اخبار
کد خبر : 7318 ۱۳۹۷/۱۲/۱۴   ۲۰:۰۷:۰۷

در کارگاه آموزشی عنوان شد؛
توزیع نهال یارانه ای/ 205 هکتار باغ پسته در استان وجود دارد

 

پنجمین کارگاه آموزشی اصول علمی و عملی احداث و نگهداری باغات پسته با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان و کارشناسان و جمعی از باغداران استان در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش نای قلم، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و ایستگاه تحقیقات پسته دامغان گفت: ارتقای سطح دانش بهره برداران علاوه بر تحقق کمی و کیفی محصولات تولیدی پسته کاران، زمینه استفاده بهینه از منابع تولید را فراهم می کند.

حسین حکم ابادی اظهار کرد: در طول یک دوره طولانی ایران بزرگ ترین تولیدکننده و تامین کننده پسته در بازارهای جهانی بود اما در وضعیت فعلی تولید پسته ایران مناسب ارزیابی نمی شود.

وی در ادامه به دلایل نزول صنعت پسته کاری ایران اشاره کرد و افزود: خشکسالی و از دست رفتن منابع آبی بزرگ ترین چالش باغ های پسته به ویژه در قطب تولید آن استان کرمان است که باید در استانهای مستعد پرورش این محصول از جمله آذربایجان غربی این محصول اقتصادی ،درآمدزا و در عین حال کم اب بر و مقاوم به شوری را در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه را توسعه دهیم.

حکم آبادی با بیان اینکه قیمت پسته در بازارهای جهانی در حدود 10 دلار است، اضافه کرد: 420 هزار هکتار از اراضی باغی کشور زیر کشت محصول پسته است که در حدود 80 درصد از پسته تولیدی کشور به کشورهای خارجی صادر می شود و فقط 20 درصد به مصرف داخلی می رسد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌ها و برتری‌های کشت این محصول نسبت به دیگر درختان مثمره از جمله هلو و سیب و گلابی و غیره در این است که دیر گل است و به هیچ وجه از سرمایه دیر رس بهاره خسارت نمی‌بیند به همین دلیل سال به سال باغداران به کشت این محصول علاقه و رغبت بیشتری دارند.

این محقق یادآور شد: درخت پسته به شرایط خشکی و کم آبی و شوری و آهکی بودن خاک‌ها کاملا" مقاوم است و به راحتی در خاک‌های کم حاصل و شور که امکان کاشت دیگر محصولات در آن مقدور نیست به عمل می‌آید .

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه 205 هکتار باغ پسته در استان وجود دارد، گفت: سابقه کشت درخت پسته در استان به چند صد سال قبل برمی گردد و هدف ما توسعه کشت اصولی و عملی باغات پسته در استان با توجه به مقاومت بالای این محصول به شوری و تغییرات اقلیمی و اصلاح الگوی کشت باغداران استان در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه است.

عزیز امانی اضافه کرد: سیاست گسترش باغات پسته در راستای سیاست تغییر الگوی کشت و افزایش میزان درآمد سرانه خانوارهای بهره ‌بردار صورت می گیرد و نقش مؤثری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کشور دارد.

وی تاکید کرد: برخی از مناطق مستعد در شهرستان های ارومیه، ماکو، میاندوآب، پلدشت و خوی برای توسعه کشت این محصول شناسایی شده است وبه باغدارانی که تمایل به کشت این محصول را دارند، نهال یارانه ای توزیع می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا