Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 7267 ۱۳۹۷/۱۲/۰۴   ۰۹:۰۷:۰۵

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خبر داد
روند رو به افزایش مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در اماکن عمومی

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از افزایش مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در اماکن عمومی خبر داد.

به گزارش نای قلم، مسمومیت با گازمونوکسید کربن همه ساله به ویژه در فصول سرد باعث تلفات جانی و مالی فراوانی می شود، وسایل گرمازا گرچه گرمابخش محیط زندگی هستند اما عدم رعایت اصول ایمنی در کاربرد آن ها می تواند بسیار خطرناک باشد.

بکارگیری لوازم گرمایشی غیراستاندارد و فرسوده، نقص فنی در نصب لوله های دودکش، به کارگیری نوع نامناسب دودکش، خروجی و کلاهک نامناسب، گرفتگی یا شکستگی، جداشدن اتصالات دودکش و از همه مهمتر تهویه ناکافی هوا در منازل، اماکن و... از علل عمده تولید و انتشار گاز مونوکسید کربن در محیط  سربسته، است.

از سوی دیگر بی علامت بودن این گاز ( بدون بو و بدون رنگ و... ) و غیراختصاصی بودن علایم مسمومیت از دلایل عدم آگاهی افراد از انتشار مونوکسید کربن در محیط و متعاقب آن مسمومیت و مرگ است.

به منظور تأمین سلامت آحاد جامعه، اعتقاد به شعار پیشگیری مقدم بردرمان و در راستای ایجاد جامعه ایمن به عنوان الگو و مدل متکی بر همکاری های بین بخشی تمام سازمان های دولتی و خصوصی ذیربط، مشارکت مردم و مسئولین محلی و سازمان های مردم نهاد در سطح استان به طوری که  با همکاری و تعامل همه جانبه  برای ایجاد، حفظ و ارتقای ایمنی و پیشگیری از همه انواع حوادث و پیرو وقوع مواردی از مسمومیت با CO در تالارهای عروسی شهرستان های ارومیه و نقده، جلسه ای با حضور رؤسا و نمایندگان ذیربط ادارات ازجمله معاونت فرهنگی اجتماعی استانداری، مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی، راه و شهرسازی، شرکت گاز استان، سازمان نظام مهندسی، مدیریت روابط عمومی دانشگاه در محل معاونت بهداشت به منظور برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه ازمسمومیت با مونوکسید کربن (CO) تشکیل شد.

رسول انتظارمهدی در جلسه برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه ازمسمومیت با گاز مونوکسید کربن در اماکن عمومی با اعلام روند رو به افزایش مسمومیت با گازمونوکسید کربن در واحدهای مسکونی و اماکن عمومی استان آذربایجان غربی از سال 1394 تا بهمن ماه سال 1397، آموزش گروه های مختلف جامعه، ایجاد سازو کار مناسب پایش و نظارت مشترک سازمان های اجرایی از اماکن، تبادل اطلاعات آماری بین سازمان های ذیربط را مورد تاکید قرار داد.

وی تعداد کل مسمومین از سال 94 تا 97 را یک هزار و 677 نفر، تعداد فوت شده ها را 41 نفر و مسمومیت در اماکن عمومی را 493 نفر اعلام کرد.

جلسه با بیان حیطه های اجرایی و شرح وظایف هر یک از دستگاه ها در زمینه پیشگیری و کنترل حوادث ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن و با بحث و گفتگو پیرامون این موضوعات نظیر تشکیل کارگروه تخصصی با دبیری اداره کل راه و شهرسازی برای اجرایی کردن مبحث 22 سازمان نظام مهندسی، امکان اخذ تاییدیه ایمنی محل در صورت تغییر کاربری و یا تغییر مالکیت، ارائه آموزش های ایمنی و نحوه بهره برداری از وسایل گرمایشی بخصوص قبل از شروع فصل گرما واستفاده حداکثری از ظرفیت های رسانه های جمعی و فضاهای مجازی، تهیه و استفاده از چک لیست های نظارتی تداوم و با اتخاذ تصمیمات و ارائه راهکارهای پیشنهادی خاتمه یافت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا