اخبار
کد خبر : 7202 ۱۳۹۷/۱۱/۱۸   ۱۲:۱۳:۰۵

40 طرح آبرسانی در روستاهای آذربایجان افتتاح شد؛
همت دولت تدبیر و امید برای تجلی روح حیات در روستاها

 

رشد روستاها در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، راهبردی با اهمیت برای توسعه ملی به شمار می آید.

به گزارش نای قلم، به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان توجه ویژه به روستاها و برنامه ریزی برای توسعه روستایی علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، موجب ماندگاری جمعیت مولد به ویژه نوجوانان و جوانان در این مناطق شده و جامعه را از پیامدهای مهاجرت و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، فقر و آسیب های اجتماعی می رهاند.

اما مردم روستاهای مرزی به دلیل دوری از مرکز استان، رنج مضاعفی در مقایسه با سایر روستاها دارند و با نبود اشتغال، کمبود امکانات و زیرساخت هایی مانند راه مناسب، برق، آب، جاده، مدرسه و منازل مناسب دست و پنجه نرم می کنند.

نیک می دانیم در صورت عدم برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب در بخش اشتغالزایی، صنعت و اقتصاد در نواحی مرزی، بستری برای فعالیت های غیرقانونی نظیر قاچاق کالا و افزایش واردات مواد مخدر فراهم و کانون های تنش زا تشکیل می شود و درصد ناامنی اجتماعی بالا می رود، مهمتر اینکه افزایش نیاز آبی می تواند موجب تشدید رکود در فعالیت های کشاورزی شود.

بر کسی پوشیده نیست که خشکسالی مشکلات زیادی را بر روستاییان تحمیل و مُهر محرومیت را بر پیشانی روستاها حک می کند چرا که آب تنها دارایی یک انسان برای زنده ماندن است، آب که نباشد معادلات زندگی بشری به هم می خورد و زندگی و آبادانی شکل نمی گیرد.

با توجه به اهمیت موضوع و اینکه مرزهای سرزمینی در زمره مهم ترین مسائل ملی و بین المللی به شمار میروند، اولویت دولت تدبیر و امید توسعه مناطق مرزی است.

دولت در راستای این سیاست مصمم است روستاهای مرزی استان را در مسیر توسعه قرار دهد و مسئولان استان نیز کمر همت بسته اند تا این مناطق را از محرومیت دیرینه خارج کنند.

در این راستا روز گذشته با حضور استاندار آذربایجان غربی طرح های آبرسانی به 40 روستای استان افتتاح شد که با بهره برداری از آنها بذر امید را در دل مردم نجیب و دوست داشتنی این روستاها رویاند.

* دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به مناطق محروم و دورافتاده دارد

استاندار آذربایجان غربی در مراسم افتتاح این طرح ها با بیان اینکه تامین آب شرب و گاز شهرها و روستاها یکی از مولفه های اساسی برای رشد، شکوفایی و توسعه است، گفت که دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به مناطق محروم و دورافتاده دارد.

محمدمهدی شهریاری به این نیز اشاره کرد که خدمات ارائه شده در روستاها نشان دهنده اهمیت توسعه روستایی در دولت تدبیر و امید است.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های دولت تخصیص اعتبار بیشتر به مناطق کمتر برخوردار برای جبران عقب ماندگی هاست، تصریح کرد: در این راستا با توجه به اینکه جمعیت پیرانشهر چهار درصد جمعیت استان است، هشت درصد طرح های افتتاحی دهه فجر امسال مربوط به این شهرستان است.

شهریاری با تاکید بر تلاش جدی مسئولان برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و فراهم آوردن شرایط مساعد زندگی در روستاها، اظهار کرد: فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال، علاوه بر پیشگیری از مهاجرت به شهرها، رفاه و آسایش را برای روستاها در بر خواهد داشت.

*افتتاح 428 پروژه در دولت تدبیر و امید

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی هم گفت: با بهره برداری از طرح های آبرسانی در 40 روستای استان، 11 هزار و 978 خانوار روستایی با 46 هزار و 584 نفر جمعیت از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

علیرضا رضوی اعتبار هزینه شده برای اجرا و بهره برداری از این طرح ها را بالغ بر 149 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی همچنین اضافه کرد که پنج پروژه در قالب 415 روستا با حجم سرمایه گذاری 480 میلیون تومان در این ایام کلنگ زنی شده است.

به گفته سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی، 428 پروژه با حجم سرمایه گذاری 140 میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید افتتاح شده که 62 هزار و 639 خانوار روستایی تحت پوشش قرار گرفته است.

رضوی ادامه داد: ازسال 92 تا کنون، میزان اعتبارات مصوب، رشد 3.2 درصدی داشته است که این نشان می دهد دولت و نظام توجه ویژه ای به بخش خدمات بهداشتی، رفاهی و امکاناتی در روستاها دارد.

وی افزود: از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید 197 حلقه چاه حفر، 215 فقره چشمه توسعه و بازسازی، 52 باب ایستگاه پمپاژ احداث و 15 هزار و 130 مترمکعب مخزن ایجاد ظرفیت شده است.

رضوی با بیان اینکه در این مدت دو هزار و 231 کیلومتر لوله گذاری در شبکه و خطوط انتقال انجام گرفته است، اضافه کرد: با اقدامات صورت گرفته، 49 هزار و 729 مشترک به تعداد کل مشترکان آب شرب در روستاهای استان اضافه شده است.

*نگرش دولت به مرزها باید فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باشد

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: نگرش دولت به مرزها باید فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باشد.

رسول خضری افزود: دولت باید به فکر منافع مرزداران باشد چرا که بی شک تامین منافع و معیشت مرزداران منجر به پایدار و قوی تر شدن منافع ملی و امنیتی می شود.

وی با تاکید به اینکه با تدبیر درست می توانیم بسیاری از تحریم ها را دور بزنیم، اضافه کرد: امروز بهترین زمان برای بازگشایی معابر مرزی است و می توانیم با این اقدام تحریم ها را دور بزنیم.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معابر مرزی می توانند کانون امید کشور تلقی شوند.

خضری تصریح کرد: مرزنشینان طرفدار نظام هستند و دوست دارند در راستای صیانت از مرزها و حفظ استقلال و تمامیت ارضی همچون دوران دفاع مقدس جانفشانی کنند.

اگرچه آب و فاضلاب روستایی استان پای کار آمده اما رفع محرومیت از روستاهای مرزی نیازمند توجه بیشتر از سوی سایر دستگاه های متولی است تا با همدلی و همکاری زخم های چندین ساله این روستانشینان را مرهم شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا