Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 7458 ۱۳۹۸/۰۱/۱۰   ۲۱:۲۰:۱۷

هشدار نسبت به قارچ های سمی و‌ مرگبار
چتر مرگ

 

سرسبز شدن طبیعت و رویش گیاهان خوراکی در دامان طبیعت، بسیاری را بر آن می دارد تا سفره های خود را با این گیاهان رنگین کنند اما گاهی با یک بی احتیاطی، جان افراد به واسطه مصرف همین گیاهان به خطر می افتد.

یکی از گیاهان وحشی پرطرفدار قارچ‌ است، این ماده پرارزش خوراکی که طرفداران بسیاری هم دارد، گاهی جان انسان را تهدید می کند.

اگرچه نوع پرورشی قارچ در جهان به عنوان صنعتی پرسود به شمار می رود اما نوع وحشی آن طرفدرانی پرو پاقرص دارد که اگر سمی باشد، چند لقمه از آن کبد، کلیه و حتی مغز را از کار می اندازد.

حتی دست زدن به این قارچ‌های سمی می‌تواند برای آن‌ها دردسرساز شود و عواقب جبران ‌ناپذیری را در پی داشته باشد. پارسال، بسیاری به واسطه استفاده از قارچ های وحشی، روانه بیمارستان شدند و خطر از بیخ گوش بسیاری گذشت اما برخی هم برای همیشه با مشکل کبد مواجه شدند و بعضی هم جان خود را از دست دادند.

بارندگی های بسیار خوب پارسال و هفته اول بهار امسال، در کردستان باعث شده تا طبعیت زودتر از همیشه طراوت و سرسبزی داشته باشد و برای همین باید از همین حالا به فکر بود تا مبادا کلاه خوش نقش و رنگ قارچ های سمی به سرمان برود.

از این رو همشهریان از مصرف قارچ های رویشی (سمی) که اکثرا به شدت سمی و ‌مرگبار بوده و قابل تشخیص از قارچ های خوراکی نیستند، جدا خودداری کنند.

به گزارش نای قلم، با توجه به بارندگی های اخیر و افزایش عرضه قارچ های رویشی (سمی) و مشکل بودن تشخیص این گونه قارچ ها از قارچ های غیرسمی، موکدا از عموم شهروندان درخواست می شود از مصرف قارچ های غیر مطمئن اجتناب کنند و فقط از قارچ های بسته بندی شده دارای پروانه بهره برداری استفاده کنند.

درصورت مصرف قارچ های رویشی (سمی) و بروز علایمی مثل تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم و تعریق که  گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری با آن همراه می شود، سریعا به نزدیکترین مرکز درمانی محل سکونت خود مراجعه کنید.

*آیا می توان گفت کدام قارچ وحشی در طبیعت سمی است؟

شما نمی توانید از روی ظاهر قارچ با مزه آن بگویید کدام قارچ وحشی خوراکی و کدام قارچ سمی است. تنها آزمایشگاه می تواند خوراکی بودن آنها را تائید کند. هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که شما بتوانید انجام دهید و از آن طریق از خوراکی بودن قارچ اطمینان حاصل کنید.

*علائم مسمومیت با قارچ چیست؟

علائم زودرس شامل تهوع و استفراغ ، اسهال ، شکم درد و تعریق است که گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی ، تشنج و یا بی قراری با آن همراه می شود. این علائم معمولا چهار تا 24ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می شود.

*اگر به مسمومیت با قارچ مشکوک شدیم چه کنیم؟

-در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید هرچه سریعتر فرد مسموم شده به بیمارستان منتقل شود.

-نباید جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده را گرفت.

- گاهی لازم است فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرد تا قارچ های سمی باقی مانده خارج شود و از ورود سم بیشتر به بدن پیشگیری شود.

*در بیمارستان برای فرد مسموم شده با قارچ چه می کنند؟

-فشارخون، ضربان قلب و دمای فرد مسموم شده را کنترل می کنند.

-ممکن است برای تخلیه معده و روده از قارچ های باقی مانده به او مواد مسهل یا بدون موادی که تهوع ایجاد می کنند داده شود.

-ممکن است به فرد مسموم مواری خورانده شود که به سموم موجود در روده متصل شده و در دفع مواد سمی کمک می کنند.

-درطول بستری بودن در بیمارستان، بیمار از جهت عوارض شدید به مسمومیت با قارچ های مانند تشنج، نارسایی کبد و کلیه مراقبت می شود.

*چه کنیم تا با قارچ ها مسموم نشویم؟

-باید از چیدن، خریدن ومصرف قارچ های روئیده در طبیعت و کوه و دشت پرهیز کرد.

- باید تنها از قارچ های خوراکی تولید شده در کارخانجات معتبر استفاده کرد.

-پخش، آب پز یا کباب کردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ عدم مصرف قارچ های روئیده در طبیعت است.

-سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت و غیرپرورشی اجتناب کرد.

-قارچ های پرورش یافته در کارخانه را تنها تا 2 روز بعد از چیده شدن باید مصرف کرد.

-به دلیل وجو د حشرات و باکتری ها، قارچ ها را قبل از مصرف باید به خوبی شست و به طور کامل پخت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا