اخبار
کد خبر : 7377 ۱۳۹۷/۱۲/۲۶   ۲۱:۳۸:۰۳

بیانیه انجمن هیدرولیک ایران؛
اصلاح میان‌گذر برای کاهش بحران زیست‌محیطی دریاچه ارومیه ضروری است

 

برخی معتقدند میان‌گذر دریاچه ارومیه علت خشک شدن این اکوسیستم آبی است اما مطالعات علمی نشان می‌دهد که این تنها عامل خشک شدن نیست اما اصلاح میان‌گذر از طریق بازشدگی‌های جدید برای کاهش بحران محیط‌ زیستی دریاچه ارومیه ضروری است.

به گزارش نای قلم از ستاد احیای دریاچه ارومیه، انجمن هیدرولیک ایران روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفته است که دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی در شبکه آبی ایران و به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت شده است و از مهم‌ترین میراث‌‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می‌‌رود.

متاسفانه در سال‌‌های گذشته سطح آب دریاچه ارومیه پایین آمده و خشکیدگی ناشی از آن می‌‌تواند باعث بحران محیط ‌زیستی در آینده شود.

بر اساس مطالعات علمی، مهم‌ترین عوامل اصلی کاهش آب دریاچه ارومیه، کاهش سهم آب‌های ورودی به دریاچه در اثر توسعه کشاورزی، برداشت‌‌های غیر مجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی، تغییرات اقلیمی و استمرار خشکسالی‌‌های نسبی در سال‌‌های اخیر است.

جاده میان‌گذر دریاچه ارومیه با طولی در حدود 15.5 کیلومتر، ساحل غربی و شرقی دریاچه را به هم متصل می‌‌کند، حدود 1250 متر جاده به صورت پل آب‌گذر و مابقی آن به شکل دیواره سنگریزه‌ای است، ساخت و بهره‌‌برداری از میان‌گذر مشکلات زیست ‌محیطی ایجاد کرده و برای رفع مشکل نیاز به اصلاح وضعیت موجود دارد.

جمع‌‌بندی نتایج اصلی و کاربردی مطالعات علاج‌بخشی میان‌گذر دریاچه ارومیه به شرح زیر است:

عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه کاهش منابع آب سطحی ورودی به این دریاچه از طریق تعدی به حقابه زیست‌ محیطی این دریاچه در کل سطح آبریز دریاچه ارومیه است.

جاده میان‌گذر به دلیل عدم تاثیر بر کاهش حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه به عنوان عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه شناسایی نمی‌شود.

پل میان‌گذر کفایت لازم برای انتقال جریان بین دو ناحیه شمالی و جنوبی دریاچه را ندارد.

اصلاح میان‌گذر از طریق بازشدگی‌‌های جدید برای کاهش بحران محیط‌زیستی دریاچه ارومیه ضروری است.

احیای دریاچه ارومیه از طریق تامین و انتقال آب به دریاچه، یک ضرورت و اولویت ملی است.

دوره خشکیدگی دریاچه، فرصت مناسبی برای اجرای طرح اصلاح میان‌گذر دریاچه است.

برای عملیاتی شدن طرح اصلاح میان‌گذر نیاز است تا مردم کمک و مشارکت کنند.

پل میان‌گذر دریاچه ارومیه شامل مطالعات مهندسی، مهندسی پایه، مهندسی تفصیلی، تهیه مواد و تجهیزات، اجرا و ساخت پل اصلی، پل آبگذر و اصلاح خاکریز است. پل اصلی شامل دو مسیر رفت و برگشت جداگانه سواره رو هر کدام به عرض مفید ۹٫۵ متر و یک مسیر راه آهن به عرض مفید ۵ متر است.

پل دارای ۳۳ دهانه بوده که پل اصلی شامل یک دهانه ۱۰۰ متری، ۱۲ دهانه ۷۰ متری، ۶ دهانه ۵۵ متری و پل دسترسی شامل ۱۰ دهانه ۲۸ متری، ۲ دهانه ۲۶٫۸ متری و پل انتقالی شامل دو دهانه ۵۰ متری است.

پل میان‌گذر دریاچه ارومیه قسمتی از بزرگراه شهید کلانتری است که دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در شمال غربی کشور را به هم متصل می‌کند. این پل هزار و 709 متر طول دارد که هزار و 276 متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده و حدود ۳۸۵ متر آن در دو طرف پل‌های اتصال است. این پل در ۲۷ آبان ۱۳۸۷ خورشیدی به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام /


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا