Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 7192 ۱۳۹۷/۱۱/۱۵   ۲۱:۰۱:۴۸

۲۰۹ پروژه در بخش کشاورزی آذربایجان غربی افتتاح و کلنگ زنی شد
ایجاد و تثبیت اشتغال برای 2747 نفر

 

 

۲۰۹ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی استان بصورت همزمان و بصورت نمادین در روستای بالو ارومیه افتتاح و کلنگ زنی شد.

به گزارش نای قلم، استاندار آذربایجان غربی درحاشیه آیین افتتاح این طرح ها با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی توسعه سیستم های نوین آبیاری و مدرن سازی کشاورزی است، اظهار کرد: در سال های اخیر در سایه ویژه دولت و بحران خشکسالی دریاچه ارومیه، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان مورد توجه قرار گرفته و توسعه پیدا کرده است و برای گذر از کشاورزی سنتی چاره‌ای جز تغییر روش‌های سنتی آبیاری نداریم زیرا با گذشت زمان و با توجه به کمبود منابع آب و مشکل کم آبی روشهای آبیاری تحت فشار ناگزیر بایستی جایگزین روشهای آبیاری سطحی و غرقابی شود.

محمد مهدی شهریاری با بیان اینکه توسعه روش های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی علاوه بر کاهش مصرف آب در ارتقای کیفیت محصولات تولیدی نیز موثر خواهد بود، افزود: امروز با افتتاح همزمان 93 پروژه آب و خاک در استان، به میزان 36 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی حفاظت و مدیریت منابع آبی باید به صورت ویژه در دستور کار مدیران و مسئولان استانی قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی توسعه کشت های متراکم گلخانه ای را نیز یکی از سیاست های مهم وزارت جهاد کشاورزی در راستای مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد : در این راستا از سرمایه گذاران و متقاضیانی که تمایل به سرمایه گذاری در جهت توسعه واحدهای گلخانه ای دراستان را دارند، استقبال و حمایت می کنیم .

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در آیین افتتاح این طرح ها اظهار کرد: همزمان با گراميداشت دهه مبارك فجر و جشن بزرگ چهل سالگي پيروزي انقلاب اسلامي، 204 پروژه بخش كشاورزی استان با اعتباری بالغ بر سه هزار و 86 میلیارد ریال، با ایجاد و تثبیت اشتغال 2747 نفر در سراسر استان امروز بدست استاندار آذربایجان غربی به  بهره برداری می رسد و کلنگ اجرای پنج طرح نیز به زمین زده می شود.

رسول جلیلی با اشاره به جزئیات طرح های افتتاحی و عملکرد 40 ساله بخش کشاورزی استان، افزود: كارنامه چهل ساله جهاد كشاورزي استان با نشان دادن وضع توليد وخدمات زيربنايي درسال 1357 و اكنون، بازگوی افزايش چند برابری توليدات وخدمات در این عرصه است، به طوری که در اوایل انقلاب یک میلیون و 500 هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید می شد که در حال حاضر با توجه به سال اوری محصولات، میزان تولیدات بخش کشاورزی استان به بیش از 6 و نیم میلیون تن  می رسد.

جلیلی ادامه داد: پنج درصد توليدات زراعي ،3.8درصد توليدات دامي و 5.5 درصد توليدات باغي و 3.1 درصد كل توليدات آبزيان حاصل از آب هاي داخلي كشور دراين استان توليد مي شود.

وی تصریح کرد: در23 سال فعاليت درزمينه رفاه وآباداني روستاها، توسط نیروهای جهادگر در تعداد دو هزار و 561 روستا عملیات برق رسانی، در سطح یک هزار و 689 روستا عملیات راهسازی و در سطح یک هزار و 905 روستا نیز عملیات آبرسانی انجام گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، ضمن بررسی افزایش تولیدات شیر خام، تخم مرغ و عسل ادامه داد: آذربایجان غربی با وجود دارا بودن رتبه اول کشوری در حوزه تولیدات عسل همچنان فاقد برند عسل می باشد که امید داریم در سال های جاری بتوانیم در این زمینه نیز برندسازی کنیم.

جلیلی با اشاره به پیشران ها و موانع توسعه در استان و متمرکز کردن فعالیت های سازمان جهاد کشاورزی بر روی پیشران های توسعه استان افزود: مشارکت در احیای دریاچه ارومیه از مهم‌ترین اهداف سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری است؛ افزایش درآمد و همزمان استفاده از آب کمتر در بخش کشاورزی با تکنولوژی های نوین، احداث مزارع و باغات الگویی نمایشی و تغییر کشاورزی استان از حالت معشیتی و سنتی به اقتصادی از نمونه‌های این مشارکت و اولویت ها و برنامه های سازمان هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز در این آیین بر ضرورت ایجاد زنجیره تولید و ارزش محصولات کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: ایجاد زنجیره تولید محصولات در بخش کشاورزی موجب پایداری تولید، بهره مندی تولیدکنندگان از ارزش افزوده فعالیت خود و حذف واسطه های غیرضرور می شود.

رضا حسینی خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی در سه حوزه اقتصادی می تواند موفق تر از سایر بخش ها عمل نماید که یکی از مهمترین این حوزه ها بخش کشاورزی است که در این راستا باید با حمایت از سرمایه گذاران و کمک بخش خصوصی، بسترهای لازم را برای تولیدات دانش بنیان و متناسب با شرایط اقلیمی و بازارپسند فراهم کنیم.

وی به نمایندگی از استاندار آذربایجان غربی در بخش تولیدات استان در بخش کشاورزی گفت: هر شخصی در سراسر استان درصدد تولید محصولی بر آید، چنانچه این تولیدات اقتصادی و متناسب با  شاخص های توسعه استان باشند، حمایت‌های لازم در چارچوب مقررات انجام می شود.

همچنین با حضور استاندار آذربایجان غربی، از چهار دستاورد تحقیقاتی ترویجی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در این مراسم رونمایی شد.

*رونمایی از ۴ دستاورد تحقیقاتی ترویجی آرتمیا و آبزیان در آذربایجان غربی

رونمایی از چهار دستاورد تحقیقاتی ترویجی آرتمیا و آبزیان بدست استاندار آذربایجان غربی در ارومیه آغاز شد.

این طرح ها شامل بانک سیست و ژن آرتمیا در کشور، محصول ناپلی گارد آرتمیا، محصول آرتمیا گارد و همچنین مایع افزایش دهنده طول مدت نگهداری فیله قزل آلای رنگین کمان در یخچال بر پایه فن آوری زیستی است که از مهمترین دستاوردهای تحقیقاتی ترویجی در مرکز تحقیقات ارتمیای کشور است.

*اولین خط تولید کننده بانک نشای مکانیزه در آذربایجان غربی افتتاح شد

همچنین اولین خط تولید بانک نشاء (کارنده سینی نشاء مکانیزه) با ظرفیت کشت ۲۰ میلیون نشا در سال بدست رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در شهرستان ارومیه افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت .

با راه اندازی اولین خط تولید کننده بانک نشای مکانیزه در استان که باعث صرفه جویی آب و افزایش راندمان در بخش کشاورزی می شود، برای ده نفر به صورت مستقیم و 15 نفر بصورت غیر مستقیم اشتغالزایی می شود.

لازم به ذکر است که در مجموع یک میلیارد و 550 میلیون تومان اعتبار برای اجرای این  واحد تولیدی هزینه شده است  که 200 میلیون تومان بصورت کمک بلاعوض  دولتی و از محل اعتبارات ملی بوده و 350 میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی و یک میلیارد تومان  نیز آورده شخصی خود سرمایه گذار است.

*آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ شبکه آبیاری تحت فشار ۴۰۰ هکتاری نهر خان ارخی بالو

همچنین در این مراسم کلنگ آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ شبکه آبیاری تحت فشار ۴۰۰ هکتاری نهر خان ارخی بالو به دست استاندار آذربایجان غربی به زمین زده شد.

همزمان با این طرح که هشت میلیارد و 460 میلیون تومان اعتبار برای اجرای آن نیاز است، عملیات اجرایی چهار طرح کشاورزی نیز در زیر بخش بهبود تولیدات دامی و گیاهی نیز آغاز شد.

در مجموع تعداد پنج پروژه از مجموع 209 پروژه قابل افتتاح و کلنگ زنی در دهه مبارک فجر، با اعتبار بالغ بر 63 میلیارد ریال و ایجاد و تثبیت اشتغال برای 306 نفر به صورت مستقیم امروز بدست استاندار آذربایجان غربی کلنگ زنی شد.

لازم به ذکر است که فاز یک  شبکه آبیاری تحت فشار نهر خان ارخی بالو نیز در سطح 350 هکتار اجرایی شده است که امروز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح آغاز شد.

هدف از اجرای این طرح، افزایش راندمان آبیاری و کاهش هزینه های بهره برداری، امکان مدیریت مصرف آب و پیشگیری از برداشت های غیر مجاز و نظارت بر نظام بهره برداری، جلوگیری از اتلاف آب و کمک به احیای دریاچه ارومیه و سفره آب زیرزمینی منطقه است.

انتهای پیام/

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا