اخبار
کد خبر : 741 ۱۳۹۴/۰۷/۱۳   

عزم جدی دولت و بارقه های امید برای احیای دریاچه ارومیه

*طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه تا اوایل سال 1398 به اتمام می رسد

احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از تالاب های بین المللی و یکی از بزرگترین دریاچه های جهان چند سالی است که تیتر اکثر رسانه ها و مطبوعات داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است.

تشکیل کارگروه احیای دریاچه ارومیه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم سیاستی تحسین برانگیز بود که نشان داد این دولت یکی از پیشتازترین و شاید تنها دولتی است که گام های مهمی در زمینه حفظ محیط زیست برداشته و مطالعات انجام گرفته وارد فاز اجرایی شده است.

هر چند این سوال که "این اقدامات کی نتیجه خواهد داد" ذهن تعداد زیادی از مردم را درگیر خود کرده است اما عزم جدی دولت تدبیر و امید بارقه امید احیای دریاچه ارومیه را در دل ساحل نشینان این زیست بوم زیبا و ارزشمند روشن کرده است و عملکرد دولتمردان نشان از این دارد که تمام مسئولان و کارشناسان با همراهی مردم در تلاشند تا هرچه سریع تر به گسترش تبعات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه پایان دهند و مطالعات کارشناسی شده خود را عملیاتی کنند تا شاهد خشک شدن دریاچه نباشیم.

یکی از پروژه های اصلی احیای دریاچه ارومیه اتصال زرینه رود به سیمینه رود در شهرستان میاندوآب است که حدود دو ماه گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد.

سه سال نخست برنامه مدون احیای دریاچه ارومیه به تثبیت آب آن اختصاص یافته است و از سال آینده تا هفت سال، کار احیاء اجرائی می‌شود تا در افق ۱۴۰۲ حل کامل بحران دریاچه ارومیه و احیای آن را شاهد باشیم.

دیگر پروژه در دست اجرا، آغاز حفاری تونل استراتژیک و مهم انتقال آب از سد کانی‌سیب به حوضه آبریز دریاچه ارومیه است که فردا با حضور وزیر نیرو آغاز می شود.

سدخاکی کانی سیب حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پیرانشهر است که  50 متر ارتفاع و 330 میلیون مترمکعب مخزن دارد.

معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه گفت: این طرح با اجرای پروژه های احداث سد کانی سیب و بند بادین آباد، اجرای تونل 36 کیلومتری با قطر 5.5 متر اجرا می شود که با اجرای آن آب در یک بازه زمانی چهار ساله به دریاچه ارومیه انتقال می یابد.

میکائیل بهادری اظهار کرد: به منظور حفاری تونل ها اقدام به خرید دستگاه "تی‌بی‌ام" از کشور فرانسه کرده ایم که برای اولین بار در استان آذربایجان غربی از این دستگاه استفاده شده است.

انتقال آب بين حوضه ها در دنيا امري متداول است و احداث اين نوع تونل هاي بلند اصولا به روش مکانيزه و با دستگاه TBM انجام مي شود و امکان کار به صورت دستي در چنين پروژه هايي اساسا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دستگاه "تی‌بی‌ام" با استفاده از یک سطح مقطع مدور، قادر است در قشرهای خاکی و سنگی زمین ماهانه 500 تا 550 متر را حفاری کند، گفت: روند کار است که نشان مي دهد که آيا مي توان زودتر از موعد پيش بيني شده، پروژه را به اتمام رساند يا خير.

معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از نهايي شدن توليد برخي قطعات دستگاه TBM در کشور در آينده اي نزديک خبر داد و افزود: دو دستگاه TBM  از نوع «دبل شیلد هارد راک» ساخت NFM فرانسه خریداری شده که دو پوسته ای و برای سنگ های سخت است که از روز سه شنبه راه اندازی می شود.

مجري انتقال آب از سد کاني سيب به درياچه اروميه هم گفت: براساس برنامه ریزی های به عمل آمده این پروژه تا اوایل سال 1398 به اتمام می رسد که در این صورت سالانه 650 میلیون متر مکعب به دریاچه ارومیه منتقل می شود.

علی‌اصغر حاج‌ملاعلی اعتبار پیش بینی شده برای اجرای کامل این طرح را 16 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

لازم به ذکر است که طرح انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه از دیگر طرح های احیای دریاچه ارومیه به شمار می آید که مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده است مطالعات زیست محیطی این طرح در حال انجام است تا مشخص شود آیا انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه امکان پذیر است یا خیر؟

به هر روی مردم این دیار سال‌هاست که به رحمت الهی چشم دوخته‌اند تا شاید اراده‌ی الهی شامل حال این دریاچه شود، اما آنچه که مشخص است بارش‌ها به تنهایی راه به جایی نخواهد برد و نقشه‌های انتشار یافته از این دریاچه هنوز دل‌های مردم را نگران می‌کند.

چه بسا تاکید رئیس جمهور و دیگر مقامات دولتی بر احیای این دریاچه امیدهای فراوانی در میان مردم این منطقه به وجود آورده و امید می‌رود نتایج تلاش ها با همان اراده، عملیاتی شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا