اخبار
کد خبر : 744 ۱۳۹۴/۰۷/۱۴   

وضعیت رو به بهبود انتشار کتاب در آذربایجان غربی

*در شش ماهه نخست سال جاری مجوز چاپ 99 کتاب در استان صادر شده است

پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه ما سالیان سال است که در بحث کتاب و کتابخوانی مطرح می شود، در اینکه مردم با کتاب رابطه چندانی ندارند، تردیدی نیست اما این یک‌روی سکه است و روی دیگر سکه افزایش قابل ‌توجه عنوان کتاب‌هایی است که موفق به اخذ مجوز چاپ می شوند. 

طبق گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شش ماهه نخست سال جاری مجوز چاپ 99 کتاب در استان صادر شده است که در مقایسه با سال های گذشته رو به رشد بوده و چه بسا آمار دلگرم‌کننده‌ای است.

فرایند گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهایت توزیع و پخش کتاب از پروسه‌های دشواری است که اکثر ناشران به آن اذعان دارند اما در شرایط فعلی به گفته حجت الاسلام محمدباقر کریمی فرایند گرفتن مجوز منظم تر و پاسخگویی بهتر شده است که آمارها نیز موید این گفته است.

او در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد که از مجموع مجوزهای صادر شده و متناسب با درخواست ها 55 کتاب به زبان فارسی، 40 کتاب ترکی و مابقی به زبان کردی است.

 کریمی به این نیز اشاره کرد که صدور مجوز چاپ و نشر کتاب به زبان ترکی توسط کارشناسان اهل قلم و خبره حوزه نشر تهران و تبریز، به زبان فارسی در تهران، تبریز و قم و به زبان کردی در سنندج انجام می گیرد.

او از وجود 114 ناشر در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 34 ناشر فعال، 19 ناشر نیمه فعال، 15 ناشر جدید و 46 ناشر در سطح استان غیرفعال هستند.

کریمی با اینکه ابزار نوین ارتباطی آمده و مورد استفاده همه ماست اما هیچ چیز به جدیت کتاب در زندگی ما معنادار نیست، ابتدا مشکلات مالی، نحوه توزیع و عدم بازاریابی را از

جمله مشکلات ناشران عنوان و سپس تاکید کرد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درصدد حمایت از حوزه نشر است تا از تعطیلی ناشران غیرفعال جلوگیری کند.

در شرایطی که وضعیت نشر رو به بهبودی است به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده تا ناشران نیز از فرصت استفاده کرده و اقداماتی در راستای جذب مخاطب داشته باشند.

به نظر می رسد ضروری‌ترین و مهم‌ترین کاری که باید در صنعت نشر انجام شود، پژوهش و مطالعه در حوزه‌های مختلف این صنعت است و این کار را باید خود ناشران انجام دهند نه دولت. اطلاع از نیازهای خوانندگان،‌ رفع مشکلات توزیع به‌ویژه پخش در شهرستان‌ها، بازاریابی، تبلیغ و مواردی از این‌ دست باید مورد توجه ناشران قرار گیرد.

با توسعه ارتباطات و شبکه های مجازی اصل رقابت نیز به دنبال آن مطرح می شود به گونه ای که اگر زمینه ارائه کتاب‌های روز به مخاطبان در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم شود می تواند در در ترویج کتاب‌خوانی و رونق نشر تاثیر بسزایی داشته باشد. خواننده علاقه‌مند وقتی خبر انتشار کتابی که مورد علاقه‌اش است را می‌شنود، می‌خواهد هرچه زودتر آن را مطالعه کند و اینجاست که صنعت نشر توسعه می یابد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا