اخبار
کد خبر : 7266 ۱۳۹۷/۱۲/۰۳   ۲۲:۲۱:۵۷

گزارش سفر دو روزه مدیر کل امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد به ارومیه
وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه‌های فرهنگی استان نگاه ویژه دارد

 

شهرستان ارومیه میزبان مدیر کل امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد بود.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی در سفر دو روزه خود با برخی مسوولان آذربایجان غربی دیدار و گفت و گو کرد.

وی در دیدار با امام جمعه ارومیه با اشاره به وجود رنگین کمانی از ادیان و اقوام در این استان از برنامه ریزی و نگاه ویژه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به مباحث برنامه‌های فرهنگی این استان شد.

حسینی با اشاره به اینکه رشته‌های مختلف فرهنگی با همراهی و اتحاد مسوولان انجام پذیر است، اظهار کرد: تمامی شرایط اقتصادی و اجتماعی در بخش‌های قرآن، عترت، در قالب فرهنگ می‌گنجد و هنر و فرهنگ در آذربایجان‌غربی به خوبی انجام می‌شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی بود و متاسفانه امروز فرهنگ در کشور مظلوم واقع شده است و زمانی که به اعتبارات بخش فرهنگی می‌نگریم با سایر بخش‌ها قابل مقایسه نیست و دستگاه‌های دیگر که غیرفرهنگی بودجه‌های فرهنگی کلانی را دریافت می‌کنند.

مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر وحدت و همگرایی در چارچوب قانون اساسی نباشد، فعالیت فرهنگی استان‌ها به خوبی پیش نخواهد رفت و باید از ظرفیت‌های بالقوه بهره برد.

وی عنوان کرد: همه توانمندی‌های فرهنگی و هنری کشور با راهنمایی و منویات مقام معظم رهبری تسهیل و آسان شده و تحقق منویات رهبری در همه عرصه‌ها، موجب رضایتمندی مردم می‌شود.

حسینی تاکید کرد: تقویت مجموعه‌های فرهنگی جزو ضرورت‌ها است و امید است تا با همکاری و همفکری بیشتر بتوان با تعیین اهداف مورد نیاز در راستای روزافزون فرهنگ و هنر گام‌های مؤثر برداشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های هر دولتی در کنار نهاد‌های حکومتی تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی است، اما با توجه به تنوع دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف گاهی موازی کاری و تداخل در اجرای برنامه‌های فرهنگی مشاهده می شود که لازمه حل این مشکل تشکیل شورا‌های فرهنگ عمومی در استانها است که نتیجه آن هماهنگی و تاثیرگذار بودن بیشتر اجرای برنامه‌های فرهنگی در جامعه است.

* مسوولان توجه خاصی به آذربایجان‌غربی داشته باشند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی هم اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در مقایسه با کل کشور دچار عقب‌ماندگی‌های فرهنگی و هنری بوده است گفت: همچنین اداره ارشاد اسلامی استان درجه دو معرفی شده و مسوولان باید توجه خاصی به آذربایجان‌غربی داشته باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در مقایسه به سایر استان‌ها ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه آذربایجان‌غربی به لحاظ اشتراکات فرهنگی که در آن سوی مرزها با کشورهای آذربایجان، ترکیه و اقلیم عراق دارد و این استان محیط فرهنگی بسیاری دارد، اما متاسفانه بودجه فرهنگی در آذربایجان‌غربی از سایر استان‌های غیرمرزی کمتر بوده و تحت رسانه‌های بیگانه قرار گرفته و این به عنوان یک خلا در استان محسوس است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در مقایسه با کل کشور دچار عقب‌ماندگی‌های فرهنگی و هنری بوده است افزود: اداره ارشاد اسلامی استان درجه دو معرفی شده است و مسوولان باید توجه خاصی به آذربایجان‌غربی داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی بیان کرد: ۱۵ میلیون نفر از لحاظ روابط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با استانی همانند آذربایجان‌غربی مرتبط هستند و به علت توزیع نادرست فرهنگی در استان، برخی دانش‌آموزان در مدارس ترکی پاسخ می‌دهند و این به معنای فقر فرهنگی است و باید اهتمام بیشتری برای گسترش فرهنگ در استان داشته باشیم.

وی عنوان کرد: افزایش مهارت‌های فرهنگی استان، رعایت عدالت فرهنگی، سنجش مسیر خدمات فرهنگی، شناسایی و جذب ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان از مواردی که باید در آذربایجان‌غربی به آن‌ها توجه شود.

مدیرکل امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در دیدار با ناصر حضرتی رییس سازمان برنامه ریزی و بودجه استان آذربایجان غربی از افزایش نیافتن ردیف بودجه فرهنگی این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸ انتقاد کرد و گفت: با توجه به سیاست‌های فرهنگی کشور و نیاز به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در سطح جامعه اختصاص بودجه ویژه به این بخش از اولویت‌های این وزارتخانه هست که امید است در بودجه سال آینده و با رایزنی‌های صورت گرفته این بودجه افزایش یابد.

حضرتی نیز در ادامه این دیدار با اشاره به بودجه فرهنگی استان به حمایت‌های این سازمان در اجرای برنامه‌های و طرح‌های عمرانی فرهنگی اداره کل ارشاد و اسلامی استان خبر داد.

*کشور نیازمند حفظ وحدت و انسجام ملی است

مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در جمع خبرنگاران گفت: امروز در کشور نیازمند حفظ وحدت و انسجام ملی در کنار تنوع فرهنگی، قومیتی و مذهبی هستیم و تقویت و تعامل میان وزارت ارشاد و مجلس، از اهم برنامه‌های ما به‌شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امروز از تنوع فرهنگی به عنوان زمینه‌ساز هویت ملی نام می‌برند و تنوع فرهنگی باید حفظ و تقویت شود.

وی به کاهش بودجه فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: امسال شاهد کاهش ۷ درصدی در بودجه فرهنگی هستیم که در این راستا پیگیری ها صورت گرفته است.

مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی  به لحاظ فرهنگی از تنوع ویژه‌ای برای مباحث فرهنگی کشور برخوردار است، ادامه داد: وجود مرز مشترک با سه کشور و تنوع قومی و مذهبی در این استان موج می‌زند و این مساله برای مسئولان عالی نظام بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه باید تنوع فرهنگی باید حفظ و تقویت شود، تصریح کرد: امروز از تنوع فرهنگی به عنوان زمینه‌ساز هویت ملی نام می‌برند و در حال حاضر در این استان قومیت‌ها و مذاهب مختلف بصورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و نیازمند انسجام ملی و تقویت هم گرایی با حفظ تنوع فرهنگی در همه استان ها به ویژه استان آذربایجان غربی هستیم.

حسینی در خصوص ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد استان، خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی از دیرباز هنرمندان و نویسندگان برجسته‌ای داشته و اکنون نیز از این نعمت برخوردار است و با توجه به کمبود منابع مالی در استان نیز قطعا آنگونه که شایسته جامعه هنری نیست، راضی‌کننده نبوده و با توجه به وجود پتانسیل های بسیار مثبت و رویکرد مثبت مدیران عالی استان، نظر حمایتی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری مدنظر است.

وی افزود: فعالیت‌های فرهنگی استان نسبتا خوب هستند و برنامه‌های بسیار خوبی نیز طراحی شده و سال آینده نیز تنوع برنامه‌های فرهنگی بیشتر خواهد بود و امروز در وزارت ارشاد استان را به عنوان یک استان موفق در فعالیت‌های فرهنگی می‌شناسیم.

حسینی یادآور شد: در مجموع آذربایجان غربی به عنوان استان موفق پروژه های خوبی از جمله پروژه ملی تالار مرکزی ارومیه را در دست اجرا دارد که افتتاح این پروژه می‌تواند فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان را چندین پله ارتقا دهد، چرا که محفل مناسبی برای اجتماعات، همایش‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری بوده و یک پروژه بی‌نظیر در کشور است.

مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایندگان استان در مجلس ارتباط خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد دارند، ادامه داد: یکی از اهداف سفر مذاکره با نمایندگان استان در ارتباط با بودجه فرهنگی می باشد و نیز تقویت تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد و مجلس مدنظر قرار دارد.

وی یادآور شد: یکی از تاکیدات وزارت ارشاد این است که فیلم‌های تولید شده در سینما و شبکه‌های خانگی، مروج عرف جامعه و فرهنگ ایرانی و اسلامی باشند و موازینی وجود دارد تا در شوراهای بررسی، فیلم‌ها توسط متخصصین امر براساس شاخصه‌هایی مورد بررسی قرار گیرند.

*تاثیر پذیری فرهنگ آذربایجان غربی از کشورهای همسایه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر خدایاری با بیان اینکه فرهنگ آذربایجان غربی از کشورهای همسایه تاثیر می‌پذیرد، اظهار داشت: در محیط فرهنگی ما اقلیم وجود دارد و فرهنگ استان ما از کشورهای همسایه تاثیر می‌پذیرد و پیوندهای فرهنگی بین این سوی مرز و آن سوی مرز در کشورهای آذربایجان و ترکیه وجود دارد.

خدایاری ادامه داد: این شرایط ایجاب می‌کند که چون از رسانه‌های مرزی متاثر هستیم، به ما امکاناتی همسان با استانهای غیرمرزی تعلق نگیرد و توجه ویژه شود، از شمال تا جنوب استان ۸ ساعت فاصله بوده و یک هزار کیلومتر مرز با سه کشور داشته و این گسترش و پراکندگی در هیچ استانی وجود ندارد و همین امر، نگاه ویژه دولت را می‌طلبد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ابراز داشت: اگر می‌خواهیم کنسرت را برای ترویج موسیقی برگزار کنیم، باید بسنجیم که برگزاری کنسرت‌ها در استان آیا موجب تقویت موسیقی استان شده یا جنبه تجاری و درآمدزایی صرف دارد و اگر موجب تقویت هنری بومی باشد حتما از آن حمایت می‌شود.

وی افزود: اگر برگزاری کنسرت صرفا با هدف درآمدزایی بوده و منبع درآمد کلان افراد خاصی شود که به موسیقی به چشم تجارت نگاه می‌کنند، این با هنر منافات دارد و اکنون افرادی خواهان برگزاری کنسرت در استان هستند که هیچ سررشته‌ای از این هنر نداشته و صرفا به دنبال تجارت هستند.

دیدار با 2 نویسنده و هنرمند مسیحی و بازدید از روند احداث تالار بزرگ مرکزی ارومیه دیگر برنامه های مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

تالار بزرگ مرکزی ارومیه در سه طبقه و با زیربنایی به مساحت ۱۸ هزار و ۲۰۰ مترمربع با اعتبار ۶۵ میلیارد تومان ساخته و تکمیل می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا