اخبار
کد خبر : 7297 ۱۳۹۷/۱۲/۱۰   ۱۸:۳۲:۵۷

تریبون‌های نماز جمعه امروز؛
دیدگاه اسلام به مقام والای زن ابزارگونه نیست

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: دیدگاه اسلام به مقام والای زن در جامعه بر خلاف کشورهای غربی، ابزارگونه نیست و باید به این نگاه مترقی افتخار کرد.

به گزارش نای قلم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی قریشی در خطبه های نماز جمعه امروز اظهار داشت: پیش از ظهور اسلام، زن در جامعه جاهلی عرب از هیچ جایگاهی برخوردار نبود، به‌گونه‌ای که والدین از شنیدن این خبر که فرزندشان دختر به دنیا آمده، از خفت و خواری صورت‌شان سیاه شده و دختران را زنده به گور می‌‌کردند، اما در چنین جامعه‌ای، آنچه که به زن ارزش و جایگاه بخشید، اسلام و تعالیم حضرت محمد(ص) بود.

امام جمعه ارومیه اضافه کرد: نگاه ابزاری و تفکرات فمینیستی در برابری زن و مرد جایگاه زن را به قدری بی ارزش کرده است که تنها ثمره آن تولد فرزندان نامشروع در غرب است.

وی اضافه کرد: در مقابل این نگاه پست، مقام زن و مادر بالاترین مقام در اسلام معرفی شده که نشان دهنده جایگاه بی نظیر بانوان در این دین مبین است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به نزدیک شدن روز احسان و نیکوکاری و ایام پایانی سال گفت: کمک به فقرا و نیازمندان از جمله مهمترین سفارشات قرآن و اهل بیت (ع) است که به بهانه ایام پایانی سال باید بیش از پیش به آن توجه شود.

امام جمعه ارومیه اظهار امیدواری کرد که با کمک مردم، شاهد رسیدگی بیشتر به مستمندان در آستانه ایام نوروز باشیم.

وی افزود: رتبه آذربایجان غربی در کمک به نیازمندان در قالب صدقه قابل قبول نیست و باید با همراهی بیش از پیش مردم، این رتبه ارتقا یابد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی با اشاره به فرارسیدن زمان ثبت‌نام حوزه‌های علمیه گفت: از خانواده‌ها درخواست دارم تا فرزندان باهوش و بااستعداد خود را برای فراگیری علوم دینی راهی حوزه‌های علمیه نمایند، چرا که در روز قیامت، جایگاه قلم علمای دینی حتی بالاتر از خون شهدا است.

*مسئولان در جهت محرومیت‌زدایی از جامعه گام‌های اساسی بردارند

امام جمعه ماکو با تأکید بر اینکه فصل خانه‌تکانی نزدیک است، گفت: دولت نیز باید در این فصل با متحول کردن سیاست‌گذاری‌ها به سمت درست در جهت محرومیت‌زدایی از جامعه گام‌های اساسی بردارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد هاشمی در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته ماکو، راه‌حل ریشه‌کن کردن مشکل فقر را تحقق و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در جامعه یاد کرد و افزود: عنوان و سمت مسئول، فرصتی برای خدمت به مردم‌ و جلب رضایت الهی است.

به گفته خطیب نماز جمعه ماکو خدمت‌رسانی به مردم باید اولویت‌بندی شود، لذا از مهم‌ترین مولفه‌ها می‌توان به از بین برن فقر، ناامنی و بی‌سوادی در جامعه و در کل از بین بردن ضدارزشها اشاره کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی در تشریح ویژگی‌ها و پیامهای سفر بشاراسد به ایران و دیدار با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ایران اشاره کرد و یادآور شد: رئیس جمهور کشور سوریه در این سفر از خدمات ارائه شده از سوی ایران در جهت مبارزه با تروریسم در سوریه تجلیل کردند.

*جایگاه زن در دین اسلام بسیار والاست

امام جمعه مهاباد با اشاره به تاکید اسلام و قرآن به رعایت حقوق زنان گفت: جایگاه زن در دین مبین اسلام بسیار رفیع بوده به طوری که در بین ادیان بیشترین ارزش را برای زنان قایل شده است.

ماموستا عبدالسلام امامی در آیین نماز جمعه این هفته مهاباد اظهار داشت: زنان با حضور خود در عرصه های مختلف به عنوان بازوان توانمند جامعه اسلامی در همه موفقیت های گروهی و اجتماعی تاثیرگذار هستند.

وی اضافه کرد: مادر در دین اسلام از جایگاه والایی برخوردار است زیرا نقش مهمی در تربیت فرزندان برعهده دارد.

وی به توان وجودی زنان در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: جامعه اسلامی این فرصت را به زنان داده تا از توانایی های خود استفاده و مقام واقعی خود را در جامعه حفظ کنند.

امام جمعه مهاباد یادآور شد: دنیای امروز با همه پیشرفت های خود نیازمند بهره گیری از الگو و سبک زندگی اسلامی در همه عرصه هاست.

ماموستا امامی افزود: اسلام در سرزمینی ظهور کرد که جاهلیت در آن جامعه به حد نهایت رسیده بود و داشتن فرزند دختر ننگ بوده و آنها را زنده به گور می کردند ولی تعالیم حیات بخش اسلام زن را به عنوان مربی بشریت مطرح و قدر و منزلت حقیقی و الهی را به آنان عطا فرمود.

*قناعت، یکی از روش‌های حل مشکلات اقتصادی است

امام جمعه خوی با بیان اینکه قناعت یکی از روش‌های حل مشکلات اقتصادی است، گفت: در پایان سال جاری از جهات مختلف در شرایط ویژه هستیم که باید مردم با عنایت ویژه و بزرگواری همیشگی خود این شرایط را پشت‌سر بگذارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضی موسوی شکوری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خوی، با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا اظهار کرد: با توجه به نقش اساسی و محوری تقوا در سرنوشت انسان، پیامبر بزرگوار اسلام در حدیثی خطاب به امیرالمومنین می‌فرماید که ای علی سه خصلت است که هرکس خدا را با آنها ملاقات کند، از بهترین مردم است، هر کس آنچه را که خدا بر او واجب کرده به‌جای آورد از عابدترین مردمان است، هرکس که خود را از محرمات الهی باز دارد از پرهیزکارترین مردمان است و هرکس به آنچه خدا به او روزی داده، قانع شود از بی‌نیازترین مردمان است.

وی با اشاره به آداب و رسومات عید باستانی نوروز و هزینه‌های مربوطه و همچنین شرایط سخت اقتصادی کشور، افزود: تعداد زیادی از برادران و خواهران دینی در این شرایط از نظر اقتصادی آسیب‌پذیرند.

شکوری یادآور شد: با توجه به شکست‌های متعدد حاکمان جنایتکار آمریکا از ملت ایران در طول ۴۰ سال گذشته و در نهایت روی‌آوردن به رذالت‌های جدید از قبیل ترور بهترین فرزندان ایران و حافظان امنیت کشور در مسیر خاش زاهدان، قاچاق یا احتکار یا گران‌فروشی اجناس مایحتاج مردم، شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی علیه ارکان نظام با استفاده از عده‌ای فریب‌خورده، بزرگ نشان دادن مشکلات اقتصادی با استفاده از فضای مجازی و عوامل مزدور داخلی و القاء وجود اختلاف در میان ارکان نظام جمهوری اسلامی روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های موفق مقابله با این توطئه‌ها، قناعت در زندگی و دستگیری از مستمندان و نیازمندان جامعه است، تصریح کرد: روزهای ۱۴ الی ۲۱ اسفندماه به نام هفته نیکوکاری نامگذاری شده و جهت جمع‌آوری هدایا و کمک‌های مردم در آستانه سال جدید به خانواده‌های نیازمند از طریق کمیته‌های امداد کشور

پیشنهاد می‌شود که همشهریان کمک‌ها و هدایای نقدی و غیرنقدی خود را بصورت خانواده‌ای و فامیلی پرداخت کنند که برای کودکان و جوانان جنبه آموزشی دارد.

امام جمعه خوی با اشاره به فرارسیدن ۱۵ اسفند ماه و آغاز هفته منابع طبیعی و روز درخت‌کاری گفت: امروز تخریب و آسیب زدن به منابع طبیعی یکی از مشکلات اساسی کشورهای جهان است که در مواردی همچون قطع درختان در جنگل‌ها، آتش‌سوزی در مراتع، تصرف اراضی طبیعی، آسیب زدن به گیاهان دارویی، دامداری‌های بی‌رویه، تخریب جنگلها، آلوده کردن آبها و ساخت‌وسازهای بی‌رویه مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تعطیلات ایام نوروز ضرورت دارد که هموطنان به منابع طبیعی ،جنگل‌ها و فضای سبز و مراتع و کشتزارهای مردم عنایت ویژه داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمسن شکوری با مرور بیانیه اخیر مقام معظم رهبری اظهار کرد: بخش اول این بیانیه اشاره به ناکامی نوع انقلاب‌هاست که ایشان اظهار داشتند از میان ملت‌های تحت ستم، کمتر ملتی به انقلاب همت می‌گمارد و در میان ملت‌هایی که انقلاب کردند کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت برسانند.

به گزارش ایکنا، وی بیان کرد: در مورد ملت‌های تحت ستمی که قدرت و توان راه‌اندازی انقلاب علیه استعمار و استبداد ندارند، چند عامل اساسی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به فقر سیاسی، فقر فرهنگی و فقر اقتصادی حاکم بر چنین جوامع، حاکمیت قطعی استبداد داخلی و استعمار خارجی مسلح و مسلط، اختلافات جدی حاکم بر مردم با برنامه‌ریزی حاکمیت و نبود رهبری قوی و مخلص همراه با پشتوانه مردمی اشاره کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا