اخبار
کد خبر : 7355 ۱۳۹۷/۱۲/۲۱   ۱۲:۰۴:۰۷

یادداشت؛
افزایش تمایل مردم برای سرمایه گذاری در حوزه استارت آپ‌ ها

 

استارت‌آپ‌ها از اوایل دهه 90 شکل گرفته است. البته پیش از این تاریخ کسب و کارهایی از این دست مثل دیجی کالا در سال 84 شکل گرفت یا کسب و کارهایی که در آن دوره اسم استارت‌آپ نداشت ولی به مرور زمان و در این 6-7 سال رشد زیادی داشته و الان می‌شود گفت هر ارگان و سازمانی می‌خواهد دستی در این بخش داشته باشد و اکنون بیش از هزاران استارت آپ در ایران وجود دارند.

بخشی در مدل درآمدی استارت ‌آپ وجود دارد که شامل هزینه ‌های ثابت و متغیر می‌شود. بخشی که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند این است که خیلی از استارت آپ‌ها تا شناخته شوند بسته به نوع آن، درآمدزایی کمی دارند و خیلی از آنها به دلیل نرسیدن به پول شکست می‌خورند. البته شکست خوردن آنها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثلا ممکن است مشتری را خوب نشناخته باشند یا ممکن است خوب عمل نکرده و مارکتینگ ضعیفی داشته باشند.

استارت آپ‌ها معمولا در بخش‌هایی نیاز به تزریق پول دارند که از طریق انجل‌ها و وی سی‌ها یا شتاب دهنده اتفاق می‌افتد یا خود فعالان این کار را انجام می‌دهند که معمولا این سرمایه به‌ صورت فازبندی صورت می‌گیرد که بتوانند هزینه‌های مارکتینگ، تبلیغات، بخش بستر و زیر ساخت، فنی و حقوق ‎ها را تامین کنند.

معمولا این مسئله خیلی سخت اتفاق می‌افتد به‌ خصوص اینکه در جامعه ما نیز وضعیت اقتصادی خیلی ثابت نیست، ولی به طور کلی می‌توان گفت در مورد جریان درآمدی اگر این استارت آپ‌ها به سود برسند همان‌گونه که از اسم آن نیز برمی‌آید باید رشد خیلی بالا و سریعی داشته باشند درحالی که برعکس آن نیز ممکن است و به دلایل مختلف مثل تیم، سرمایه، بخش فنی و عدم فروش نیز امکان شکست وجود دارد.

در سال‌ های مختلف به‌خصوص چند سال اخیر خیلی چیزها باب بود مثلا اوایل دیجی کالا الگوی همه بود و همه سمت فروشگاه ‌های اینترنتی می‌رفتند، بعد آن نیز تاکسی ‌های اینترنتی حمل و نقل آنلاین خیلی رواج پیدا کرد و تقریبا می‌شود گفت پارسال تب خدمات آنلاین بسیار بالا گرفت، اما امسال اکثرا سمت بیمه رفتند و فناوری‌های مالی خیلی در این زمینه می‌تواند موفق باشد، به طورکلی هر یکی دو سال تب هر حوزه‌ای ممکن است شدت بگیرد.

در حوزه فناوری مالی نرم افزارها و اپلیکیشن ‌هایی وجود داشت که مبادلات ارزی داشتند و به خاطر تحریم‌ها نتوانستند با بانک‌ها به درستی ارتباط برقرار کنند و در نتیجه شکست خوردند ولی تقریبا می‌شود گفت کسب و کارهایی که برای مردم بود رشد خوبی داشتند و موفق بودند.

برای سرمایه گذاری مدل‌های متفاوتی داریم مثل انجل‌ها که فرشتگان کسب و کار هستند، با سرمایه شخصی جلو می‌آیند، درصدی می‌گیرند و هزینه‌ای می‌دهند. همچنین شرکت‌ها و سازمان‌هایی نیز وجود دارند به اسم وی سی یا سرمایه گذاران خطرپذیر؛ در نهایت نیز شتاب دهنده ‌هایی وجود دارند که هزینه اولیه‌ای می‌دهند برای آنکه تیم مورد نظر را از ابعاد مختلف حمایت کنند.

جذب سرمایه اکنون بسیار بهتر شده است، به این دلیل که سرمایه گذاران بسیار زیاد شده اند و با توجه به پایین آمدن سود بانکی و کاهش خرید طلا و ارز و … بسیاری از مردم به این سمت تمایل پیدا کرده اند که در حوزه استارت آپ‌ ها سرمایه گذاری کنند، بنابراین امکان آن وجود دارد که استارت آپ‌هایی که تیم و ایده خوب داشته باشند بتوانند سرمایه خوبی جذب کنند.

آرش سروری

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا