اخبار
کد خبر : 7384 ۱۳۹۷/۱۲/۲۸   ۲۳:۳۹:۴۷

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:
هشدار نسبت به برداشت قارچ‌های سمی و خودرو در طبیعت

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر خطر استفاده خوراکی از قارچ های وحشی گفت: با توجه به فصل رویش قارچ های وحشی در طبیعت، مصرف این نوع قارچ ها احتمال مسمومیت های شدید را می تواند به همراه داشته باشد.

 به گزارش نای قلم، رسول جلیلی در جلسه کارگروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل کشاورزی استان با بیان اینکه با وجود اینکه تعداد کمی از قارچ‌ها سمی هستند ولی به دلیل شباهت‌های ظاهری، تشخیص قارچ‌های سمی از غیرسمی امکان ‌پذیر نیست و به همین دلیل ممکن است قارچ‌های سمی به ویژه در فصل بهار و پاییز، مورد استفاده خوراکی قرار گرفته و منجر به مسمومیت افراد و عوارض جدی و حتی مرگ شود.

وی با اشاره به افزایش نزولات آسمانی، رشد انواع قارچ‌ها در طبیعت و استفاده ناآگاهانه خانواده‌ها از قارچ‌های وحشی اضافه کرد: از طریق ویژگی‌های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی‌توان بطور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد و کوچکترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به اعضای بدن شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه 12 واحد تولیدی پرورش قارچ خوراکی با ظرفیت تولید دو هزار تن در سال در سطح استان فعالیت می کنند، اضافه کرد: با توجه به گسترش مسمومیت های ناشی از مصرف قارچهای خودرو (وحشی) در روزهای اخیر در کشور و ادامه فصل رویش اینگونه قارچها در عرصه های جنگلی و مرتعی کشورتا اواخر خردادماه سالجاری و عدم امکان تشخیص قارچهای خودرو سمی و غیرسمی ،توصیه می کنیم کلیه مصرف کنندگان، قارچهای خوراکی موردنیاز خود را به صورت بسته بندی شده برچسب دار و دارای پروانه بهره برداری از وزارت جهادکشاورزی که در مراکز و فرشگاه های معتبر کشور عرضه می شوند، تهیه کنند.

پرویز امجد رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: رصد، پایش، شناسایی، تشخیص، هشداردهی، پیشگیری ، کنترل و مقابله با تهدیدات زیستی و توسعه زیر ساختها و ظرفیتهای نرم افزاری لازم در این زمینه و همچنین توسعه توانمندی ها و ظرفیت های لازم برای پیشگیری و کاهش تبعات ناشی از تهدیدات زیستی باید در اواویت کارهای اجرایی قرار بگیرد.

امجد با تاکید بر ساماندهی و ارائه برنامه اجرایی پیشگیری از وقوع مسمومیت های ناشی از  مصرف قارچ های سمی در استان، خاطر نشان کرد: انسان، دام، نباتات، آب اشامیدنی، محیط زیست و منابع طبیعی و غذا، دارو و صنایع مرتبط با آن در حوزه تهدیدات زیستی قرار می گیرند و باید راهکار های لازم برای مقابله با این  تهدیدات تببین و ارائه شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه بر افزایش آگاهی کشاورزان در خصوص مصرف و شناخت کودهای تقلبی از غیرتقلبی تاکید کرد و افزود: کشاورزان برای اطمینان از اصالت انواع مواد کودی خریداری شده می توانند شماره ثبت برچسب روی بسته کود را به شماره 3000646424 پیامک کنند تا با ارسال اطلاعات و مشخصات ماده کودی مورد نظر از تقلبی نبودن محصول خریداری شده، اطمینان حاصل کنند.

جعفر وحدت خاطرنشان کرد: اقدام مزبور در بهبود وضعیت تولید، عرضه و مصرف مواد کودی موثر و از هزینه های اضافی کشاورزان در خرید و مصرف کودهای تقلبی و بی کیفیت و زیان رسان به محیط زیست، جلوگیری می کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا