اخبار
کد خبر : 7178 ۱۳۹۷/۱۱/۱۳   ۲۲:۲۵:۵۹

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:
برنامه ریزی برای جلوگیری از آبیاری اراضی کشاورزی با فاضلاب / با کشاورزان متخلف برخورد می شود

 

آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی با فاضلاب یکی از مشکلاتی است که اخیرا مورد توجه کارشناسان محیط‌ زیست، کشاورزی و مسئولان قرار گرفته، زیرا که این موضوع بسیار مهم و با اهمیت است و با سلامت شهروندان جامعه ارتباط مستقیم دارد.

از طرفی باقی ماندن سموم و کودهای شیمیایی در تولیدات کشاورزی نیز چند سالی است که مطرح شده و برخی نهادهای علمی اعلام کرده‌اند آلودگی تولیدات کشاورزی به سموم، مورد تأیید آن‌ها قرار گرفته است. در چند‌سال گذشته ورود آفت‌کش‌ها و سم‌های بی‌کیفیت، باعث دو چندان شدن این مشکل شده است.

به طوری که استفاده از سموم و کودهای شیمیایی بدون در نظر گرفتن سلامت جامعه و فقط با هدف برداشت محصولی به ظاهر سالم و بدون در نظر گرفتن توصیه های کارشناسان بخش کشاورزی خود معضلی است که توجهات مسئولانه فراوان می طلبد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آبیاری اراضی کشاورزی با فاضلاب، گفت: اگر کارشناسان در جایی با تخلف آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب برخورد کنند، مطمئنا با این تخلف برخورد جدی صورت می‌گیرد چراکه این مساله بهداشت مواد غذایی را تحت تأثیر قرار داده است.

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگاران به هماهنگی میان جهاد کشاورزی، علوم پزشکی و محیط زیست اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور بررسی میزان وجود سموم، آفت کش ها و کودهای شیمیایی در تعدادی از محصولات کشاورزی مابین سازمان جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی قراردادی منعقد شده است.

وی افزود: پیرو دریافت گزارشاتی مبنی بر استفاده از کودهای شیمیایی سنگین در برخی از اراضی باغی و زراعی استان به ویژه در محصولات سیب زمینی، پیاز، سیب، خیار و گوجه فرنگی، نمونه برداری در سطوح مختلف انجام و در اختیار جهاد دانشگاهی قرار گرفته است تا آزمایش های لازم انجام گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با ذکر اینکه مسوولیت اصلی برخورد با این موضوع برعهده معاونت غذا و دارو است، خاطرنشان کرد:

کمیته ای متشکل از سازمان جهاد کشاورزی و معاونت غذا و دارو تشکیل شده است و این موضوع را به طور کامل رصد می کنند.

*مشارکت در احیای دریاچه ارومیه؛ هدف اول بخش کشاورزی استان

وی در ادامه سخنان خود گفت: هدف اول ما در بخش کشاورزی مشارکت در احیای دریاچه ارومیه با مشارکت همه دستگاه های متولی است.

جلیلی با تشریح وضعیت بارندگی استان اظهار داشت: میزان بارندگی در حوزه دریاچه ارومیه از سال 1330 تا 1374، 385 میلی متر بود که این میزان بارندگی از سال 1374 تا 1393 با 68 میلی متر کاهش به 317 میلی متر رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: علاوه بر کاهش بارندگی ها به دلیل تغییرات اقلیمی، دمای هوا حدود 2.3 درجه سانتیگراد از حد نرمال بیشتر شده است که به ازای هر درجه افزایش دما حدود 25 الی 40 میلی متر بارندگی نیاز است تا میزان تبخیر آب جبران شود.

به گفته وی، مجموع این عوامل باعث شده است شاهد بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه باشیم.

*افزایش بهره برداران بخش کشاورزی و کاهش درآمد سرانه

جلیلی در ادامه سخنان خود، افزایش بهره برداران بخش کشاورزی و کاهش درآمد سرانه را متذکر شد و افزود: به دلیل فقدان زیرساخت های لازم برای توسعه بخش صنعت و معدن بالا بودن نرخ بیکاری در استان، شاهد افزایش بهره برداران بخش کشاورزی هستیم که این باعث می شود ما به سختی علم روز را به بخش کشاورزی منتقل کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: تلاشمان بر این است با تکنولوژی و دانش جدید در بخش کشاورزی ورود پیدا کنیم، سامانه سیستم‌های نوین آبیاری و ارقام اصلاح شده را توسعه دهیم تا با آب کمتر محصول بیشتر و درآمد بیشتری داشته باشیم.

جلیلی از خارج کردن باغات سطح استان از حالت سنتی خبر داد و تصریح کرد: در این رابطه از نهال‌های پایه‌رویشی استفاده می‌شود تا مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه و نیز هزینه تولید در واحد سطح کاهش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین بر توسعه پایدار، افزایش درآمد بهره برداران بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی استان و کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی دومین استان کشور است، بیان کرد: با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی از این لحاظ استان مستعدی است، بنابراین باید مرکز تجاری محصولات کشاورزی در استان ایجاد شود تا از این طریق ضمن انتقال محصولات کشاورزی به این استان، آنها را نگه‌داری، فراوری و بسته‌بندی کنیم.

*افتتاح 204 پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی در بخش كشاورزي استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: همزمان با گراميداشت ایام دهه فجر 204 پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی در بخش كشاورزي با اعتباری بالغ بر سه هزار و 86 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

وی توضیح داد: این طرح ها 93 طرح در بخش آب و خاک، 65 طرح در بخش تولیدات دامی، 12 طرح در زیر بخش صنایع تبدیلی و غذائی، 14طرح در زیر بخش تولیدات گیاهی و 9 طرح در بخش مدیریت امور اراضی و سه طرح شیلاتی و همچنین هشت طرح در زیر بخش تعاون روستایی را شامل می شود.

جلیلی همچنین گفت: عملیات کلنگ زنی پنج طرح نیز آغاز می شود که با بهره برداری از این طرح ها برای سه هزار و 53 نفر به صورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم می شود.

رییس ستاد بزرگداشت دهه فجر سازمان با اشاره به جزئیات طرح های افتتاحی اظهار کرد: تعداد 93 پروژه از مجموع 209 پروژه قابل افتتاح و کلنگ زنی، در مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی با اعتباری بالغ بر یک هزار و 970 میلیارد ریال و اشتغال دو هزار و 251 نفر به طور مستقیم آماده بهره برداری شده است.

این مسئول تاکید کرد: این طرح ها پنج طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در پایاب سد آغ چای، دشت نازک 1 و 2، پایاب سد سیلوه دشت پیرانشهر و حاج ابراهیم با مجموع مساحت هفت هزار و 550 هکتار و با سرمایه گذاری بالغ بر 1887.5 میلیارد ریال و اشتغال زایی یک هزار و 510 نفر به صورت مستقیم در سه شهرستان پلدشت، چایپاره وپیرانشهر را شامل می شود.

وی همچنین 66 پروژه سیستم های نوین آبیاری به مساحت 574 هکتار با سرمایه گذاری بالغ بر 59 میلیارد ریال و اشتغال زایی 86 نفر به صورت مستقیم در 14 شهرستان استان، یک مورد احداث کانال سنگی آب به طول 300 متر با سرمایه گذاری بالغ بر 1.6 میلیارد ریال و اشتغال زایی 70 نفر به صورت مستقیم درشهرستان شوط، 3 طرح استخر ذخیره آب کشاورزی با مجموع ظرفیت 1170 مترمکعب با سرمایه گذاری بالغ بر چهار میلیارد ریال و اشتغال زایی 105 نفر به صورت مستقیم در شهرستان ارومیه و شاهین دژرا از دیگر طرحهای اماده بهره برداری در این ایام ذکر کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: 9 طرح پوشش بتنی کانال به طول چهار هزار متر و با سرمایه گذاری بالغ بر 12.6 میلیارد ریال و اشتغال زایی 262 نفر به صورت مستقیم درشهرستان های اشنویه، ماکو، شاهین دژ و میاندوآب، 2 طرح خط انتقال آب با لوله به طول دو هزار و 530 متر و با سرمایه گذاری بالغ بر 2 میلیارد ریال و اشتغال زایی 50 نفر به صورت مستقیم در شهرستان شاهین دژ و هفت طرح مرمت، لایروبی و بازسازی قنات با سرمایه گذاری بالغ بر 3.5 میلیارد ریال و اشتغال زایی 168 نفر به صورت مستقیم در شهرستان های خوی، ماکو، شاهین دژ، میاندوآب، چایپاره از دیگر طرحهای قابل افتتاح در بخش آب و خاک در دهه فجر امسال است .

جلیلی خاطر نشان کرد: تعداد 14 پروژه از مجموع 209 پروژه قابل افتتاح و کلنگ زنی، در معاونت بهبود تولیدات گیاهی با اعتبار بالغ بر 139 میلیارد ریال واشتغال 119 نفر مستقیم آماده بهره برداری  شده است.

وی با اشاره به جزئیات طرح های افتتاحی در حوزه بهبود تولیدات گیاهی بیان کرد: خط تولید بانک نشاء، کارنده سینی نشاء مکانیزه به ظرفیت تولید 10 میلیون نشاء در سال با سرمایه گذاری بالغ بر 15.5 میلیارد ریال و اشتغال زایی 3 نفر به صورت مستقیم در شهرستان ارومیه، 3 واحد گلخانه هیدروپونیک، یک  واحد گلخانه سبزی و صیفی و یک واحد پرورش قارچ خوراکی با مجموع مساحت 2.1 هکتار و با سرمایه گذاری بالغ بر 64.4 میلیارد ریال و اشتغال زایی 56 نفر به صورت مستقیم در شهرستان های ارومیه و نقده آماده بهره برداری شده است.

وی همچنین تاکید کرد: توسعه خط مکانیزاسیون شامل 125 دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی با سرمایه گذاری بالغ بر 55.5 میلیارد ریال و اشتغال زایی 60 نفر به صورت مستقیم در شهرستان های خوی و شاهین دژ و همچنین 6 سامانه ضد تگرگ با سرمایه گذاری بالغ بر 3.75 میلیارد ریال در شهرستان خوی در ایام دهه فجر راه اندازی و افتتاح می شود.

رییس ستاد بزرگداشت دهه فجر سازمان با اشاره به جزئیات طرح های افتتاحی در بخش تولیدات دامی اظهار کرد: تعداد 65 پروژه از مجموع 209 پروژه قابل افتتاح و کلنگ زنی، در معاونت بهبود تولیدات دامی با اعتبار بالغ بر 620 میلیارد ریال واشتغال 266 نفر مستقیم آماده بهره برداری است.

جلیلی افزود: احداث و نوسازی 25 واحد جایگاه های دامی با سرمایه گذاری بالغ بر 10.83 میلیارد ریال و اشتغال زایی 58 نفر به صورت مستقیم درشهرستان های چالدران و شاهین دژ، 2 طرح بره پرواری، 17 واحد پرورش دام سبک برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و 2 طرح گوسفند داشتی با مجموع ظرفیت 900 رأس و با مجموع سرمایه گذاری بالغ بر 19.9 میلیارد ریال و اشتغال زایی 59 نفر به صورت مستقیم در شهرستان های خوی، سلماس و شاهین دژ از جمله طرحهایی است که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در این ایام  افتتاح می شود.

وی خاطر نشان کرد: شش طرح پرورش گاو شیری و 8 طرح پروار بندی گوساله با مجموع ظرفیت 1080 رأس و با سرمایه گذاری بالغ بر 127.5 میلیارد ریال و اشتغال زایی 61 نفر به صورت مستقیم در شهرستان های مهاباد، خوی، سلماس، چالدران و چایپاره و 2 واحد تولیدی مرغ تخمگذار و یک طرح پرورش پولت و یک طرح کشتارگاه صنعتی با سرمایه گذاری بالغ بر 429 میلیارد ریال و اشتغال زایی 75 نفر به صورت مستقیم در شهرستان های میاندوآب، خوی و پیرانشهر به بهره برداری می رسد.

*تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با ارائه گزارشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی استان از سال 57 تا کنون ادامه داد: در این راستا در کل استان 61 هزار و750 هکتار سیستم های نوین آبیاری تحت فشار اجرا شده است که موجب افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی 272  میلیون متر مکعبی آب در بخش کشاورزی شده است.

جلیلی یادآور شد: تولید پروتئین دامی گوشت قرمز در سال 57 میزان  30 هزار تن بود که در سایه  برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی این رقم  تولید در سال 97 به 46 هزار و 900 تن ارتقا یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: تولید گوشت سفید مرغی در استان در سال 57 به میزان یک هزار و 900 تن بود در حالی که این میزان  تولید در سال 97 به بیش از 84 هزار تن افزایش یافته است، به طور تقریبی بیش از 44 برابر افزایش  تولید را شاهد هستیم که  این پیشرفت ها از برکت های انقلاب  شکوهمند اسلامی ایران  است.

وی ادامه داد: در تولید عسل در کشور رتبه اول را دارا هستیم که میزان تولید عسل در سال 57 بیش از 972 تن بود در حالی که این میزان تولید در سال 97 به بیش از 21 هزار و 900 تن افزایش یافته است، در تولید عسل نیز بیش از 22 درصد از گذشته تا به امروز افزایش تولید را شاهد هستیم. اما تاکنون نتوانسته ایم از پتانسیل های موجود در این زمینه در امر بسته بندی و تولید فراوردهای عسل و برندسازی این محصول به نام استان آذربایجان غربی موفق عمل نمائیم و نیاز است تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.

جلیلی تاکید کرد: در سال 57 تولیدات شیلات استان در حد صفر بود در حالی که اکنون سالانه 15 هزار تن در استان تولید آبزیان  داریم که علاوه بر تامین نیازهای استان و بخش از کشور به سایر کشورهای خارجی نیز صادر می شود.

آذربایجان غربی دارای 235 هزار بهره بردار حوزه کشاورزی است که میزان تولیدات این بخش در استان از 1.5 میلیون تن در سال 1357 به چهار برابر آن یعنی شش میلیون تن افزایش یافته است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا