اخبار
کد خبر : 7263 ۱۳۹۷/۱۲/۰۲   ۲۱:۳۱:۳۸

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه:
۱۵ اسفند ماه به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه ثبت می شود

 

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با بررسی های انجام گرفته در حوزه های تاریخی و اجتماعی سطح استان روز 15 اسفند را به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه انتخاب کرده ایم که در تقویم کشوری ثبت می شود.

به گزارش نای قلم، مسعود تجریشی در جمع خبرنگاران اعتبار هزینه شده برای نجات دریاچه ارومیه توسط دولت را دو هزار و 965 میلیارد تومان اعلام کرد که یک هزار و 170 میلیارد تومان آن از محل ماده 10 و 12، یک هزار و 580 میلیارد تومان آن از محل اعتبارات مهار رودخانه های مرزی و صندوق توسعه ملی و  215 میلیارد تومان آن از محل بودجه سنواتی دستگاه های اجرایی تامین شده است.

وی افزود: ۷۰ درصد منابع مالی هزینه‌ای دریاچه، سبب انتقال آب به دریاچه ارومیه نشده که برخی از آنها احداث تصفیه‌خانه و کانال بوده و با تکمیل و بهره‌برداری آنها تمامی هزینه‌های مالی تبدیل به آب می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: مساحت دریاچه ارومیه در بهمن ماه سال 96، یک هزار و 892 کیلومتر مربع با حجم آب یک هزار و 310 میلیون متر مکعب بود که در بهمن ماه سال جاری مساحت دریاچه به دو هزار و 334 کیلومتر مربع با حجم آب دو هزار و 110 میلیون مترمکعب و تراز ۱۲۷۰.۷۹ رسیده است.

به گفته وی تا سال ۱۴۰۱ سالانه یک هزار و 300 میلیون مترمکعب آب جدید وارد دریاچه ارومیه می‌شود که می‌تواند بخش عظیمی از دو هزار و 400 میلیون متر مکعب حق آبه این منبع آبی را تامین کند.

تجریشی در ادامه به پروژه‌های سخت‌افزاری آب ورودی به دریاچه ارومیه اشاره و تصریح کرد: پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از جمله پروژه‌های سخت‌افزاری است که با هدف انتقال آب از حوضه کانی سیب به دریاچه ارومیه اجرا می شود.

وی گفت: با بهره برداری از این پروژه سالانه 640 میلیون متر مکعب آب به دریاچه انتقال می یابد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کل عملیات حفاری انجام گرفته را 24.5 کیلومتر اعلام کرد و افزود: این پروژه از 68 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

تجریشی یادآور شد: کل اعتبار تامین شده یک هزار و 350 میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز باقیمانده 710 میلیارد تومان است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه به احداث سد سیلوه اشاره کرد و توضیح داد: سد مخزنی سیلوه بر روی رودخانه لاوین که از سرشاخه های رودخانه گلاس بوده و آورد متوسط سالانه 220.7 میلیون مترمکعب در محل سد دارد، احداث می شود.

وی گفت: سد سیلوه از نوع خاکی با هسته رسی است و حجم مخزن آن حدود 84 میلیون متر مکعب در سال است.

تجریشی اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۰۰ درصد سد سیلوه به پایان رسیده و کانال انتقال آب از رودخانه گدار به دریاچه ارومیه دارای ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی است.

طرح انتقال پساب ۱۹ تصفیه‌خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه دیگر پروژه ای بود که مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه به آن اشاره کرد.

به گفته وی با اتمام این پروژه در سال 1400، 300 میلیون مترمکعب، در سال 99، 623 میلیون مترمکعب و در سال 98، 95 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.

تجریشی میزان هزینه کرد این پروژه از محل اعتبارات طرح نجات دریاچه ارومیه را 364 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی اضافه کرد: تصفیه‌خانه ارومیه دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص طرح توسعه شبکه‌های فرعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز گفت: این طرح در ۲۳ هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در دست اجراست که با بهره برداری از آن در سال 98، 95 میلیون مترمکعب و در سال 99، 623 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.

وی اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات ستاد را ۹۳ میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی طرح را 30 درصد اعلام کرد.

تجریشی تعداد پروژه های سردهنه سازی، اصلاح و بازسازی دریچه ها و آبگیرهای رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه را 82 مورد اعلام کرد که تاکنون 65 مورد اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اعتبار اختصاص یافته را 34 میلیارد تومان اعلام کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در صورت اتمام به موقع پروژه های سخت افزاری از سال 1410 سالانه یک هزار و 308 میلیون متر مکعب آب جدید وارد دریاچه ارومیه می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا