Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 731 ۱۳۹۴/۰۷/۱۳   

آذربایجان غربی ظرفیت خوبي برای تولید قارچ دارد

* نبود سامانه توزیع در استان بازاریابی قارچ را با مشکل مواجه کرده است

با توجه به موقعيت جغرافيايي، آب و هوای مناسب و کوهستانی آذربایجان غربی و از طرفي فراوانی دانش آموختگان رشته کشاورزی، استعدادهای‌ بالقوه و خدادادی برای تولید قارچ در این سرزمین به ودیعه‌ گذاشته شده است به طوري كه ‌ثابت می‌کند سرمایه‌ گذاری علمی بر روی قارچ‌ها به ویژه قارچ‌های خوراکی در اين استان توجیه عقلی‌ و اقتصادی دارد.

با توجه به اين كه كشت قارچ خوراكي در استان جنبه بیولوژی دارد یعنی می‌توان از یک‌ بستر با مساحت اندک چندین‌ برابر سایر محصولات کشاورزی برداشت‌ کرد، هزینه تولید پایین و نزدیکی بازار فروش، تولید قارچ از نظر اقتصادی‌ بسیار مقرون به صرفه است از طرفي با توجه به نرخ بيكاري می‌توان گامي مهم در راستاي اين معضل و ايجاد درآمد باشد.

یک کارشناس مواد غذایی می‌گوید: در کشور طی سالیان دراز گوشت به عنوان‌ یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی مردم‌ مصرف شده و روند روبه رشدی داشته است‌ درحالی‌که موادی همچون قارچ و سویا به‌ راحتی می‌توانند جایگزین گوشت‌ شوند و بخشی از پروتئین مورد نیاز بدن‌ را تامین کنند.

علي ابراهيمي با بيان اينكه قارچ به عنوان غذایی سالم، سرشار از پروتئین، ویتامین و آنتی اکسیدان هاست که می‌تواند جایگزین مناسبی برای پروتئین حیوانی باشد، می‌افزاید: قارچ‌ خوراکی ماده غذایی لذیذ، مقوی‌ و سرشار از ویتامین‌های ب و ث، فسفر، آهن‌ و پتاسیم است ضمن آن که بدون‌ کلسترول است از اين رو مصرف این محصول برای تمامی افراد و به‌ ویژه مبتلایان به بیماری‌های قلب‌ و عروق، کلیوی، دیابت و همه کسانی که‌ از سوی پزشکان از خوردن گوشت‌ قرمز و نمک منع شده‌اند می‌تواند بسیار مفید و سودمند باشد.

به گفته وي بر اساس نتایج تحقیقات مصرف قارچ رشد و تکثیر سلول‌های‌ ماهیچه ‌ای صاف بدن و به خصوص سلول‌های دیواره عروق را تحریک می‌کند که به‌ ترمیم و مداوای سلول‌های‌ مزبور می‌انجامد.

ابراهيمي ادامه می‌دهد: خاصیت دیگر قارچ تحریک و تقویت‌ سیستم ایمنی بدن است و قارچ‌های‌ خوراکی به دلیل داشتن پروتئین کافی‌ یکی از مواد غذایی پر مصرف به حساب‌ می‌آیند که ارزش غذایی فراوان دارند.

یک تولید کننده قارچ نيز با بيان اينكه نبود سامانه توزیع در استان، بازاریابی قارچ را با مشکل مواجه کرده است، می‌گوید: ارتقای دانش و آگاهی مردم‌ از خواص متعدد قارچ باعث خواهد شد تا تلاش‌های‌ برای افزایش تعداد واحدهای تولیدی این محصول به‌ عمل آید.

عبدالله سلطانی اضافه می‌کند: اشتغال‌زایی یکی از موارد مثبت در صنعت قارچ‌ است بنابراین مسئولان باید از این گونه طرح‌ها در جامعه بیشتر حمایت کنند.

این تولید کننده قارچ خوراکی بر ضرورت ارتقای کیفیت قارچ تولیدی در کشور و فراهم‌ آوردن امکانات حمل هوایی برای صادرات‌ تاکید و لزوم ایجاد صنایع تبدیلی برای جلوگیری از ضایعات را یادآور شد.

سلطانی با اشاره به اينكه بازار سازمان یافته اى در این زمینه وجود ندارد و حتى براى صادرات آن هم بازاریابی مناسبی انجام نمی‌شود تا تولیدکنندگان قارچ با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد به تولید روز افزون قارچ خوراکی بپردازند، یادآور می‌شود: یکی دیگر از اقداماتی که باید مورد نظر باشد مجهز شدن تولید کنندگان به‌ آخرین یافته‌ های علمی پرورشی این‌ محصول و نیز کاهش هزینه ‌های‌ تولید است تا قارچ ارزان‌تر در اختیار مردم قرار گیرد.

وي يادآور می‌شود: مشکل دیگر درباره این محصول آن است که عموم مردم از شیوه های طبخ و خواص قارچ‌های خوراکی اطلاع دقیقی ندارند و نمی‌دانند که می‌توان با قارچ بیش از صدها نوع غذا پخت.

صالحی کارشناس جهاد کشاورزی هم با اشاره به ظرفیت‌های آذربایجان غربی برای تولید قارچ می‌گوید: تولیدکنندگان از کاه گندم برای تولید قارچ دکمه ای و از کاه غلات و حبوبات برای تولید قارچ صدفی استفاده می‌کنند که با توجه به موقعیت کشاورزی استان، تهیه این مواد برای تولیدکنندگان کم هزینه است.

وی می‌افزاید: در استان تعداد زیادی مرغداری وجود دارد که علاوه بر تولید گوشت سفید، مواد اصلی مورد نیاز برای تهیه مواد تغذیه کننده قارچ دکمه ای را فراهم می‌کنند.

صالحي اظهار می‌دارد: متوسط عملکرد محصول قارچ 15 کیلوگرم در هر مترمربع است و برای تولید یک کیلو قارچ شش لیتر آب مصرف می‌شود که نسبت به سایر محصولات بسیار کم و با توجه به مشکل کم آبی، جایگزین خوبی برای برخی محصولات پر مصرف است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نيز می‌گوید: 10 واحد بزرگ صنعتیِ تولید قارچ در شهرهای ارومیه، خوی، شاهین دژ، سردشت و پلدشت فعالیت می‌کنند که در این واحدها حدود 2 هزار تن انواع قارچ خوراکی طی یک سال زراعی تولید می‌شود.

امانی می‌افزاید: بیشتر تولیدات قارچ استان به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و بقیه هم برای تهیه فرآورده های خوراکی به کارخانه‌ها ارسال می‌شود.

کارشناسان معتقدند، با اطلاع رسانی درباره ویژگی‌ها و خواص قارچ‌های خوراکی، مردم این محصول را در سبد غذایی خود اضافه می‌کنند و با تحقق این امر سلامت و امنیت غذایی جامعه ارتقا می‌یابد و علاوه بر آن تولید این محصول از توجیه اقتصادی بیشتری برخوردار می‌شود.

به هر حال قارچ‌ها نقش مهمی در صنعت، پزشکی و کشاورزی ایفا می‌کنند و در واقع صنایع مرتبط با قارچ یکی از مهم‌ترین و سودآورترین صنایع در سطح جهانی است اما با توجه به اينكه مشکل عرضه، فروش و فرهنگ سازی در مصرف قارچ در استان یکى از مشکلاتی است که پرورش دهندگان قارچ با آن دست به گریبانند و اگرچه بازار فروش در چند سال اخیر بیشتر از گذشته سامان یافته و تقاضا و فروش قارچ شرایط مناسب‌تری پیدا کرده است اما همچنان تولید کنندگان قارچ به علت نبود بازار دائمی و سازمان یافته نمی‌توانند در حد ظرفیت‌های خود تولید کنند، از اين رو می‌طلبد مسئولان از این گونه طرح‌ها در جامعه بیشتر حمایت کنند.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا