اخبار
کد خبر : 717 ۱۳۹۴/۰۷/۱۱   

جایگاه نادیده گرفته شده معلولان و ضرورت توجه مسئولان

*رئیس بهزیستی ارومیه: ارگان‌های مختلف نسبت به اجرای وظایف قانونی خود عمل كنند

يكي از اصلی‌ترين وظايف مديريت شهري آماده کردن بستر شهر براي استفاده مناسب شهروندان است. وظیفه‌ای که متاسفانه به رغم داشتن قانون و زیرساخت‌های حقوقی در بیشتر مواقع به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش ناي قلم، معلولان به عنوان شهروندان جامعه این حق را دارند همانند سایرین از امکانات شهری استفاده کرده و بتوانند به راحتی در معابر شهری و اماکن عمومی رفت و آمد کنند.

شاید برای سایر شهروندان که از محدودیت‌های حرکتی رنج نمی‌برند قابل درک نباشد که ورود به جامعه و استفاده از خدمات دولتی و شهری چقدر می‌تواند برای یک معلول سخت باشد. اما باید گفت معلولان ما در شرایطی زندگی می‌کنند که حتی برای ابتدایی‌ترین نیازهای خود مانند تبادلات مالی، خدمات پزشکی، استفاده از مراکز تفریحی یا رستوران‌ها و حتی حضور در ادارات نیز با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

ساختمان‌های غیراستاندارد برای معلولان، نبود رمپ‌های مناسب و غیرفنی بودن آن‌ها، نداشتن آسانسور و یا حتی وجود آسانسورهای غیراستاندارد تنها بخشی از اولین الزاماتی است که باید در ساخت و سازها رعایت شود، ولی به دلیل بی تفاوتی‌ها و مهم نشمردن این بخش توسط متولیان، تا کنون این امر رخ نداده است.

مناسب‌سازی ساختمان‌های عمومی برای این قشر یک ضرورت است که تاکنون به دلیل جدی نگرفتن آن در برخي از ساختمان‌های عمومی استان، عملیاتی نشده است.

با توجه به اهمیت مشارکت معلولان در مباحث اجتماعی، انجام کارهای روزمره و بالفعل شدن پتانسیل‌های معلولان و جانبازان، مناسب‌سازی ساختمان‌های عمومی برای این قشر یک ضرورت است.

اهمیت به مناسب‌سازی مکان‌های عمومی و فراهم کردن بستر مشارکت معلولان و جانبازان در جامعه تا آنجاست که در بند يازدهم سياست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در بخش‌های شهرسازی و مسکن كه مربوط به رعایت نیاز و آسایش جانبازان و معلولان در طراحی فضای شهری و اماكن عمومی است به آن تاکید شده است.

در بندهای نخستين قانون ملی جامع حمايت از حقوق معلولان جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۸۳ مجلس شورای اسلامی نيز به اين امر توجه شده است.

بر اساس ماده ۲ قانون جامع حمايت از معلولان در خصوص مناسب‌‌سازی اماكن عمومی تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

با توجه به اهميت موضوع، کمیته تخصصی مناسب‌سازی شهرستان ارومیه با حضور معاون سیاسی امنیتی فرماندار ارومیه، رئیس بهزیستی ارومیه و اعضای این کمیته در محل فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه رئیس بهزیستی شهرستان ارومیه با ارائه گزارشی از وضعیت مناسب‌سازی در این شهر و تقدیر از فعالیت‌های شهرداری ارومیه در زمينه مناسب‌سازی تصریح کرد: حضور فعالانه جامعه هدف بهزیستی به ویژه معلولان و سالمندان نیازمند توجه به امر مناسب‌سازی است.

زهرا روحی با تاکید بر اینکه ارگان‌های مختلف بايد با اهتمام به امر مناسب‌سازی نسبت به اجرای وظایف قانونی خود عمل كنند، افزود: مناسب‌سازی فضاهای شهری به ویژه اماکن اداری یکی از حقوق مسلم معلولان به شمار می‌رود.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار ارومیه نیز در ادامه بر اجرای دقیق مناسب‌سازی تاکید كرد و قول مساعد داد تا نسبت به پیگیری این امر اهتمام ورزند.

در ادامه نیز برخی از نمایندگان تشکل‌های مردمی جامعه معلولان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مناسب‌سازی و مشکلات پیشرو خواستار توجه هر چه بیشتر دستگاه‌های اجرایی به این امر شدند.

در هر حال معلولان بخشی از جامعه ایران را تشکیل می‌دهند و توجه به آنان نباید فقط در حرف و تصویب طرح و لایحه باشد، بلکه در عمل باید ثابت شود که مسئولان به فکر آنان هستند.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا