اخبار
کد خبر : 7439 ۱۳۹۸/۰۱/۰۸   ۱۰:۵۴:۴۸

یادداشت؛
هشدار! کشاورزان امروز را از دست ندهید، فردا دیر است

 

شفیع بهرامیان/ به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و تغییرات سریع اقلیمی و آب و هوایی، هرساله شاهدیم كه بلاياي طبيعي خسارات عمده مالي و جاني به مردم وارد می‌سازد. سيل، زلزله، خشک‌سالی، سرمازدگي، طوفان و ... خسارات جاني و مالي فراواني وارد می‌آورد.

سيل و طغیان رودخانه‌ها خسارات زيادي به مزارع، زمین‌های كشاورزي، راه‌ها، سدها، پل‌ها و جاده‌ها وارد کرده و در برخي موارد باعث مرگ انسان‌ها و دام‌ها می‌شود و درنتیجه باعث تخريب ساختار اجتماعي جوامع و خسارات مالي و جاني فراواني می‌گردد و اين امر تمهيداتي جهت كاهش خسارات ناشي از اين بلايا را می‌طلبد.

 در بسياري مواقع می‌توان با اقدامات پيشگيرانه و پیش‌آگاهی از صدمات و خسارات جلوگيري نمود. این امر مستلزم توجه و تمرکز نهادهای مدیریت بحران و همچنین دستگاه‌هایی چون جهادکشاورزی، مدیریت آب، محیط‌زیست، منابع طبیعی، بیمه‌ها، امور عشایری، استانداری‌ها و همچنین تشکل‌ها و انجمن‌های غیردولتی فعال در حوزه محیط‌زیست است که پروتکل‌ها و چارچوب‌های مشخصی را برای پیشگیری و آگاه‌سازی مردم در زمینه بلایای طبیعی ازجمله سیل، خشک‌سالی، زلزله و آتش‌سوزی آماده نموده و در پوششی وسیع به مردم منتقل کنند.

 این روزها که امکان بارش بالای 100 تا 200 میلی‌متری در جای‌جای استان آذربایجان‌غربی براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی و متخصصان امر، محتمل و حتی قریب‌به‌یقین است و از سوی دیگر، میلیاردها تُن برف و برفاب در ارتفاعات و کوهستان‌های منطقه از بازرگان گرفته تا سردشت آماده ذوب و سرریز شدن به دشت‌های پایین‌دست توسط بارش‌های «غیرعادی» است، دیگر برای بسیاری از راهکارهای پیشگیرانه دیر است و به‌جز بسیج نمودن همه نهادهای دولتی، حاکمیتی، نظامی، انتظامی، امدادی و همچنین کمک گرفتن از امکانات و ظرفیت‌های بخش خصوصی و عامه مردمِ در معرض خطر، باید برای پاسداشت مال‌ومنال مردم اما تدبیر فوری و قاطعی کرد. در این وضعیت، بیمه محصولات، مزارع، باغات، کسب‌وکار و مسکن بهترین و سریع‌ترین راه برای کمک فوری به مردم در معرض خطر است.

 بيمه سيل گرچه خسارات فيزيكي ناشي از سيلاب را كاهش نمی‌دهد ولي می‌تواند الگوهاي بسيار منظم خسارت مزبور را به سلسله اقساط يكنواخت تبديل نمايد. با استفاده از اقساطي كه در طول زمان دريافت و انباشته می‌شود می‌توان خسارت مالي بر افراد و مناطق سیل‌زده را جبران كرد و از ابعاد خسارت فاجعه‌آميز كاست.

 برنامه‌ریزی در اين زمينه را می‌توان به‌صورت تأمین منابع مالي به‌منظور جبران زیان‌های وارده بعد از وقوع حادثه بيان نمود. صندوق‌های بیمه ای کشاورزی و غیره بنابر خصوصيات خود روش مناسبي براي جبران زیان‌های وارده می‌باشند و فشارهاي وارده بر بخش خصوصي و دولتي را به‌طور محسوس تقليل می‌دهند و بازسازی نقاط آسیب‌دیده را به‌سرعت ممكن می‌سازند.

 امیدواریم همه افرادی که منزل مسکونی یا زمین و باغ و اموالشان در دشت‌های پایین‌دست رودخانه‌ها و مسیل‌های طبیعی است و قبلاً سابقه آب‌گرفتگی و سیل را داشته‌اند همین حالا نسبت به بیمه اموال خویش اقدام نمایند شاید تا شنبه و یکشنبه دیر شده باشد.

 توصیه أکید می‌شود هم‌اینک فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و بالاخص کشاورزان استان، مزارع و مال و ملک خویش را تحت پوشش «بیمه سیل، طغیان آب رودخانه» قرار داده و در این مسیر دولت سعی نماید سازوکاری برای تأمین مالی این امر پیدا کند.

در این نوع بیمه،« براساس درخواست بیمه‌گذار و با توجه به ماده 13 شرایط عمومی بیمه‌نامه آتش‌سوزی بدین‌وسیله موافقت می‌گردد خسارات وارده به اموال بیمه‌شده در اثر طغیان رودخانه و جاری شدن سیل ناشی از ریزش باران و یا شکسته شدن سد، مشروط براین که در هر یک از موارد، آب از بستر طبیعی خود خارج شود تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد.» لطفاً همین حالا اقدام کنید فردا تعطیل است و شاید دیر!

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا