اخبار
کد خبر : 7232 ۱۳۹۷/۱۱/۲۶   ۲۰:۵۳:۳۸

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد
ضرورت آگاه سازی مردم از تهدیدات نوظهور زیستی در بخش کشاورزی

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کارگروه بخش کشاورزی برای جلوگیری از گسترش آفت ها، بیماری ها و حوادث بیوتروریستی فعالیت می کند و در این راستا لازم است مردم جامعه از تهدیدات نوظهور زیستی در بخش کشاورزی بیش از پیش آگاهی داشته باشند.

به گزارش نای قلم، رسول جلیلی در جلسه کارگروه کشاورزی پدافند غیرعامل استان اظهار داشت: هشت اقدام اساسی در زمینه پدافند غیرعامل در سازمان جهاد کشاورزی به منظور اقدام در کوتاه مدت تعریف و برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه کارگروه های زیستی در حوزه پدافند غیرعامل از مهمترین کارگروه هاست، افزود: این کارگروه با توجه به گستردگی بخش کشاورزی در حفظ سلامت و تثبیت وضعیت تولید پایدار محصولات نقش انکارناپذیری دارد.

جلیلی با اشاره به هشت اقدام اساسی برنامه ریزی شده، یادآور شد: این اقدامات شامل شناسایی، طبقه بندی و اولویت بندی مراکز مهم، تاسیسات مهم در حوزه جهاد کشاورزی که شناسایی شده است، کنترل و پایش تهدیدات تخصصی حوزه دام و انسان به ویژه در آذربایجان غربی که استان مرزی است، تهیه طرح جامع مقابله با تحقیقات تخصصی حوزه جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، طراحی آموزش های تخصصی پدافند در این حوزه، تمرین ها و رزمایش های مقابله با تهدیدها به صورت ستادی در مرکز استان و شهرستان ها برای حفظ آمادگی، چگونگی ارائه خدمات ضروری برای شرایط اضطراری ناشی از تهدیدهای نظامی دشمن در بخش امنیت غذایی، تهیه دستورالعمل تامین نیازمندی ضروری مردم در این حوزه و در شرایط اضطراری ناشی از تهدیدهای دشمن، ذخیره سازی مواد اولیه و ضروری کالاهای اساسی و حیاتی مردم در زمان اضطرار است.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر و پس از گسترش تروریسم و جنگ در منطقه خاورمیانه اقدامات پدافند غیرعامل بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

جلیلی به تهدیدهای نوظهوراشاره کرد و افزود: سالانه به دلیل شرایط آب و هوایی خسارت های زیادی را در بخش کشاورزی استان شاهد هستیم که شناسایی این تهدیدهای نوین یکی از ضروریات است تا بتوانیم در زمینه تامین امنیت غذایی موثر واقع شویم.

وی گفت: تمام فعالیت های جهاد کشاورزی در طول سال اعم از شناسایی آفت ها و بیماری های مشترک بین انسان و دام، پایش مزارع، درمان و آموزش و همچنین فعالیت های ترویجی به صورت مستمر انجام می شود.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد 11 ماهه کارگروه کشاورزی پدافند غیر عامل سازمان و با اشاره به بازدیدهای فنی از اماکن و تاسیسات زیربنایی کشاورزی و بررسی میدانی وضعیت و عملکرد قرنطینه های گیاهی و دامی، گفت: رصد و پایش تهدیدهای زیستی پدافند غیرعامل و اقدامات پدافندی جهاد کشاورزی در خصوص کنترل آفت ها و بیماری های گیاهی و دامی در بخش های مختلف پیگیری می شود.

پرویز امجد ادامه داد: این رصدها در انسکتاریوم گیاهی، آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی، بانک ژن گیاهی، مراکز سیلوی گندم و کارخانجات آرد، کشتارگاه های دامی و طیور استان، کارخانجات قند و واحدهای تولید و عرضه کودهای شیمیایی و سموم آفت های نباتی و دامی به طور مرتب در طول سال جاری انجام شده است و تداوم دارد.

رییس گروه طرح و اجرای پدافند غیرعامل آذربایجان‌غربی هم در این جلسه گفت: آذربایجان غربی از جمله استان هایی است که با تهدیدهای زیست محیطی زیادی مواجه است و اهمیت ویژه ای در زمینه تامین امنیت غذایی دارد و از این رو در زمینه پدافند غیرعامل نیازمند برنامه ریزی و اقدامات اساسی است.

عبداله آقایی افزود: قرارگاه پدافند زیستی در تلاش است که با رصد تهدیدهای زیست محیطی و پایش آنها نسبت به مقابله برخیزد و در این راستا سند تامین امنیت غذایی را تدوین نماید.

وی اضافه کرد: زیر بخش های نباتات، دام و طیور از جمله مقاصد اصلی حملات بیولوژیکی و بیوتروریستم است و این موارد به طور مستقیم با سلامتی افراد در جامعه در ارتباط است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا