مذکور مورد تاکید قرار گرفت.

تجریشی در ادامه ضمن تشریح آخرین وضعیت دریاچه، شناسایی تخلفات و مباحث حقوقی احیای دریاچه اظهار داشت: در طول بیست سال گذشته تراز آب دریاچه کم شده و در شش ماهه اول سال ۹۳، ۴۰ سانتی متر کاهش تراز آب در دریاچه داشته‌ایم که با نظر به بارش‌های خوب سال گذشته و رها سازی آب سدها در نیمه دوم آن، در سال جاری ۹ سانتی متر کاهش تراز داشتیم.

وی در ادامه با اشاره به دلایل خشکی دریاچه ابراز داشت: در ۲ دهه اخیر بارندگی کاهش ۱۸ درصدی داشته و به تناسب این کاهش رواناب ها هم کاهش ۲۰ درصدی داشته‌اند. اما مهم‌ترین مسئله تأثیرگذار بر خشکی دریاچه؛ برداشت بیش از حد مجاز از منابع تجدیدپذیر، برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های سطحی و منابع آبی، توسعه نامتوازن بخش کشاورزی و کاشت محصولات پرمصرف و کشت آبی بوده است. وی در ادامه با اشاره به ۸۸ هزار حلقه چاه حفرشده در حوضه آبریز دریاچه افزود: برداشت از این تعداد چاه مانع از رسیدن آب به پیکره دریاچه می‌شود.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا