اخبار
کد خبر : 7158 ۱۳۹۷/۱۱/۰۷   ۲۲:۵۸:۳۲

یادداشت؛
زندگی هایی که چرخ شان با زباله گردی می چرخد

 

لعیا نورانی زنوز/ بحران اقتصادی، جامعه کنونی ما را در کام خود فرو برده است، بیکاری، تنگناهای شغلی، بالا رفتن قیمت کالاها، گرانفروشی، تورم و در حالت کلی نامناسب بودن وضعیت معیشتی امان مردم را بریده و آحاد جامعه به عینه شاهد تصویر گویایی از شکاف طبقاتی، فقر زحمتکشان و ثروت زراندوزان هستند.

امروز فقر و تیره روزی آنچنان دامن مردم را فرا گرفته و آنها را در تنگنای معیشتی قرار داده که حتی از برآوردن نیازهای اولیه زندگی شان عاجز و درمانده اند و چاره ای ندارند جز اینکه به شغل های کاذب روی آورند.

یکی از این شغل های کاذب "زباله گردی" است، در این واقعه دردناک زباله‌گردها با گونی‌هایی در‌ دست خود مواد قابل بازیافت درون زباله‌ها ‌را‌ جمع‌آوری کرده و ‌به فروش می‌رسانند تا بتوانند‌ مخارج زندگی خود ‌را تامین کنند.

وضعیت به گونه ای است که دیگر تصویر رقت انگیز مردان، زنان و کودکان تکیده ای که تا کمر در سطل زباله خم شده و به دنبال روزی خود و خانواده شان هستند، برای خیلی ها به تصویر آشنایی تبدیل شده است.

اگرچه این معضل اجتماعی دارای پس زمینه‌های بسیاری است اما خود این امر زمینه ساز بروز مشکلات بسیار جدی برای جامعه و زباله گردهاست که آلودگی های زیست محیطی، بیگاری کشیدن از افراد، شیوع بیماری های روحی، روانی و ابتلا به برخی بیماری ها مانند ایدز و هپاتیت، ایجاد چهره نامناسب از شهر و در حالت کلی از بین رفتن ارزش های حاکم بر فرد، خانواده و اجتماع را می توان از جمله آثار منفی زباله گردی عنوان کرد.

هر چند آسیب ‌شناسی موضوع زباله‌ گرد نشان می‌دهد این پدیده مساله‌ای چند بعدی است و رفع آن همکاری تمام دستگاه های متولی را می طلبد اما نکته مهم و اساسی در تولید زباله به سبک زندگی مردم برمی گردد، قطع یقین اگر افراد زباله های خشک خود را در سطل های جداگانه بریزند دیگر فردی برای جداسازی زباله تا کمر در سطل های زباله خم نخواهد شد.

لذا صرف نظر از ضرورت حمایت از زباله گردها، تقویت نهادهای حمایتی و برنامه های دولت در کاهش فقر و بسترهای شکاف طبقاتی در جامعه، بنا بر تاکید کارشناسان "اجرای طرح جامع مدیریت پسماند" یکی از راه های جلوگیری از افزایش روزافزون زباله گردهاست.

به طور ‌قطع، فعال شدن بخش بازیافت زباله ‌ها و‌ سازمان مدیریت پسماند در‌ همه شهرها و روستاها و ‌ارائه شیوه‌های اصولی تفکیک زباله می‌تواند از‌ شیوع بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و ‌زیست محیطی ناشی از ‌زباله‌گردی پیشگیری کند.

در این راستا بهترین روش ایجاد سبک زندگی در خصوص دفع هدفمند زباله های خانگی و صنعتی، ایجاد زیرساخت اساسی در مبدا و آموزش شهروندان است که اگر چه اقداماتی در این زمینه در حال اجرا است اما می‌توان با صراحت بیان کرد که اجرای این طرح ها موفق نبوده چراکه نتوانسته به هدف خود برسد.

افزایش روزانه زباله گرد و اجرای طرح های ناموفق شهرداری حکایت از این دارد که این پدیده باید سال‌ها گریبانگیر جامعه باشد. امید است از سوی دستگاه های متولی اقدام و طرحی اساسی برای این معضل حل نشده تصمیم گیری شود، فرهنگ سازی لازم صورت گیرد و مردم نیز توجه ویژه ای به این موضوع مهم داشته باشند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا