اخبار
کد خبر : 736 ۱۳۹۴/۰۷/۱۳   

شناسایی قوانین مزاحم فراروی فعالان اقتصادی آذربایجان غربی

*اولویت های سرمایه گذاری استان توسط دستگاه های اجرایی تدوین و هر چه سریع تر ارسال شود

نقش و اهمیت سرمایه گذاری در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی جوامع در اکثر نظریات رشد و توسعه اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است به‌طوری‌که رشد و توسعه اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری میسر نخواهد بود.

سرمایه می‌تواند به تحرک بخش تولید بینجامد و با افزایش تولید، موجب بالا رفتن میزان اشتغال، رشد تجارت‌های بین‌المللی، بهبود سطح زندگی و درنهایت توسعه اقتصادی شود.  با توجه به کمبود منابع سرمایه گذاری و ضرورت تخصیص بهینه این منابع جهت تحریک رشد اقتصادی، لازم است مزیت های نسبی استان در زمینه تخصیص منابع سرمایه گذاری، به درستی شناسایی شده و با هدایت منابع سرمایه گذاری به مولدترین و کارآمدترین بخش ها زمینه استفاده کارآمد از منابع محدود در راستای تسریع رشد اقتصادی فراهم شود، لذا تشکیل بانک جامع اطلاعات مدون از فرصت های سرمایه گذاری استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است. موضوعی که نماینده وزیر و مدیرکل و نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان نیز بر تسریع تشکیل این بانک تاکید دارد.

داود غفارپور در جلسه مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی که در راستای بررسی فرآیند ارائه خدمات و مجوزهای مورد نیاز متقاضیان سرمایه گذاری خارجی و نحوه تهیه و تدوین اولویت ها و فرصت های سرمایه گذاری استان تشکیل شد، به مهم ترین  برنامه های مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در محورهای گردآوری و تهیه بسته اولویت ها و فرصت های سرمایه گذاری استان با همکاری دستگاه های اجرائی، تهیه کتاب راهنمای مجازی سرمایه گذاری، تدوین فرآیند ارائه خدمات و مجوزهای مورد نیاز متقاضیان سرمایه گذاری(CPM)، بررسی و پایش محیط کسب و کار استان و شناسایی و احصای قوانین و مقررات مزاحم و دست و پاگیر فراروی فعالان اقتصادی اشاره کرد.

وی در این جلسه که با حضور برخی از مدیران و نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی خدمات و مجوزدهنده سرمایه گذاری، در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی و دبیرخانه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی برگزار شد، با اشاره به صدور احکام معاونین مرتبط با امر سرمایه گذاری دستگاه های اجرایی استان به عنوان نماینده تام الاختیار از سوی مقام عالی استان و رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان به استناد ماده 17 آیین نامه قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی، بر لزوم حضور نمایندگان مزبور در جلسات آتی مرکز تأکید کرد.

غفارپور با اشاره به عدم وجود بانک جامع اطلاعات مدون از فرصت های سرمایه گذاری استان، ضمن تشکر از همکاری سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شرکت آب منطقه ای استان در این خصوص، بر تسریع در تهیه و ارسال فرصت های سرمایه گذاری از سوی سایر دستگاه های ذیربط تأکید کرد.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری با اشاره به موضوع کمیته راهبری سرمایه گذاری و تشکیل آن در شهرستان ها به ریاست فرمانداران شهرستان های تابعه استان و صدور احکام مربوطه از سوی استاندار، تهیه و تدوین فرصتهای سرمایه گذاری و راهنمای پذیرش سرمایه گذاران در شهرستانها را از جمله اهداف این کمیته ها عنوان و تأکید معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در زمینه تشکیل این کمیته ها در شهرستان های تابعه سایر استان ها را مهر تأییدی بر نقش مؤثر کمیته های شهرستانی در تسهیل و تسریع در جذب، توسعه و نگهداشت سرمایه گذاری دانست.

این مقام مسئول برگزاری مستمر جلسات کارشناسی مرکز خدمات سرمایه گذاری را زمینه ای برای همفکری در راستای توسعه و تسهیل سرمایه گذاری در استان عنوان نموده و تشکیل جلسات آتی مرکز خدمات سرمایه گذاری را هر دو هفته یکبار در روزهای چهارشنبه در اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان با حضور خود نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی ارائه دهنده خدمات و مجوزهای سرمایه گذاری اعلام کرد.

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان، با تاکید بر ضرورت استفاده از تجارب سایر استان ها به ویژه استان آذربایجان شرقی در زمینه ایجاد شهرک سرمایه گذاری خارجی، ایجاد چنین شهرکی را از جمله برنامه های استان بیان کرد.

در ادامه جلسه، حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه به عنوان نماینده نهاد رسمی بخش خصوصی ضمن تأکید بر توجه مضاعف به موضوع سرمایه گذاری، به اهمیت و ضرورت حمایت از بخش خصوصی جهت دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب اشاره و حجم کثیری از مشکلات سرمایه گذاران را مشکل مدیریتی در سطح کلان کشور عنوان کرد.

وی همکاری مضاعف دستگاه ها در راستای تسهیل و تسریع امور سرمایه گذاران به ویژه مقررات زدایی در زمینه ارائه مجوزهای کسب و کار و حمایت مسئولان استانی را از سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواستار شد.

در این جلسه، اسماعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با استقبال از اقدام مرکز خدمات سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی در برگزاری جلسات کمیته کارشناسی سرمایه گذاری، با تأکید بر لزوم ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاران و انجام اقدامات حمایتی، به تهیه و تدوین 33 فقره فرصت سرمایه گذاری و ارائه آن به مرکز خدمات سرمایه گذاری در استان از سوی آن سازمان اشاره و اصلاح و شفاف سازی قوانین دست و پا گیر و مزاحم کسب و کار موجود در کشور را از جمله اقدامات ضروری در راستای حمایت از فعالیت بخش غیردولتی عنوان کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا