اخبار
کد خبر : 7265 ۱۳۹۷/۱۲/۰۳   ۱۹:۲۷:۳۰

مدیر آب و فاضلاب روستایی ارومیه:
برخورد جدی با انشعاب‌های غیرمجاز آب در روستاها/ آب شرب صرف آبیاری باغات و اراضی کشاورزی نشود

 

با توجه به کاهش نزولات جوی و وقوع خشکسالی، آب و مدیریت مصرف آب در استان آذربایجان غربی و ارومیه اهمیت استراتژیک به خود گرفته است و روزبه‌روز بر اهمیت آن به‌خصوص در استان آذربایجان غربی و ارومیه که با خشکی دریاچه ارومیه روبه‌رو است، افزوده می‌شود.

به گزارش نای قلم، در جامعه هنوز استفاده بهینه از آب به شکل یک فرهنگ جایگاه خاص خود را پیدا نکرده است.

دستیابی به تعادل نسبی در زمینه عرضه و مصرف آب یک اصل اساسی و ضروری است که این مهم، جز با مدیریت مصرف آب و بهینه سازی آن میسر نیست.

در همین راستا مدیر آب و فاضلاب روستایی ارومیه در گفتگوی اختصاصی با نای قلم از برخورد جدی با انشعاب‌های غیرمجاز آب در روستاهای ارومیه خبر داد.

وی افزود: خسارات مستقیم و غیرمستقیم ناشی از برقراری انشعابات غیرمجاز در روستاها باعث شده که شركت‌های آب و فاضلاب روستایی ارومیه، نگاه ویژه‌ای به این گونه انشعابات داشته باشد، برخورد با عاملان برقراری این گونه انشعابات را با انسجام بیشتری مورد پیگیری قرار دهد و نقش موثری در کاهش این پدیده ناهنجار داشته باشد.

امروزه استفاده از انشعابات غیرمجاز آب به‌صورت آشکار و پنهان یکی از پدیده‌هایی است که مسائل و مشکلات متعددی را به ویژه در روستاهای در معرض خطر کم آبی ارومیه به وجود آورده است.

*شناسایی حدود 300 انشعاب غیرمجاز

صابر خسروزاده افزود: حدود 300 انشعاب غیرمجاز شناسایی و 223 مورد به مراجع قضایی معرفی شده است.

طبق قانون افرادی که انشعاب غیرمجاز دارند، می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی بنابر ضوابطی نسبت به مجاز کردن انشعاب خود اقدام کنند که مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه گفت: سال گذشته 30 انشعاب غیرمجاز به انشعاب مجاز تبدیل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: فرهنگ لازم را باید در زمینه بهینه مصرف کردن آب و آبیاری نوین نهادینه کنیم که این مهم می تواند از مصرف غیراصولی آب جلوگیری کند.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه اضافه کرد: متاسفانه برای برداشت آب هزینه زیادی صرف می‌شود اما برخی به صورت بی‌رویه آن را مورد استفاده غیر شرب قرار می‌دهند.

*آب شرب صرف آبیاری باغات و اراضی کشاورزی می شود

وی با بیان اینکه بعضی از اهالی روستاها آب شرب را صرف آبیاری باغات و اراضی کشاورزی می‌کنند، افزود: باید در روستاها یک فرهنگ جدیدی را تبیین کنیم و مانع از این کار شویم که در این راستا نیاز به همکاری داریم.

خسروزاده بیان کرد: انتظار داریم که مشترکین روستایی آب‌بهای خود را به موقع پرداخت کنند چراکه این کار منجر به ارائه خدمات به موقع و مطلوب می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین از روستاییان درخواست می‌کنیم با توجه به کمبود آب و مشکلات در این رابطه در بحث صرفه‌جویی مصرف آب جدی‌تر عمل کرده و رعایت کنند.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه، تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی روستاها را وظیفه ذاتی این شرکت برشمرد و از مشترکان خواست با رعایت الگوی مصرف، پرداخت به موقع بهای آب مصرفی و اجتناب از انشعابات غیرمجاز، این شرکت را در تداوم خدمات رسانی یاری کنند.

وی ادامه داد: 455 روستا با 236 هزار و 363 نفر جمعیت برخوردار و تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی ارومیه است که آب شرب بهداشتی این روستاها با 155 حلقه چاه عمیق، 39 چشمه و یک رشته قنات تامین می شود.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه تعداد روستاهای برخوردار غیرتحت پوشش را نیز 93 روستا اعلام کرد که 15 درصد روستاها را شامل می شود.

این مقام مسئول گفت: 98 درصد آب شرب بهداشتی برخوردار و 2.1 درصد جمعیت روستایی فاقد آب شرب هستند.

وی با بیان اینکه 60 روستا در ارومیه فاقد آب شرب است، اظهار کرد: این روستاها یا زیر 20 خانوار هستند یا از نظر تامین منشا و چشمه مشکل دارند یا صعب العبور بوده و در مناطق مرزی واقع هستند که در مناطق کوهستانی از آب چشمه استفاده می کنند.

*پایش روزانه تمام منشاها، خطوط انتقال و شبکه ها

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه درصد مطلوبیت کلر باقیمانده شبکه ها را  77.4 درصد اعلام و اضافه کرد: روزانه تمام منشاها، خطوط انتقال و شبکه ها توسط چهار پیمانکار بخش خصوصی پایش می شود.

وی تعداد کل مشترکان ارومیه را 72 هزار و 225 مشترک اعلام کرد و افزود: 14 کیلومتر شبکه توزیع، 650 کیلومتر خط انتقال و 210 مخزن ذخیره داریم.

خسروزاده گفت: 23 پروژه مصوب با اعتباری بالغ بر 114 میلیارد و 847 میلیون ریال در قالب 48 روستا در حال اجراست.

گفتنی است شهرستان ارومیه 608 روستا با 76 هزار و 454 خانوار و 287 هزار و 401 نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا