Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 7306 ۱۳۹۷/۱۲/۱۲   ۲۰:۰۷:۵۰

یادداشت؛
برگزاری رفراندوم؛ تقویت بنیان‌های مردمسالاری

 

 بلاتکلیفی‌ها روی اقتصاد، قیمت‌ها و بازار کشور تاثیر خود را گذاشته است. هرچه موضوع بررسی پالرمو و CFT روند طولانی‌تری را طی کند، به انسجام ملی ضربه وارد خواهد کرد و یک موضوع کاملا تخصصی به بحثی جناحی و سیاسی بدل می‌شود که به‌نفع کشور و مصالح ملی نخواهد بود.

 FATF موضوعی کاملا تخصصی است که وارد شدن آن به دعواهای سیاسی قطعا به‌نفع هیچ جریان و گروه سیاسی و کلیت نظام و کشور نخواهد بود. نباید اجازه داد تا مشکلات و وضعیت اقتصادی بیش از این مردم را تحت فشار قرار دهد.

جامعه‌ در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی به ثبات و آرامش نیاز دارد و نباید به مردم نگرانی و بلاتکلیفی در سطح تصمیم‌گیری کلان، القا شود. همین بلاتکلیفی و سردرگمی در سیاست خارجی نیز بروز پیدا می‌کند و دیپلمات‌های ایرانی نمی‌دانند سیاست‌های خود را بر مبنای ماندن و قبول لوایح FATF تنظیم کنند و یا رد آن! بنابراین لازم است تصمیم نهایی هرچه سریع‌تر از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته شود. اما در خصوص رفراندوم باید گفت که بیش از 2سال است که دولت درباره استفاده از این راه و روش در برخی موضوعات به‌ویژه در حوزه اقتصاد، سخن می‌گوید. آقای حسن روحانی یک بار گفتند که برخی کشور‌ها در طول سال و در رابطه با موضوعات مختلف، چند بار همه‌پرسی برگزار می‌کنند.

مسئولان کشور هم که هیچ‌گاه هراس و نگرانی از رأی و نظر مردم نداشته‌اند و باید هم چنین باشد، بنابراین چرا اقدام عملی در این باره انجام نمی‌گیرد؟ باید به یاد داشت که بیان برخی موضوعات مورد مناقشه آن هم به‌صورت کلی، مشکلی را از کشور حل نخواهد کرد. بحث رفراندوم در قانون اساسی مطرح شده و امری قانونی است. لذا کسانی که در این رابطه سخن می‌گویند و خواستار اجرای آن هستند، نه خیانتکارند، نه ورای قانون خواسته‌ای دارند و نه ضد نظام و کشور و قانون اساسی موضع می‌گیرند. بنابراین نظرخواهی از مردم درباره یک موضوع خاص و پر چالش و حساس، کاری خلاف قانون نیست. اما نکته‌ای که وجود دارد، کلی‌گویی در رابطه با این مساله است.

دولت می‌تواند در گام اول پروژه تعریف کرده و جزءبه‌جزء مباحث را مطرح کند. برای مثال موضوع CFT، پالرمو، استانی شدن انتخابات، بحث یارانه‌ها، بنزین و یا هر موضوع دیگر تا زمانی که دست‌اندرکاران امر وارد جزئیات و ریز مسائل نشوند، نمی‌توان درباره کلیات تصمیم گرفت. دولت که خود آغازگر این بحث بوده، بهتر است خودش اقدام کرده و مقدمات کار را در هر موضوعی که لازم و ضروری می‌داند فراهم آورد و مجلس هم بر اساس قانون پروسه قانونی را طی خواهد کرد. حقیقت این است که تمرین برخی مسائل در کشور، فاقد اشکال است و می‌تواند به آرامش جامعه بینجامد.

رفراندوم باعث می‌شود مردمسالاری و دموکراسی در کشور تقویت شده و بنیان‌های نظام هم قوام گیرد. به‌نظر می‌رسد که با گذشت چهل سال از انقلاب می‌توان به این اصل قانون اساسی مراجعه کرد.

عبدالکریم حسین زاده، نماینده نقده و اشنویه در مجلس

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا