اخبار
کد خبر : 7294 ۱۳۹۷/۱۲/۱۰   ۱۷:۴۴:۱۷

یادداشت؛
اصلاح فرد مقدمه اصلاح جامعه

 

یکی از اساسی ‌ترین توانمندی‌های بشر توانایی ایجاد تغییر و تحول است. موفق ترین انسان ها، سازمان ها، شرکت‌ها و کسب و کارها همگام با تغییرات جامعه و شرایط، ساکن نمی‌مانند و دست به تغییرات مثبت و سازنده در جهت رشد و پویایی خود می‌زنند.

برعکس کسانی که این توانمندی را نادیده می‌گیرند در برابر تغییرات از خودشان مقاومت نشان می‌دهند و نمی‌توانند در زندگی، شرایط اجتماعی، زیستی و کار خود تغییر ایجاد کنند به راحتی از دل جامعه حذف می‌شوند و تغییرات آنها را در دل خود غرق خواهد کرد.

تصور کنید در برکه‌ای که آب در آن برای مدت زیادی باقی ‌مانده است، چه چیزی جز بوی تعفن، سیاهی و آلودگی در آن دیده می‌شود؟ اما اگر همین برکه آب همواره جاری و در جریان باشد قطعا زیبایی طراوت و بوی خوش آب و خاک را به همه جا پخش می‌کند.

انسان نیز این‌گونه است، نیاز به تغییر دارد، نیاز به تحول دارد، اصلا با تغییرات و تحولات است که می‌تواند رشد کند و سازندگی و آبادانی ایجاد کند و لازم است که این توانایی را برای رشد و بهبود زندگی شخصی جدی گرفت.

قطعا ایجاد تغییر و تحول کاری سخت و دشوار است و انسان معمولا در برابر تغییرات از خود مقاومت نشان می‌دهد، فرض کنید تا دیروز هوای گرم تابستانی را تحمل می‌کردید و حتی گاهی از این هوای گرم به ستوه می‌آمدید، به یکباره ظرف یک روز هوا تا حدودی سرد می‌شود، اولین واکنش انسان موفق تهیه ملزومات و البسه برای آغاز فصل سرماست اما انسان ناموفق و انسانی که در برابر تغییرات مقاومت می‌کند همان طور که از گرما گله و شکایت داشته از شروع و آغاز فصل سرما تا پایان آن به جای تغییر دادن شرایط خود مطابق با شرایط اقلیم دست به گله و شکایت می‌زند.

جالب است بدانید که تغییر کردن شرایط حتی در کوچک‌ترین موضوعات نیز صحت دارد و حتی در مواردی که شما منتظر اتفاقات جدیدی در روند کار و زندگی تان نیز هستید با آمدن فصل جدید و بهتر شدن شرایط در ابتدا از خود مقاومت خاصی نشان می‌دهید و حاضر به پذیرش شرایط نیستید، برای مثال کارمندی که شاید سال‌ها است در یک پست یا سمت اداری مشغول به فعالیت است وقتی از مدیر بالاتر خود ترفیع درجه می‌گیرد با وجود خوشحالی خاصی که به دلیل افزایش حقوق و مزایا و بهتر شدن شرایط کاری برای او پیش خواهد آمد اما در پس ذهنیت خود ترس و اضطراب کشنده‌ای را تحمل می‌کند، اینکه باید میز خدمت را ترک کند و به جایگاه دیگری با آدم‌ها و شرایط دیگری برود، اینکه باید مسئولیت‌های سنگین‌تری را بپذیرد و ... همه و همه عامل ترس و اضطراب او هستند اما زیر بنای تمام این موارد تغییری است که در جایگاه او اتفاق افتاده است و ذهن او در مقابل چنین تغییری از خود واکنش نشان می‌دهد.

بسیاری از روان‌شناسان با بهره گیری از قانون اول نیوتون معتقدند جسم در حال سکون تمایل به ساکن ماندن دارد و جسم متحرک می‌خواهد با سرعت ثابت در خط راست حرکت کند. این ویژگی اجسام به مقاومت در برابر تغییر حرکت را لختی می‌نامند.

برای ایجاد تغییر در زندگی ابتدا باید از خودتان شروع کنید، ابتدا باید ذهنیت و باورهای ذهنی خودتان را تغییر دهید تا بتوانید دنیای اطراف‌تان را دچار تغییر و تحول کنید، حال یک سوال مطرح می‌شود: چقدر آمادگی ایجاد تغییر در ذهنیت و شرایط خودتان را دارید؟ مقاومت شما در برابر تغییرات به چه میزان است؟ آیا با تغییر کردن شرایط شما خودتان را تغییر می‌دهید یا سعی می‌کنید در زیر فشار تغییرات از صحنه رقابت‌های هیجان انگیز روزگار حذف شوید؟

محمدحسن سرایی

انتهای پیام /


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا