Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 7391 ۱۳۹۸/۰۱/۰۳   ۱۹:۱۲:۱۱

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی مطرح کرد
لزوم احیای سنت قدیمی برپایی "بایرام سوفراسی" در استان

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: باید با فرهنگ‌سازی سنت قدیمی برپایی "بایرام سوفراسی" در استان احیا شود.

به گزارش نای قلم، حسن سپهرفر در گفتگویی در ارتباط با ویژگی‌های سفره عید مردم آذربایجان‌غربی اظهار کرد: به طور کلی هر منطقه از ایران، سفره عید مخصوص به خودش را دارد که با سفره اقوام دیگر متفاوت بوده و همین تفاوت‌ها نیز از زیبایی‌های عید نوروز است و در این راستا سفره عید مردم آذربایجان‌غربی نیز "بایرام سوفراسی" نام دارد.

وی افزود: امروزه هم می‌توان رد پای این سنت قدیمی را در میان برخی خانواده‌ها پیدا کرد اغلب خانواده‌ها این سفره‌ را در اتاق مهمان پهن می‌کردند و هر مهمانی که از راه می‌رسید پای آن می‌نشست و صاحبخانه از آنها پذیرایی می‌کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به محتویات این سفره ادامه داد: در این سفره سنجد، آونگ انگور(میلاخ)، چسفیل(پاداخ)، شیرینی مشکل‌گشا، شیرینی معمولی، انجیر، سیب، تنقلات چهارشنبه آخر سال یا همان چهارشنبه یمیشی، سبزه آراسته با چسفیل، سماق، سرکه، سکه، مقداری برنج و بلغور به نشانه برکت‌آوری بر روی پارچه‌ای سفید چیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در"بایرام سوفراسی" ماهی قرمز وجود ندارد، عنوان کرد: به طور کلی وجود ماهی در سفره‌های عید بیش از ۸۰ سال قدمت نداشته و بعدها وارد سفره عید ایرانی‌ها شده است تنها در باور و فرهنگ مردم این موضوع بوده که هر وقت ماهی بچرخد، عید تحویل می‌شود که این‌ها نیز تنها در حد باور بوده و دلیل علمی ندارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا